گروه اجتماعی: مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان این که بر اساس تحقیقات صورت گرفته آمار مصرف مواد مخدر در دانشگاه‌ها سیاه و نگران کننده‌ نیست، گفت: البته این مسئله نیز نیازمند توجه است و زمان، زمان پیشگیری است، چرا که مصرف تفننی سیگار و سایر مواد نیز می‌تواند زمینه‌ساز بروز اعتیاد باشد.

وی همچنین با اشاره به چگونگی تخصیص اعتبار مربوط به پیشگیری از اعتیاد به وزارت علوم افزود: این اعتبارات به صورت سالانه و مبتنی بر پروژه و برنامه به وزارت علوم تخصیص داده می‌شود، به عنوان مثال در سال جاری 100 میلیون تومان اعتبار به وزارت علوم تخصیص داده شد، ولی برای سال آینده با افزایش چند درصدی اعتبار کل ستاد، اعتبار وزارت علوم نیز افزایش خواهد داشت تا بتوان جای خالی اعتبارات گذشته این وزارتخانه را در این حوزه جبران کرد.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: باید رشته‌های دانشگاهی پیشگیری از اعتیاد در مقاطع مختلف، با هدف تربیت متخصص مورد نیاز در کشور راه‌اندازی شود، تا بتوان در آینده از این متخصصان در حوزه‌های مختلف فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد بهره‌مند شد.

وی با اشاره به وجود کلمه پرورش در کنار عنوان آموزش در نظام آموزشی کشور اظهار کرد: متاسفانه نسبت به این بعد در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش تا حدی غفلت شده است.

هومن نارنجی‌ها، با اشاره به نحوه همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر با وزارت علوم و دانشگاه‌ها، اظهار کرد: وزارت علوم در رابطه با پیشگیری از سوءمصرف مواد مخدر در دانشگاه‌ها برنامه‌هایی را به ستاد مبارزه با مواد مخدر پیشنهاد می‌کند و این ستاد نیز مبتنی بر این برنامه‌ها، اعتبارات را تخصیص می‌دهد.
نارنجی‌ها ضمن اشاره به ترویج فرهنگ مشاوره افزود: در این راستا باید اقداماتی انجام داد، تا دانشجویان از استاندارد پیشگیری از اعتیاد برخوردار شوند، به این مفهوم که دانشجویان باید در مورد اعتیاد و عوارض و مشکلات ناشی از سوءمصرف مواد مخدر آگاه و مطلع باشند، مواد اعتیادآور جدید را بشناسند، از خطرات و نحوه آلودگی به آن‌ها آشنا شوند و در کنار این موارد، مهارت‌های زندگی را نیز بیاموزند.
مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان این که متاسفانه هنوز دانشجویان چندان با مهارت‌های زندگی آشنا نیستند، تصریح کرد: اگر چه تحقیقات، ضرورت ارایه آموزش مهارت‌های زندگی را ثابت کرده است ولی هنوز در حوزه اجرا و عمل نتوانسته‌ایم به طور کامل این آموزش‌ها را عملیاتی کنیم.
مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با بیان این که در حال حاضر برخی از دانشگاه‌ها نسبت به پذیرش دانشجوی کارشناسی در رشته آسیب‌های اجتماعی با گرایش اعتیاد اقدام کرده‌اند، گفت: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی این رشته را راه‌اندازی کرده است، با این حال در مقاطع کارشناسی ارشد نیز کمبود‌هایی وجود دارد که باید در جهت راه‌اندازی رشته‌های مورد نیاز در این مقاطع اقدام کرد.

کد خبر 40782

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز