مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: مدیر گروه تعمیر و مرمت پل‌های شهر تهران از اتمام عملیات مقاوم سازی پل کریمخان تا عید فطر خبر داد.

مهدی پورشاسب، مدير گروه تعمير و مرمت پل‌هاي شهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا، درمورد بهسازی پل کریمخان گفت: پل کریمخان از قدیمی‌ترین پل‌های پایتخت است که سال 52 به صورت موقت و برای بازی‌های آسیایی با طول عمر پنج سال ساخته شد؛ اما با توجه به شرایط آن زمان از جمله انقلاب و جنگ این پل ماندگار شد و در حال حاضر 45 سال از سن آن می‌گذرد در حالی که قصد و نیت سازندگان این بود که این پل به صورت موقت فعالیت کند.

مدیر گروه تعمیر و مرمت پل‌های شهر تهران افزود: ظرف 17 روز توانستیم در ایام نوروز با سه شیفت کاری عرشه شمالی پل کریمخان را بهسازی کنیم. حالا بهسازی عرشه جنوبی پل کریمخان آغاز شده و کارگران در سه شیفت کاری فعالیت بهسازی را آغاز کرده‌اند و امیدواریم بتوانیم در عید فطر پل مقاوم سازی شده کریمخان را که از یک پل فرسوده به پلی نو و دائمی تبدیل شده، تحویل شهروندان دهیم.

مهدي پورشاسب با بیان این‌که این پل به صورت موقت ساخته شده بود؛ اما حالا به صورت دائمی از آن استفاده می‌شود، تصریح کرد: این پل 430 متری به عرض 16 متر معضلات و مشکلات اساسی داشت که می‌توان عدم ایمنی کامل پل را یکی از ایرادات اساسی آن نامید چراکه این پل نرده‌های ایمنی کوتاهی دارد که تاکنون چندین حادثه از جمله بروز تصادفات جرحی و پرتاب شدن موتورسیکلت به پایین را در تاریخ خود دارد.

پورشاسب با بیان این‌که ریختن شن و آب‌های ناشی از برف و باران و ... از روی پل به فضای زیر پل سبب بروز نارضایتی و حتی سوانح شده است، گفت: هزینه نگه‌داشت این پل نیز بالا بود چراکه این پل از قطعات فلزی بر روی عرشه تشکیل شده و امکان اجرای آسفالت معمولی به مانند سایر پل‌ها را نداشت به همین دلیل حداکثر ظرف هفت تا هشت سال از آسفالت‌های خاص که عموما از خارج از کشور خریداری می‌شد نسبت به آسفالت این پل اقدام می‌کردیم که هزینه نگه‌داشت این پل را چندین برابر می‌کرد.

مدیر گروه تعمیر و مرمت پل‌های شهر تهران با بیان این‌که درزهای انبساط طولی و عرضی پل، پل را غیر آب‌بند کرده بود و هزینه‌های زیادی بابت درزهای لاستیکی متعدد و عریض و طویل پل صرف می‌شد گفت: نفوذ آب و همچنین در معرض دائمی آفتاب قرار گرفتن پل سبب شده بود که این پل دچار زنگ زدگی موضعی شود و درزها نیز باعث زنگ زدنی شدید پایه‌ها شده بودند. همچنین این پل موجب نارضایتی مجاورین و همسایگان شده بود به طوری که همسایگان از سروصدای پل که ناشی از رفت و آمد و عبور خودروها بود،‌ گلایه داشتند.

او با بیان این‌که با وجود این مشکلات اساسی طرح پژوهشی این پل آغاز شد، گفت: این پروژه جزو معدود طرح‌هایی است که سه چهار سال بر روی ابعاد مختلف آن بررسی شده و حتی مطالعات ترافیکی نیز دارد و علاوه بر بررسی‌های مختلف، مهندسی ارزش نیز بر روی این پل انجام شده است.

پور شاسب  گفت: اصلی ترین موضوع در این پل، مقاومت ناچیز آن بود که در برابر زلزله و ... اصلا پیش‌بینی برای این پل نشده بود. از آنجایی که این پل موقت بود ظرفیت تحملش پایین بود و بر همین اساس چند راهکار را پیش‌رو قرار دادیم که یا باید پل را تخریب کرده و یا پل و زیرگذر جدید احداث می‌کردیم و یا این پل را به عنوان یک سرمایه شهر حفظ کرده و با حل مشکلاتش آن را به یک پل دائمی تبدیل می‌کردیم که حدود سه تا چهار سال مشاوران مهندس بر روی گزینه‌های پیش‌رو تفکر کرده و نهایتا به این نتیجه رسیدند که این پل با مقاوم سازی لرزه‌ای و همچنین بهسازی می‌تواند باقی بماند.

مدیر گروه تعمیر و مرمت پل‌های شهر تهران اظهار کرد: ما برای احداث زیرگذر می‌بایست یکی دو سال مسیر کریمخان را می‌بستیم و با توجه به عبور تاسیسات مختلف از جمله برق، گاز، آب و ... از این محدوده مشکلات زیادی پیش می‌آمد، بهینه ترین گزینه را حفظ این پل به عنوان یک سرمایه و رفع معضلات و مشکلات آن دانستیم.

پورشاسب گفت: در راستای مرمت پل عرشه پل را از فلزی به بتونی تغییر دادیم و به همین دلیل می‌توانیم از این پس از آسفالت‌های معمولی استفاده کنیم. همچنین با تقویت پایه‌های پل، پل را در مقابل زلزله و خطرات ناشی از لرزه‌ها مقاوم کردیم.

او با بیان این‌که درزهای متصل به پل و عرشه را به طور کامل آب‌بند کردیم و تنها یک درز در قسمت میانی باقی ماند که از نظر حرارتی لازم است، گفت: کلیه عملیات بهسازی پل کریمخان از سال 96 آغاز شده و از تیر 96 تا نوروز امسال عملیات زیر پل را انجام دادیم که اعم از تقویت پایه، تقویت فندانسیون و نصب شمع است.

کد خبر 407523

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha