مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۹:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان فضایی آمریکا سه‌شنبه 21 شهریور اعلام کرد قدرتمندترین سفینه‌ای که تا به حال به سوی مریخ فرستاده شده در مدار تعیین شده به دور این سیاره قرار گرفته است.

به گزارش آسوشیتدپرس از  پاسادنای کالیفرنیا "مدارگرد اکتشافی مریخ" دوشنبه با 12 دقیقه روشن‌کردن موتورهای کنترل‌کننده خود شش ماه پس از وارد شدن به مجاورت سیاره خود را به وضعیت نهایی‌اش رساند.ارتفاع این سفینه از سطح مریخ بین 286 تا 362 کیلومتر نوسان خواهد کرد.

 دان جانستون، معاون مدیر ماموریت در "آزمایشگاه رانش جت" (JPL) که سرپرستی این ماموریت 270 میلیون‌‌دلاری را به عهده دارد، گفت:" رسیدن به این نقطه دستاورد بزرگی است."

این مدارگرد در چند ماه آینده آنتنی 11 متری را به کار خواهد گرفت و کلاهک عدسی یکی از ابزارهایش را خواهد برداشت. سفینه از ماه نوامبر(آبان ماه) جمع آوری داده‌ها را آغاز خواهد کرد، و دانشمندان انتظار دارند وضوح تصاویر در آن زمان 9 بار بیشتر شود.

این مدارگرد بی‌سرنشین در مارس(فروردین) امسال پس از هفت ماه و پیمودن بیش از 570 میلیون کیلومتر به مداری در اطراف مریخ وارد شد. به این ترتیب مدارگرد رنسانس به سه سفینه دیگر در حال گردش به دور مریخ و دو مریخ‌نورد بر روی سطح آن ملحق شد.

چند هفته پس از رسیدن به مدار یک دوربین با وضوح بالا یک تصویر آزمایشی را ارسال کرد که کوهستان‌های جنوبی و سطح پر از حفره سیاره را نشان می‌دهد.

ین مدارگرد شش ماه گذشته را به انجام فرآیند پیچیده  پایین آمدن مکرر به جو فوقانی سیاره که آن را اصطلاحا ترمزگیری هوایی می‌نامند گذارنده بود تا مدارش را به سطح مریخ نزدیک‌تر کند.

کد خبر 4076

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز