مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیاره مریخ طی ۶ هفته آینده به نزدیک‌ترین فاصله‌ای تا زمین خواهد رسید که به نسبت فاصله‌اش در ۱۵ سال گذشته بی‌سابقه خواهد بود.

مریخ

براساس گزارش اسپيس، اين رويداد از آن رو رخ خواهد داد كه سياره سرخ در طول ماه‌هاي ژوئن و جولاي به نزديك‌ترين فاصله‌اش تا زمين از سال 2003 تاكنون خواهد رسيد، دوره‌اي كه زمين درحال عبور از ميان مريخ و خورشيد است.

در تاريخ 31 جولاي، زماني كه مريخ به درخشان‌ترين حالت خود خواهد رسيد، در فاصله 57 ميليون و 615 هزار كيلومتري از زمين قرار خواهد داشت و به راحتي و بدون نياز به تجهيزات رصد مي‌توان مريخ را به شكل درخشان‌ترين جرم آسمان شب مشاهده كرد.

دليل اين رويداد پديده‌اي به نام مقابله حضيضي است. مقابله به زبان ساده به زماني گقته مي‌شود كه زمين مستقيم از ميان خورشيد و مريخ عبور مي‌كند. ماه گذشته سياره مشتري در مقابله با زمين قرار داشت. مقابله مريخي حدودا هر دو سال يكبار رخ مي‌دهد،‌ و آخرين بار در ماه مي 2016 اتفاق افتاد. اما مقابله امسال از آن رو از اهميت ويژه‌اي برخوردار است كه مريخ طي چند هفته مقابله به نزديك‌ترين فاصله‌اش تا خورشيد نيز خواهد رسيد،‌نقطه‌اي كه به حضيض خورشيدي مشهور است.

مقابله حضيضي هر 15 تا 17 سال يكبار رخ مي‌دهد، زماني كه مدار زمين و مريخ به شكلي همجوار مي‌شوند كه دو سياره به نزديك‌ترين فاصله از يكديگر دست پيدا كنند. در اين دوران اگرچه مريخ در آسمان شب زيبا و صلح‌آميز و دوست‌داشتني به‌نظر مي‌رسد، اما واقعيت اين سياره خشن‌تر و ناخوشايند‌تر از ظاهرش است. زيرا هم‌اكنون طوفاني از شن‌هاي سرخ بيش از 10 ميليارد هكتار از سطح سياره را در خود مدفون ساخته‌است. به گفته ناسا اين طوفان يكي از شديد‌ترين طوفان‌هايي است كه تاكنون در مريخ مشاهده شده‌است.

کد خبر 408280

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha