سه‌شنبه ۱۱ دی ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: کمیسیون مشترک مجلس به لایحه دائمی کردن تبصره‌های بودجه رأی منفی داد و از دولت خواست لایحه بودجه سال آینده را در همان قالب سال‌های اخیر و همراه با تبصره‌ها و احکام، تدوین و ارائه کند.

این در حالی است که دولت تلاش داشت تبصره‌های بودجه را به صورت احکام دائمی درآورد.

درباره سرنوشت تبصره‌های بودجه سال آینده با رضا عبداللهی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • با وجود تأکید مجلس و دولت بر کاهش تبصره‌های بودجه، لایحه مربوط در کمیسیون مشترک رأی نیاورد، بالاخره سرنوشت لایحه دائمی کردن تبصره‌های بودجه چه می‌شود؟

در این که باید تبصره‌های بودجه را کاهش داد، شکی نیست چون قوانینی که در چارچوب این تبصره‌ها در لایحه بودجه به تصویب می‌رسد به‌دلیل اینکه زمان زیادی برای آن صرف نشده است، از دقت مناسبی برخوردار نیستند.

لایحه دائمی کردن تبصره‌های بودجه طبق برنامه در بهمن‌ماه به صحن علنی مجلس می‌آید و آنگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر هم این لایحه در کمیسیون مشترک مجلس رأی می‌آورد تفاوتی نمی‌کرد و طبق آیین‌نامه باز هم در بهمن ماه به صحن علنی می‌آمد  و علت تقاضای مجلس از دولت نیز محدودیت زمانی بود.

  • درصورت تصویب این لایحه در صحن علنی مجلس آیا امکان حذف تبصره‌های بودجه 87 وجود دارد؟

احکام و تبصره‌هایی که در قالب لایحه بودجه به تصویب می‌رسند، یک ساله‌اند اما با توجه به این که لایحه دائمی کردن تبصره‌های بودجه پس از لایحه بودجه 87 در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت، به هنگام بررسی لایحه دائمی‌کردن تبصره‌های بودجه در بهمن‌ماه این امکان وجود دارد که مجلس تبصره‌های بودجه 87 را نیز مشمول این قانون قرار دهد و آنها را دائمی کند و البته مجلس این اختیار را نیز دارد که تبصره‌های بودجه 87 را در همان قالب بودجه حفظ کند.

در صورتی که کلیات این لایحه در صحن علنی مجلس رأی بیاورد، تا اردیبهشت ماه سال آینده شاهد تصویب آن و دائمی شدن بخشی از تبصره‌های بودجه خواهیم بود.

  • دولت وعده داده لایحه بودجه 87 را تا نیمه دی‌ماه به مجلس ارائه کند. درصورت تأخیر، آیا مشکلی از لحاظ زمانی پیش نخواهد آمد؟

با توجه به تفاهمات دولت و مجلس پیرامون بودجه سال آینده، انتظار داریم دولت هفته آینده لایحه بودجه را به مجلس ارائه کند و با ارائه بودجه توسط دولت تا نیمه دی‌ماه هیچ مشکلی از نظر تصویب آن به همراه تبصره‌ها یعنی در همان قالب قبلی وجود نخواهد داشت اما درصورت ارائه نشدن لایحه بودجه در هفته آینده، بررسی آن از لحاظ زمانی دشوار خواهد شد.

کد خبر 40695

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز