پنجشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۶ - ۱۰:۳۸
۰ نفر

فرامرز محمدی‌پور: هنر اسلامی هنری است که با اهداف اسلامی و محتوای انسانی عجین است و لاغیر.

گویند زیبایی تعادلی است که نظم در هستی را معنی می‌بخشد زیرا نظم در هستی ذاتی از زیبایی و لطف خداوند است و اینجاست که شعر جلوه می‌نماید تا زیبایی هستی را در قالب کلمات موزون به تصویر کشد، تکنیک خیال، موسیقی،‌ ویژگی‌های زبانی و شکل زیبایی شعر را نظم دل انگیزی می‌دهد تا یک شعر به پویایی و بالندگی برسد و تعهد در شعر یعنی همین التزام و پایبندی –آن هم – با زبان و فرمی امروزی که شعر امروز نامیده می‌شود، شعری که نگاهی این زمانی دارد و خود را با «نیاز» جلو می‌برد، نیازی که سبب شکل‌گیری ادبیات مقاومت شد تا شعر معاصر، شعر دفاع مقدسی را به باور بنشیند.

آری شاعران دلسوخته معصومانه‌ترین مفاهیم را به تصویر می‌کشند تا زبان شعر، عاشقانه و حماسی شود تا جایی که تو پنداری بهشت همین جاست. زمانی که دفاع مقدس زیباترین مفاهیم حماسی، عرفانی و عاشقانه را الهام بخش شاعران دلسوخته و بسیجی می‌داند این پرسش در ذهن‌مان نقش می‌گیرد که تاثیر دفاع مقدس در شعر امروز  و تاثیر شعر امروز در دفاع مقدس تا چه اندازه است؟

وقتی به این باور رسیدیم و به تجربه نیز ثابت شد که هنر و ادبیات مقاومت به عنوان یک فرآیند در تاریخ ملت ما جریان دارد و یکی از دلایلش تاثیر جنگ در شعر شاعران امروز بوده خود به خود نشان می‌دهد که دفاع مقدس در شعر امروز ما اثرگذاری مثبتی داشته و در این راستا شاعران معاصر به دور از هر گونه هیاهو زیباترین‌ها را خلق می‌کنند.

 در این دهه ادبیات مقاومت توانسته شعر معاصر ما را از لحاظ مضمون، موضوع و محتوا به تعالی برساند و تفکر، تفکری حماسی شود آمیخته با عرفان و معرفت الهی زیرا دفاع مقدس تکلیف شاعران را به خوبی روشن کرد چه بخواهیم و چه نخواهیم نسل آینده از ما به عنوان شاعران این دهه خواهند پرسید برای جنگ، عشق، شهادت و... چه کرده‌اید؟

 اما تاثیر شعر امروز در دفاع مقدس برمی‌گردد به التزام و تعهد درشعر و شاعر متعهد یعنی بپذیریم دفاع مقدس می‌تواند به عنوان یک شکل و قالب شعر امروز ما را به مرز جهانی برساند، وقتی با ادبیات مقاومت در شعر عرب، شعر آمریکای جنوبی و شعر آفریقا روبه‌رو هستیم به این نتیجه می‌رسیم که شعر امروز؛ دفاع مقدس را جلوه‌ای روحانی بخشیده و به عدد تغییر فرم و زبان، ادبیات جهان التفاتی به این مهم دارند و این بر کسی پوشیده نیست.

فرشته بفرستید
فرشته بفرستید. منظومه‌ بلندی از شاعر دلسوخته و بسیجی «عبدالرضا رضایی‌نیا» است که لحظه‌های بی‌تابی جوانمردان حماسه آفرین بسیجی را به تصویر شورانگیز توصیف کرده، آن هم با واژه‌ها و ترکیب‌سازهایی که هر یک بیانگر تعهد و آفتابی بودن ذهن شاعر است.

فرشته بفرستید! منظومه‌های حماسی، عرفانی است هرچند شاعر نگاهی نیز به فلسفه می‌اندازد، و این خود سبب شده تا در این منظومه از لحاظ زبان و فرم تجارب تازه‌ای را پیش رو داشته باشیم، تجاربی که چون بهار سبزند و لطافت شاعرانه را لحظه‌ا ی به فراموشی نمی‌سپارد. فرشته بفرستید! لحظه‌های سرخ فرشتگان خدا را در خاطره‌ها سبز می‌کند آنجا که: پادگان بهار سرگردان نسیم / سردسته لبخند /برادران باران، نشانی از زیبایی‌اند، و عطر بهار نارنج ترکیب سبزتری که در کوله‌ها، حمایل‌ها و پوتین‌ها ی  مقدس  به سوی جزایری روشن در افق اعلی دارند.

زیباترین و صمیمی‌ترین بخش «فرشته بفرستید» بخش سجاده بارانی است شاعر،  جغرافیای جنگل و دریا را با خاطرات شهیدان پیوند می‌زند. در نهایت، در «فرشته بفرستید» شاعر نشان داده که با تصاویر تازه و ناب می‌خواهد تخیل مخاطبش را برانگیزد و در این انگیزش بیداری را می‌طلبد زیرا به یاد نخل‌های سوخته‌ای می‌افتد که دستانشان را به فرشتگان بخشیدند و چشمانشان  را به آبی!

کد خبر 40740

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز