چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: 'بیژن نامدار زنگنه' وزیر نفت ایران گفت که اوپک یک سازمان آمریکایی نیست و از نفت نباید به عنوان سلاح و ابزاری سیاسی علیه کشورهای دیگر استفاده شود.

ایرنا به نقل از بلومبرگ نوشت: زنگنه که به وین سفر کرده است، در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: هر تصمیمی در اوپک نیاز به اجماع میان اعضا دارد. فکر نمی‌کنم که در این جلسه به توافقی برسیم. نکته مهمی که می‌خواهم به آن اشاره کنم این است که اوپک یک سازمان مستقل است و یک سازمان آمریکایی نیست.

وزیر نفت ایران تاکید کرد: اوپک بخشی از وزارت انرژی آمریکا نیست. اوپک سازمانی نیست که از ترامپ دستور بگیرد و آن را اجرا کند. این یک نکته بسیار مهم است. ترامپ تصور می‌کند که می‌تواند به اوپک دستور بدهد. او با وضع تحریم علیه دو عضو موسس و مهم اوپک و تولیدکننده مهم نفت، برای بازار نفت مشکلاتی ایجاد کرده است. حالا او از اوپک می خواهد و انتظار دارد که این سازمان چیزهایی را تغییر دهد. به نظرم این منصفانه نیست.

زنگنه با بیان اینکه «برای ما و برخی اعضای دیگر اوپک مهم است که بازار نفت غیرسیاسی باشد» افزود: بازار نفت اگر براساس اصول عرضه و تقاضا عمل کند، به نفع مصرف‌کننده و تولیدکننده است. نفت یک سلاح و یک ابزار سیاسی برای استفاده علیه کشورهای دیگر اعم از تولیدکننده و مصرف کننده نیست.

وی با تاکید بر اینکه اوپک یک سازمان سیاسی نیست ، افزود : لازم است که اوپک از این ایده حمایت کند که بازار نفت باید غیرسیاسی شود و هرگونه استفاده از نفت به عنوان سلاح یا ابزار علیه برخی کشورها را محکوم کند.

وزیر نفت ایران به منظور شرکت در هفتمین سمینار بین‌المللی و یکصد و هفتاد و چهارمین نشست اوپک به وین پایتخت اتریش سفر کرده است.

هفتمین سمینار بین‌المللی اوپک 30 و 31 خردادماه با حضور نمایندگان و مسئولان بلندپایه دولت‌ها، شرکت‌ها و محافل علمی در وین برگزار می‌شود.

شعار اصلی سمینار امسال، «نفت؛ همکاری برای آینده‌ای پایدار» است.

انتظار می‌رود در مجموع 750 شرکت‌کننده در این رویداد حضور یابند.

تقدیم جوایز 2018 اوپک برای پژوهش و روزنامه‌نگاری از رویدادهای این سمینار است.

همچنین یکصد و هفتاد و چهارمین نشست اوپک اول تیرماه (بیست و دوم ژوئن) برگزار می‌شود.

براساس پیش‌بینی کارشناسان، این نشست به دلیل سخنان دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و درخواست او از برخی اعضا برای افزایش تولید نفت، یکی از پرچالش‌ترین نشست‌ها در سال‌های اخیر خواهد بود.

عربستان و روسیه در پاسخ به درخواست آمریکا برای افزایش تولید نفت به منظور جبران کاهش صادرات نفت ایران و ونزوئلا به دلیل تحریم‌های این کشور، قرار است در نشست آتی وزیران نفت اوپک در وین، پیشنهاد افزایش تولید نفت را مطرح کنند.

آنها می‌خواهند تولید نفت اوپک و هم‌پیمانانش از اول ژوییه (10 تیر) بین 500 هزار تا 1.5میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

درخواست ترامپ از اوپک درحالی است که وی تحریم‌هایی را علیه مقام‌ها و صنعت نفت ونزوئلا وضع کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین 18 اردیبهشت از برجام خارج شد و گفت که تحریم‌ها علیه ایران را بازمی‌گرداند.

اعضای اوپک در نشست سی ام نوامبر 2016 (دهم آذرماه 1395) تصمیم گرفتند تولید خود را به سطح 32 میلیون و 500 هزار بشکه در روز برسانند؛ این تصمیم که از ژانویه 2017 به اجرا درآمد، در نشست‌های بعدی این سازمان تمدید شد.

اعضای اوپک در نشست یکصد و هفتاد و سوم این سازمان، توافق کاهش تولید را تا پایان سال 2018 تمدید کردند تا هدف حذف مازاد عرضه جهانی نفت به طور کامل محقق شود.

کشورهای غیراوپک به ریاست روسیه نیز اوپک را در توافق کاهش تولید همراهی کردند. سهم این کشورها از کاهش تولید نفت طبق توافق، حدود 600 هزار بشکه در روز است.

کد خبر 408481

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha