مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۴
۰ نفر

گروه اجتماعی: رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی در همایش ملی کنترل جرائم خشونت‌بار، نقش نهاد‌ها و سازمان‌ها با بیان اینکه 63 درصد قاتلان زنان، محارم آنها هستند، اظهار داشت:

پلیس در این موارد قادر به دخالت و ورود نیست و نمی‌تواند نقش ایفا کند.

همایش ملی کنترل جرائم خشونت بار، نقش نهادها و سازمان‌ها در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

سردار سید علی اصغر جعفری، رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی در این همایش طی سخنانی گفت: پس از برگزاری همایشی که سال گذشته در زمینه مبارزه با سرقت خودرو برگزار شد در این زمینه با کاهش جرم مواجه شدیم به‌طوری‌که سال گذشته روزانه 6/41 خودرو در کشور به سرقت می‌رفت که این رقم امسال به 6/34 خودرو رسیده است.

رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی ادامه داد: در زمینه کشف جرم سرقت خودرو نیز در سال‌جاری نسبت به سال گذشته با 12 درصد افزایش کشف خودرو، 6 درصد افزایش کشف موتور سیکلت و 25 درصد افزایش کشف لوازم خودرو مواجه بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه وضعیت جرایم خشن مانند قتل و سرقت در کشور نسبت به کشورهای دیگر قابل قبول است گفت: انتظار می‌رود تا در این زمینه با توجه به فرهنگ غنی ایرانی و پیشینه فرهنگی وضعیت مطلوب‌تری پیدا کنیم.

بنا بر اعلام سردار جعفری، 61 درصد از افرادی که در پوشش مسافرنما و مسافرکش‌نما مرتکب سرقت می‌شوند، بین 18 تا 25 سال سن داشته و فاقد هر گونه سابقه کیفری و زندان هستند که رقم وحشتناکی است، چرا که این افراد ورودی جامعه مجرمان هستند و جنبه فرهنگی و اجتماعی این مسئله بر جنبه پلیسی آن غلبه می‌کند.

رئیس پلیس آگاهی با اشاره به اینکه 15 درصد از قتل‌ها در کشور ناشی از مسائل اخلاقی است، گفت: 5/12 درصد ناشی از اختلاف خانوادگی و سوء ظن زن و شوهر نسبت به یکدیگر و دیگران و 21 درصد از قتل‌ها نیز به نوعی به رفتار فرهنگی زن و مرد باز می‌گردد.

جرم معلول نابسامانی و ناهنجاری‌های اجتماعی

فرمانده نیروی انتظامی نیز در این همایش گفت: جرم یک پدیده و معلول نابسامانی و ناهنجاری‌های رفتاری فردی یا اجتماعی است که دارای ریشه‌های متفاوت است.

سردار اسماعیل احمدی مقدم، افزود: در دهه قبل در کشور، تفکیکی میان امنیت و احساس امنیت وجود نداشت و بیشتر جنبه‌های عینی امنیت مورد توجه قرار می‌گرفت.

وی افزود: برای افزایش امنیت یا جنبه عینی آن باید جرم را کاهش داد.

سردار مقدم ادامه داد: یکی از راهکارهای پیشگیری از جرم، افزایش هزینه ارتکاب به جرم است که اگر اقدامات پس از جرم قاطعانه باشد جرم کاهش خواهد یافت.

فرمانده نیروی انتظامی افزود: بنابراین کارآگاهان باید در حوزه جنایت‌ها و جرائم خشن، بسیار قوی و حرفه‌ای باشند. رئیس پلیس کشور، گفت: میزان آدم‌ربایی، گروگانگیری به قصد اخاذی در کشور ما بالا نیست و عمدتا این جرائم انتقامی و ریشه بیشتر آن‌ها تبادل مواد‌مخدر است.

وی با بیان این که کشفیات مأموران در زمینه جرایم باید بالای 90درصد باشد، افزود: در سال84 میزان کشفیات قتل 70درصد و در سال85 این آمار به 80درصد افزایش یافت که باید تلاش بیشتری برای کشفیات جرائم کرد.

فرمانده نیروی انتظامی اظهار داشت: پلیس باید قدرت حرفه‌ای خود را در کشف علمی جرم حفظ کند گرچه در این مقوله قاطعیت و سرعت عمل دستگاه قضائی شرط لازم است.

سرتیپ احمدی مقدم افزود: باید برای تسریع در رسیدگی به جرائم خشن، شعبه‌های خاص رسیدگی و قاضی ویژه اختصاص یابد تا پرونده‌های جرائم خشن طولانی نشود.

کد خبر 40775

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز