نفیسه مجیدی‌زاده: خیلی‌ها هستند که ترجیح می‌دهند پیاده راه بروند؛ به‌جای این‌که در ماشین بنشینند و با گوشی موبایلشان بازی کنند یا از شیشه‌ی ماشین به خیابان خیره بمانند!

دوچرخه شماره ۹۲۴

 

خيلي‌ها هستند كه هرروز براي رفت و برگشت از مدرسه، براي خريد و يا رفتن به كلاس‌هاي گوناگون خود، پياده مي‌روند.

بعضي‌ها هم هستند كه فقط به منظور پياده‌روي از خانه خارج مي‌شوند و راه مي‌روند.

به هردليلي كه باشد، به گفته‌ي اغلب كارشناسان ورزشي، پياده‌ راه‌رفتن روي سلامتي جسم و روح ما تأثير فوق‌العاده‌اي دارد. به گفته‌ي آن‌ها پياده‌روي به افزايش توانايي مغزي و افزايش قدرت استخوان‌ها كمك مي‌كند و هم‌چنين موجب افزايش جريان خون و نيرومندشدن قلب، تقويت حافظه و البته كاهش وزن مي‌شود.

پس، از اين‌روزهاي سبز بهار كه هوا براي پياده‌روي مناسب است، استفاده كنيم و اين ورزش ارزان‌قيمت و مؤثر را رها نكنيم.

 

  • چه‌طور پياده‌روي كنيم؟

البته مي‌دانيم كه به هرراه‌رفتني، پياده‌روي نمي‌گويند!

اگرچه پياده‌روي در واقع همان راه‌رفتن است، اما اگر بخواهيم به‌عنوان ورزش به آن نگاه كنيم، بايد قوانين و روش‌هاي خاصش را هم در نظر بگيريم وگرنه اين‌كه در خيابان با دوستانمان پياده قدم بزنيم و هروقت حوصله‌مان سر رفت، روي نيمكت‌ها بنشينيم و بستني و فالوده بخوريم، پياده‌روي تأثيرگذاري نيست.

كارشناسان ورزشي براي پياده‌روي، اصولي را درنظر گرفته‌اند كه بخشي از آن را مرور مي‌كنيم:

 

1. در پياده‌روي، حواسمان به سرعت راه‌رفتنمان باشد. يعني سرعت ما بايد به قدري باشد كه عرق كنيم و ضربان قلبمان تا حدي بالا برود، البته نه در حد دويدن! اصلاً لازم نيست به خودمان فشار بيش از حد وارد كنيم و مي‌توانيم طوري راه برويم كه هنگام راه‌رفتن به‌راحتي بتوانيم حرف بزنيم.

 

2. اگر روزهاي اولي است كه پياده‌روي را شروع مي‌كنيم، يادمان باشد كه پياده‌روي براي كساني كه فعاليت ورزشي ندارند، مي‌تواند سنگين باشد.

براي همين خوب است در روزهاي اول، اين‌كار را با 10 دقيقه پياده‌‌روي روي سطح صاف آغاز كنيم؛ چون حداقل زمان پياده‌روي بايد 10 دقيقه باشد و بعد هردو هفته پنج‌دقيقه به زمان پياده‌روي‌ اضافه كنيم تا زمان پياده‌روي به 30 دقيقه برسد و بعد ديگر افزايش زمان را متوقف كنيم.

بعد براي بهبود ورزش خود، مي‌توانيم سرعت را بالا ببريم يا از فضاهاي شيب‌دار براي پياده‌روي استفاده کنيم. اين کار باعث مي شود در عين حال که به عادت خود وفادار مانده‌ايم از خود حس رضايت بيش‌تري داشته باشيم.

 

3. حتماً كفش مناسب پياده‌روي بپوشيم و در زمان پياده‌روي از هركفشي استفاده نكنيم. مثلاً وقتي از مهماني برمي‌گرديم و كفش پاشنه‌دار و نامناسب براي پياده‌روي پوشيده‌ايم، زمان خوبي براي اين‌كار نيست.

در مرحله‌ي بعد يادمان باشد كه حالت راه‌رفتن ما هم بايد درست باشد. يعني پشتمان صاف و شكم كمي تو باشد و دست‌ها را در هنگام راه‌رفتن در جهت مخالف يک‌ديگر به جلو و عقب حرکت بدهيم. با اين کار، هم کالري بيش‌تري مي‌سوزانيم و هم قسمت بالاي بدن همراه با ديگر قسمت‌هاي بدنمان، فعاليت خواهد داشت.

هم‌چنين براي راه‌رفتن از روش پاشنه‌پنجه استفاده کنيم. در اين روش ابتدا پاشنه‌ي پاي جلو به زمين مي‌رسد و بعد پنجه‌ي همان پا، در هنگام بلندکردن پاي عقب، روي زمين قرار مي‌گيرد.

درست است كه نامش پياده‌روي است، اما در پياده‌روي فقط با پا، ورزش نمي‌كنيم، بلكه لازم است دست‌ها هم حركت كنند. پس خوب است آرنج‌هايمان را به اندازه‌ي 90‌درجه خم کنيم و آن‌ها را مثل پاندول با زاويه‌ي خيلي کم و حرکات سريع عقب و جلو ببريم. اين کار مي‌تواند به پاهاي ما کمک کند سريع‌تر حرکت کنند و در نتيجه بيش‌تر کالري بسوزانيم.

براي اين‌که متوجه شويم دست ها چه‌قدر مي‌توانند به پاها کمک کنند، مي‌توانيم يك‌بار با دست‌هاي ثابت و يك‌بار هم با دست‌هايي كه حركت مي‌كنند پياده‌روي كنيم و سرعتمان را در هر‌دو حالت بسنجيم.

کد خبر 405837

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha