مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک فضاپیمای ژاپنی تصاویری از نزدیک‌شدن به سیارکی با شکلی غیرمتعارف را به زمین ارسال کرده‌است که برخی از اعضای این ماموریت فضایی آن را شبیه به کوفته‌برنجی‌های ژاپنی، مشهور به دانگو توصیف می‌کنند.

سیارک

براساس گزارش BBC، فضاپيماي هايابوساي 2 در سال 2014 به فضا پرتاب شد تا به بررسي و مطالعه سياركي به نام ريوگو پرداخته و نمونه‌هاي خاك و سنگ آن را به زمين بازگرداند.

اين فضاپيما اكنون در فاصله 215 كيلومتري از ريوگو قرار دارد و در حدود 27 ژوئن به سطح آن خواهد رسيد. با نزديك‌تر شدن به اين سيارك، فضاپيماي هايابوسا به تدريج تصويري مبهم از سيارك را دريافت كرده و به زمين ارسال كرده‌است، تصويري كه به گفته اعضاي مركز كنترل پروژه در ژاپن، شبيه به كوفته‌برنجي‌هاي مشهور ژاپني است.

اما بزرگنمايي تصوير و تجزيه و تحليل دقيق‌تر آن نشان داد سطح سيارك پوشيده از حفره‌ها و شكاف‌ها است.  اين سيارك همچنين در جهت وارونه، يعني در خلاف جهت مدارگردي زمين و خورشيد، در چرخش است.

در تاريخ 27 ژوئن،‌اين فضاپيما كه متعلق به آژانس اكتشافات هوافضاي ژاپن يا ژاكسا است، به فاصله 20 كيلومتري از سيارك خواهد رسيد و براي يك سال و نيم به بررسي و مطالعه آن خواهد پرداخت و در طول اين مدت چندين فرودگر را به سطح سيارك ارسال خواهد كرد و از تجهيزات انفجاري براي حفاري و نمونه‌برداري از سنگ ريوگو استفاده خواهد كرد.

در دسامبر سال 2019 اين فضاپيما از سيارك جدا شده و با هدف بازگشت به زمين تا سال 2020 سفر بازگشت را در پيش خواهد گرفت. اولين فضاپيماي هايابوسا در سال 2003 به فضا پرتاب شد و به سيارك ايتوكاوا سفر كرد و قرار بود به زمين بازگردد اما دچار نقص‌هاي فني شد كه مانع از انجام دقيق ماموريت شد. براي مثال قطع ارتباط با زمين مانع از آن شد كه متخصصان دريابند آيا فضاپيما موفق به نمونه برداري شده‌است يا نه. اين فضاپيما در نهايت در سال 2010 به همراه مقادير ناچيزي از خاك سيارك به زمين بازگشت.

کد خبر 408368

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha