همشهری آنلاین: رئیس جمهوری اسلامی ایران، گفت: در اجلاس شانگهای راجع به مساله یک جانبه‌گرایی آمریکا و خیال باطل مقامات کاخ سفید برای رهبری و تصمیم‌گیری دنیا، بحث خواهد شد چرا که یک جانبه گرایی آمریکا برای جهان شیوه‌ای خطرناک است.

روحانی

به گزارش ایرنا، حسن روحانی که به دعوت رسمی'شی جین پینگ' رئیس جمهوری چین برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری شانگهای صبح امروز (جمعه 18 خرداد) عازم این کشور شد، پیش ازعزیمت در فرودگاه مهرآباد درجمع خبرنگاران با اشاره به ضرورت طرح مسأله یکجانبه ‌گرایی آمریکا در این اجلاس افزود: آمریکایی‌ها از گذشته تصور می‌کردند و این خیال باطل در ذهن‌شان بود که رهبر دنیا هستند و الان هم فکر می‌کنند می‌توانند برای دنیا تصمیم بگیرند.

رییس جمهوری افزود: اینکه آمریکایی‌ها برخلاف همه مقررات بین‌المللی، از یک معاهده چند جانبه و بین‌المللی، به شکل یکجانبه، بی‌‌دلیل و حتی بدون هیچ بهانه ‌ای خارج می ‌شوند، توهین به جامعه بین‌‌الملل و نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است و خوشبختانه این کار خلاف، از سوی اکثریت قاطع و قریب به اتفاق کشورهای جهان محکوم شد.

وی تصریح کرد: همه دنیا باید احساس کنند، شیوه‌ای که آمریکا انتخاب کرده، شیوه خطرناکی برای روابط بین ‌الملل و برای به پا داشتن مقررات بین‌الملل و باعث تضعیف معاهدات بین‌المللی است و کشورهای دیگر نباید در برابر این کار خلاف قانون ساکت باشند. با توجه به اینکه دو عضو از اعضای 1+5 سابق یعنی روسیه و چین در این اجلاس حضور دارند، به طور طبیعی درباره آن موضوعات نیز بحث خواهد شد.

دکتر روحانی همچنین درمورد اهداف و برنامه‌های این سفر گفت : این سفر به دعوت رئیس جمهور محترم چین و برای شرکت در هجدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای انجام می‌شود و اساس این سازمان بر مبنای هماهنگی و همکاری برای مسأله امنیت منطقه است و امروز در دنیا شاهد معضل تروریسم، افراطی‌گری و بسیاری از مسایلی هستیم که ثبات و امنیت جهان و مخصوصاً منطقه ما، آسیای مرکزی و غرب آسیا را تهدید می‌کند.

رئیس جمهور اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران در طول 40 سال گذشته هم در مبارزه با افراطی‌گری و هم در مبارزه با تروریسم، در داخل ایران و منطقه تجربیات بسیار ذی ‌قیمتی دارد و همواره، قربانی تروریسم بوده، اما در عین حال همواره در برابر توطئه‌های تروریستی پیروز بوده است. در این اجلاس بی‌تردید همفکری‌ها و رایزنی‌هایی بین کشورهای منطقه در این زمینه‌ها انجام خواهد شد.

روحانی در مورد مسائل منطقه‌ای گفت : ایران معتقد است که مسائل و پیچیدگی‌های منطقه از طریق سیاسی حل و فصل می‌شود و امروز ما در منطقه تجاوزات و برخی اقدامات کشورها و ناامنی‌ها قرار داریم که ادعای تجزیه طلبی دارند.

وی ادامه داد : امروز شاهد دخالت کشورهای بزرگ در منطقه هستیم که فکر می کنیم راه حل همه آنها سیاسی و گفت‌و‌گوهای چند جانبه است.

رئیس جمهوری اضافه کرد: معتقدیم که باید منطقه‌ای قوی‌تر و امن‌تر داشته باشیم و این اقدام با همکاری امکان پذیر است و از راه دیپلماسی و مذاکره به نتیجه خواهد رسید.

روحانی همچنین گفت: در این سفر ملاقات‌های دو جانبه‌ای با روسای جمهور چین، روسیه، هند، پاکستان و سایر کشورها خواهیم داشت و امیدواریم این سفر برای امنیت منطقه و روابط ایران با کشورهای شرکت کننده در این اجلاس مفید باشد.

رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به راهپیمایی روز قدس گفت: روز قدس که امروز یادگاری از امام راحل برای ما باقی مانده است حضور مردم، راهپیمایی و شعار مردم به معنای نزدیک بودن ملت و ملت‌های اسلامی با ملت فلسطین است.
روحانی افزود: در واقع مسلمانان در این روز اعلام می‌کنند که آزادی قدس، آزادی کل سرزمین فلسطین و آبرو و آرمان همه ماست و آن را فراموش نخواهیم کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه اسراییل هیچ‌ وقت نمی‌تواند احساس کند که در جای امنی قرار گرفته است، تصریح کرد: اسراییل باید بداند که همیشه غاصب سرزمین دیگران است و همیشه ستمگر و ظالم است و بداند یک ملت بزرگ دست از سرزمین آباء و اجدادی خودش برنمی‌‌دارد. مخصوصاً این روزها و این ایام، ظلم اسراییلی‌ها به فلسطینی‌ها، روزافزون و مضاعف شده و به خواست خداوند، روز قدس امسال، قدس پرشکوه‌تری نسبت به سال‌های گذشته خواهد بود و به امید خدا مردم فلسطین روزی به سرزمین خودشان برخواهند گشت.

رییس جمهوری را در این سفر رئیس دفتر ریاست جمهوری، معاون اقتصادی رئیس جمهور و وزیران خارجه، اقتصاد و نفت و رئیس کل بانک مرکزی همراهی می‌کنند.

کد خبر 407460

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha