چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۸۶ - ۰۶:۳۸
۰ نفر

نتایج یک تحقیق دانشجویی در 15 استان کشور نشان می‌دهد‌که 85 درصد زنان متهم به قتل همسران که به دلایلی قصد متارکه داشته و موفق نشدند، چاره‌ای جز کشتن شوهر خود نیافتند.

 66 درصد زنانی که مرتکب قتل همسرشان شده و در این امر مشارکت یا معاونت داشته‌اند، اظهار کردند در دوران زندگی مشترک، بارها مشاجره و قهر و آشتی داشته‌اند، اما بیشتر این زنان متهم به قتل همسر که قصد متارکه داشته و به دلایلی از جمله مخالفت شوهر، والدین، وجود فرزندان و نیاز مالی، شرایط زندگی را تحمل کرده، در نهایت صبر و تحملشان به سر آمده و چاره‌ای جز کشتن و از بین بردن همسر خود نیافتند.

 به گفته یک جرم‌شناس، معمولا زنانی دست به قتل همسرانشان می‌زنند که با آنان احساس خوشبختی و رضایت نمی‌کنند و در تداوم یک نارضایتی مزمن دست به این اقدام می‌زنند.

 نخستین عامل، خشونت مرد علیه همسرش است. زنی که خود را قربانی خشونت مداوم همسر می‌بیند و پس از گذشت چند سال، همسرش رویه خود را عوض نمی‌کند، به تدریج او را به عنوان فردی ظالم و شکنجه‌گر تلقی کرده و آرزوی مرگش را می‌کند و در چنین شرایطی، وجود شرط اضافی مانند آشنایی با مرد دیگری که شنونده خوبی برای صحبتهای زن است و با او به مهربانی رفتار می‌کند، می‌تواند زمینه قتل همسر را فراهم کند و این درحالیست که تحمل زنان و مردان در جامعه کنونی کاهش یافته است و متأسفانه در خانواده‌ها به جای رفاقت نوعی رقابت به وجود آمده است.

کارشناسان مسائل اجتماعی برای پایین آمدن شمار همسرکشی‌ها پیشنهاد می‌کنند: جوانان در انتخاب همسر دقت و مطالعه کافی داشته و معیارهای ازدواج مانند تناسب سنی،‌ مذهبی، اجتماعی و اقتصادی را در نظربگیرند. والدین در انتخاب همسر، فرزندانشان را کمک کرده و با استفاده از تجارب خود برای آنان تصمیم‌گیری کنند.

 کانون خانواده، محلی برای آرامش و سکون زوجین است، از این رو زوجین باید به نیازهای عاطفی‌روانی یکدیگر متناسب و متعارف پاسخ دهند. همچنین مشاوره روش بسیار مناسبی برای کاهش اختلافات و تعارضات زناشویی و آموزش مهارت‌های ارتباطی است، از این رو قبل از ایجاد تشنج، از دانش و تخصص صاحبنظران در علوم مشاوره و روانشناسی استفاده شود.

 یک محقق جرم‌شناس نیز معتقد است: اگر مردم با روش‌های مناسب آموزش ببینند و با حداقل هزینه‌های مالی و روانی و زمانی، خشونت را در مراحل اولیه مهار کنند، کار به جنایت نمی‌کشد، «خویشتنداری» را باید آموخت و تمرین کرد؛ البته این، به معنای چشم‌پوشی از حقوق خود نیست، بلکه به معنی توانایی مهار بحران و مدیریت آن است و در این رابطه، آسانتر کردن فرایند طلاق نیز می‌تواند یکی از موانع جدی جلوگیری از وقوع قتل مردان باشد.

کد خبر 40634

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز