همشهری آنلاین: محققان دانشگاه توکیو با ردگیری فرآیند رشد برنج و آزمایشات میدانی در ژاپن و چین دریافتند با افزایش تمرکز دی اکسید کربن در اتمسفر زمین، ارزش غذایی برنج کاهش می‌یابد.

تغییرات آب و هوایی مواد مغذی برنج را از بین می‌برد

به گزارش ایرنا، در این تحقیقات با استفاده از خطوط لوله، حسگرهای باد و گاز، مقادیر مختلفی از دی اکسید کربن به صورت کنترل شده در چند مزرعه برنج منتشر شد و سپس نمونه برنج به دست آمده از این مزارع مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

در این بررسی‌ها میزان آهن، روی، پروتئین و ویتامین‌های B1 ،B2 ،B5 و B9 در هر نمونه از برنج اندازه‌گیری شد. نتایج این بررسی‌ها ارتباط معکوسی را میان دی اکسید کربن و کیفیت مواد غذایی برنج نشان داد.

در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و جوامع فقیر کشورهای توسعه یافته، برنج علاوه بر تامین انرژی، منبع اصلی تامین ویتامین و پروتئین بسیاری از مردم است. در کشورهای بنگلادش، کامبوج، اندونزی، میانمار، ویتنام، لائوس و ماداگاسکار مجموعا 600 میلیون نفر نیمی از انرژی و پروتئین مورد نیاز روزانه خود را از برنج تامین می‌کنند.

به اعتقاد محققان به منظور تامین نیاز مردم با وجود تغییرات آب و هوایی زمین، لازم است محققان و کشاورزان گونه‌های جدید برنج را پرورش دهند که دارای کیفیت بالاتر و مواد مغذی بیشتر باشند. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Advances منتشر شده است.

کد خبر 406571

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha