همشهری آنلاین: دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران گفت: تعطیلی زمستانه مدارس در کلان‌شهرها به دلیل آلودگی هوا باید مورد توجه قرار بگیرد.

تعطیلی زمستانه مدارس در کلان‌شهرها باید مورد توجه قرار بگیرد

به گزارش مهر، کیومرث کلانتری ظهر شنبه در حاشیه جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا استان تهران اظهار داشت: در این جلسه ۳ دستورالعمل مطرح شد و مهم‌ترین دستورالعمل اقدامات دستگاه‌های اجرایی در ارتباط با کنترل کانون‌های گرد و غبار در اطراف شهر تهران و یا به عبارتی محدوده‌های جنوب و غرب استان تهران بود که قرار بر این شد گزارش تکمیلی این اقدامات در ۲ هفته آینده در جلسه آتی به صورت مشروح و در قالب کوتاه مدت و بلند مدت ارایه شود.

کلانتری بیان کرد: دستورالعمل دوم بررسی مصوبات سال ۹۵ هیات مصوبه وزیران بود که دستگاه‌های اجرایی چه در سطح ملی و چه در سطح استانی وظایفی داشتند که بایستی انجام می‌دادند.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین موضوع در خصوص محدوده کاهش آلودگی هوا در شهر تهران و مشکلاتی که در قالب ناهماهنگی بین بخش‌های مختلف اتفاق افتاده بود مطرح شد که مقرر شد کارگروهی با مسئولیت دفتر فنی و امور شهری استانداری تهران تشکیل شود و در خصوص هماهنگی بیشتر بین پلیس شهرداری و دستگاه‌های مرتبط در خصوص ورود خودروها در محدوده کاهش آلودگی هوا داشته باشند که موضوع معاینه فنی و آلودگی خودروها و بحث سن فرسوده مطرح شد.

  • جایگزینی کامیون‌های فرسوده در دستور کار قرار گرفت

دبیر کارگروه کاهش آلودگی استان تهران گفت: در این جلسه موضوع مهم طرح جایگزینی خودروهای کامیون و تجاری به جای خودروهای فرسوده‌ای که در حال حاضر وجود دارد مطرح شد که مقرر شد سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با توجه به سهم عمده‌ای که کامیون‌ها در ایجاد آلودگی هوا کلان‌شهر تهران به خصوص در ۶ ماهه دوم و در فصل سرما خواهند داشت سهم استان تهران را متناسب با اثرگذاری کامیون‌ها در کلان‌شهر تهران ویژه ببینند.

وی ادامه داد: این طرح جالبی است و شروع آن از ۳ هفته پیش در وزارت صنعت، معدن و تجارت کلید خورده است و الان در حال رفع مشکلات ثبت نام در سایت و اختصاص منابع مالی و نهایتا از رده خارج کردن کامیون‌های فرسوده با سن مشخص شده است و بعد از آن جایگزینی آن‌ها با خودروهای نو که انشالله سهم آلایندگی این خودروها کاهش پیدا خواهد کرد.

کلانتری ادامه داد: مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوا استمرار خواهد داشت و هر جلسه دستگاه‌های مختلف گزارش اقداماتی که در سال گذشته برای آن‌ها مشخص شده ارایه می‌دهند.

وی افزود: در این جلسه می‌بایستی مدیر کل استاندارد گزارشی از استانداردسازی و کنترل آلایندگی موتورخانه‌ها ارایه می‌کرد و بنا به دلایلی و عدم حضور مدیر کل بنابر این شد در جلسه آتی این موضوع مطرح شود.

  • باید برای آلودگی کلان‌شهرها در آذر و دی ماه فکری کرد

کلانتری بیان کرد: بعضی از مصوبات زمان‌بر است و بعضی از آن‌ها منابع مالی نیاز دارد ولی عزم استان و ریاست کارگروه استانی بر این است که همه مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوا هم اجرایی شود و هم نتایج آن خدمت مردم ارایه شود، استانداردهای جدیدی باید تدوین شود و سازمان حفاظت محیط زیست سرگرم این استانداردهای جدید است.

وی در پایان گفت: تعطیلی ۲ هفته‌ای مدارس ملی است و این پیشنهاد از مجلس به دولت ارسال و در کمیسیون آموزش مجلس مطرح شد، اشکالاتی از طرح گرفته و مجدد این طرح به وزارت آموزش و پرورش برگردانده شد.

کلانتری ادامه داد: قرار بر این شد وزارت آموزش و پرورش و سازمان حفاظت محیط زیست با دیدگاه کاهش آلودگی هوا طرح را ببینند و مجدد طرح را ارایه دهند و کماکان نظر بر این است که نمی‌توان کل نظام آموزشی کشور را با شرایط اقلیمی و جغرافیایی متفاوت موجود در سراسر کشور به یک نسخه دید و حتما باید شرح تفصیلی به وجود آید به خصوص در کلان‌شهرها که با آلودگی هوا در اوقات پیک آذر و دی ماه مواجه هستیم.

کد خبر 406583

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha