همشهری آنلاین: برنده نخل طلایی کن ۲۰۱۷ در گزارش شبکه سینماهای اروپا موفق‌ترین فیلم سال ۲۰۱۷ معرفی شد.

فیلم مربع

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از اسكرين‌ديلي، شبكه سينماهاي اروپا گزارش سالانه خود را در حاشيه هفتاد و يكمين جشنواره فيلم كن منتشر كرد كه بر اساس آمار و ارقام، «مربع» به كارگرداني روبن استلوند با داشتن 818 هزار تماشاگر در اين شبكه موفق‌ترين فيلم اروپا شناخته شد. شبكه سينماهاي اروپا بيش از هزار سالن سينما در 34 كشور اروپايي دارد و سال گذشته ميلادي 26 سالن به اين تعداد افزوده شد.

«مربع» كه نماينده سوئد در نودمين دوره مراسم اهداي جوايز اسكار بود و نامزد جايزه بهترين فيلم خارجي‌زبان هم شد، در بيش از 20 كشور اروپايي 818 هزار تماشاگر داشت كه معادل 66 درصد مجموع تماشاگران آن در قاره اروپا بود. «ويكتوريا و عبدل» استفن فريرز از بريتانيا و «سوي ديگر اميد» آكي كوريسماكي از فنلاند با بيش از 500 هزار تماشاگر در شبكه سينماهاي اروپا در رده‌هاي بعد ايستادند و 450 هزار نفر هم به تماشاي انيميشن «ونسان دوست‌داشتني» نشستند. اكران اين فيلم در سال 2018 همچنان ادامه دارد.

از ديگر آمارهاي سالانه شبكه سينماهاي اروپا در حاشيه جشنواره كن امسال مي‌توان به اختصاص 58 درصد ظرفيت اين شبكه به اكران فيلم‌هاي اروپايي اشاره كرد. ضمن اينكه 54 درصد مجموع تماشاگران اين سالن‌ها هم فيلم‌هاي اروپايي را تماشا كردند. در واقع، سال گذشته ميلادي فيلم‌هاي اروپايي بيش از 39 ميليون تماشاگر داشتند و كه از اين ميان، 21 ميليون نفر فيلم‌ها را در كشوري غير از سرزمين مادري خودشان ديدند.

مجموع تماشاگران شبكه سينماهاي اروپا در سال 2017 حدود 73 ميليون و 190 هزار نفر بود كه در مقايسه با سال پيش از آن حدود 160 هزار نفر كاهش داشت. سال گذشته در حالي در كل اروپا 984 ميليون نفر به سينما رفتند كه اين آمار در سال 2016 حدود 992 ميليون نفر بود.

شبكه سينماهاي اروپا هر سال يك جايزه موسوم به ليبل براي حمايت از پخش يك فيلم در سينماها اهدا مي‌كند. امسال اين جايزه به كمدي ايتاليايي «زيبايي لوسيا» به كارگرداني جياني زاناسي رسيد كه در بخش دوهفته كارگردانان جشنواره كن 2018 به نمايش درآمد.

کد خبر 405865

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha