همشهری آنلاین: نخستن صندوق جسورانه دانشگاه تهران با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف تأمین شرکت‌های دانش‌بنیان رونمایی شد.

به گزارش فارس،‌ نخستین صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه یکم در دانشگاه تهران با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، محمود نیلی‌احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران، شاهپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و محقر رئیس سازمان سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران رونمایی شد.

این صندوق قرار است در حوزه تبدیل ایده‌ها به اختراع و در نهایت تجاری‌سازی نقش تأمین مالی و مکمل ایفا کند.

شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها برای تأمین منابع مالی خود پیش از این باید سراغ نظام بانکی می‌رفتند که با راه‌اندازی صندوق‌‌های جسورانه دامنه تأمین مالی در این حوزه وسیع‌تر شد.

صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه یکم دانشگاه تهران به عنوان پنجمین صندوق در بازار سرمایه کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفت و قرار است به لحاظ کمّی و کیفی این صندوق‌ها در آینده توسعه پیدا کنند.

34 درصد از سهام این صندوق در اختیار دانشگاه تهران و نهادهای زیرمجموعه‌اش شامل پارک علم و فناوری و شرکت توسعه سرمایه‌گذاری است و مابقی سهام ممتاز آن از طریق شرکت‌های تأمین سرمایه فعال در بازار سرمایه تأمین شده است.

صندوق‌های جسورانه در قالب یک هلدینگ تشکیل می‌شوند که زیر مجموعه آن شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌گیرند. 

این صندوق‌ها در ازای سهام با آن شرکت‌ها شریک می‌شوند و حتی در نحوه حساب و کتاب‌ها و نقل و انتقال پول نیز نقش مهمی دارند. 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه از ایده تا انتهای پروژه منابع مالی را تامین می‌کنند. پذیره‌نویسی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه (VC) دانشگاه تهران از شنبه 5 خرداد ماه آغاز می‌شود.
  • کمک به توسعه فعالیت‌های کارآفرینی دانشگاه تهران با ایجاد صندوق‌های جسورانه
رئیس دانشگاه تهران از توسعه فعالیت‌های کارآفرینی این دانشگاه با ایجاد صندوق جسورانه یکم خبر داد و گفت: برای توسعه کسب و کارها علاوه بر ایده‌پردازی نیازمند ایجاد زیرساخت‌‌های لازم هستیم.

محمود نیلی‌احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در مراسم رونمایی از صندوق جسورانه یکم این دانشگاه با بیان اینکه امروز برای جامعه دانشگاهی و علمی روز بزرگی به شمار می‌رود گفت: برای کسانی که نیاز داشتند تا ایده‌هایشان را تجاری‌سازی کنند سعی کردیم زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم.

وی افزود: آموزش‌های لازم و اقدامات پژوهشی مبنی بر اینکه چگونه یافته‌های علمی تجاری‌سازی شوند از برنامه‌های ما بود و علاوه بر این اقدامات آموزشی لازم بود تا بستر لازم برای ایجاد کسب و کار را فراهم کنیم.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه تشکیل پارک علم و فناوری در سه سال گذشته بخشی از این زیرساخت‌های موجود را تامین کرد، گفت: تامین سرمایه انجام فعالیت‌های کارآفرینی با استفاده از استارت‌آپ‌ها از طریق صندوق های پژوهشی دنبال می‌شد و بخش دیگری از این نیازها از طریق ایجاد VC ها (صندوق‌های جسورانه) پوشش داده خواهد شد.

نیلی‌احمدآبادی با اشاره به اینکه صندوق‌های جسورانه نمی‌توانست وابسته به دولت ایجاد شود، گفت: عمده منابع این صندوق توسط بخش خصوصی ایجاد شد تا برای فعالیت‌های کارآفرینی دانشجویان و اساتید مورد استفاده قرار گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد، افزایش سرمایه این صندوق با موضوع تامین مالی توسعه پیدا کند.

کد خبر 406492

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha