همشهری آنلاین: مدیر کل کمیته امداد استان تهران گفت: اغلب کارتن خواب‌ها مبتلا به بیماری‌های روانی مزمن، اعتیاد و بیماری‌های عفونی چون ایدز و هپاتیت هستند.

سعید ستاری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این خبر افزود: به دلیل پرهزینه و مخاطره‌آمیز بودن درمان کارتن خواب‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی ابراز و امکانات لازم برای این موضوع را ندارند.

وی تصریح کرد: ساماندهی کارتن خواب‌ها توسط سازمان بهزیستی به کندی صورت می‌گیرد و بعضا به دلیل بیماری‌هایی که این قشر دارند، از پذیرش آنها خودداری می‌کنند.

وی با بیان این که در حال حاضر برای ساماندهی کارتن خواب‌ها مشکل وجود دارد، ادامه داد: همچنین شهرداری به دلیل هزینه‌ای که جهت جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها صرف می‌کند، تمایلی به رها کردن آنها با این احتمال که دوباره به چرخه کارتن‌خوابی برگردند را ندارد.

ستاری یادآور شد: از ابتدای سال جاری تاکنون، حدود 335 نفر کارتن خواب به چرخه ساماندهی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران معرفی شده‌اند.

وی با بیان این که حدود 15 درصد این افراد از سایر استان‌ها به تهران مهاجرت کرده‌اند، اذعان کرد: به طور قطع می‌توان گفت، 20 درصد از کارتن خواب‌های شناسایی شده در طول سال گذشته، به چرخه کارتن‌خوابی بازگشته‌اند.

مدیر کل کمیته امداد استان تهران ادامه داد: اکثر کارتن خواب‌ها هویت مشخصی ندارند، ‌اما بر اساس شناسایی آنها از طریق اثر انگشت و غیره، 20 درصد آنها به چرخه کارتن خوابی باز می‌گردند، البته تمامی کارتن خواب‌ها در چرخه ساماندهی دستگاه‌های ذیربط قرار نمی‌گیرند، چرا که این قشر پس از جمع‌آوری با حکم قضایی، مقیم یا تحت پوشش دستگاه‌ها قرار می‌گیرند و یا به خانواده‌هایشان ارجاع داده می‌شوند، بنابراین 20 درصد اعلام شده، مربوط به افرادی است که پس از تحویل به خانواده دوباره به چرخه کارتن خوابی بازگشته‌اند.

همچنین وی آمار کارتن خواب‌هایی که به کمیته امداد امام خمینی (ره) ارجاع داده شده اما دوباره به چرخه کارتن خوابی بازگشته‌اند را هفت درصد اعلام کرد.

ستاری اظهار کرد: 90 درصد از کارتن خواب‌ها کم‌سواد و بی‌سواد و حدود 10 درصد آنها دارای تحصیلات دیپلم و بالاتر هستند که این قشر عمدتا به دلیل اعتیادشان از طرف خانواده طرد شده و یا به علت استعمال مواد مخدر تعادل روحی و روانی خود را از دست داده‌اند و خانواده حاضر به نگهداری از آن‌ها نیست.

وی خاطر نشان کرد: 97 درصد کارتن خواب‌ها دارای بیماری‌های روانی و بعضا حاد، 60 تا 70 درصد معتاد و حدود 20 درصد نیز دارای بیماری‌های واگیردار عفونی چون ایدز و هپاتیت هستند.

مدیر کل کمیته امداد استان تهران علت عمده کارتن‌خوابی این افراد را بیماری‌های روانی مزمن، اعتیاد، ناتوان بودن خانواده در تامین معیشت و ابتلا به بیماری‌های واگیردار خواند و ادامه داد: برخی از خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) از سرنوشت فرزند و همسرانشان خبری ندارند در حالی که اغلب این گمشدگان همان کارتن خواب‌هایی هستند که به دلیل بیماری‌های روانی، گذشته خود را به خاطر نمی‌آورند.

وی جنسیت بیش از 80 درصد کارتن خواب‌ها را مرد اعلام کرد و گفت: در طول 9 ماه گذشته حدود 300 نفر کارتن خواب بعضا به همراه خانواده ساماندهی شده و تمام هزینه‌های دارویی، درمانی و بستری آنها پرداخت شده است.

وی ادامه داد: همچنین این افراد، علاوه بر مستمری‌های موردی و یا دائمی که دریافت می‌کنند، ماهانه 100 هزار تومان به خانواده آنها پرداخت می‌شود، البته چنانچه مقرر شود، کارتن خوابی در مراکز نگهداری ساماندهی شوند، این رقم به 150 هزار تومان می‌رسد.

ستاری افزود: به خانواده حدود 300 کارتن خواب علاوه بر کمک‌های موردی، مستمری هزینه نگهداری از آنها در منزل نیز پرداخت می‌شود.

وی در ادامه یادآور شد: با توجه به شروع فصل سرما، چنانچه همشهریان اطلاعاتی که از وجود کارتن خوابی دریافت کردند، می‌توانند با شماره 137 موضوع را به مسئولان شهرداری اطلاع دهند. همچنین اگر فردی به دلیل مهاجرت از شهرهای دیگر، امکانات مالی لازم برای اسکان در محلی مناسب را نداشته باشد، می‌تواند با شماره تلفن 4ـ 77608021 تماس گرفته تا برای اسکان موقت وی اقدام شود.

مدیر کل کمیته امداد استان تهران در پایان خاطر نشان کرد: اسکان موقت توسط کمیته امداد امام خمینی
(ره) در مورد خانواده‌هایی که حکم تخلیه منزل آنها اجرا می‌شود و مکانی برای استقرار ندارد، نیز اجرا می‌شود، به طوری که کمیته امداد امام خمینی (ره) روزانه پنج تا 10 خانواده دارای چنین شرایطی را اسکان موقت می‌دهد، تا مکان مناسبی برای اسکان دائم بیابند.

کد خبر 40781

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز