دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

عمید نمازی‌خواه: گوسفند شوالیه- هر کاری کردیم این را به‌عنوان یکی از سوژه‌های روز انتخاب نکنیم، نشد. دلیل هم داشت.

 یکی از خبرگزاری‌های درجه یک که از قضا در حوزه دانش و فناوری خیلی هم فعال عمل می‌کند و ما هم هروقت دور هم می‌نشینیم، ذکر خیرش را فراموش نمی‌کنیم. گرچه  بعضی اوقات هم همین خبرگزاری عزیز سوتی می‌دهد و آنقدر این سوتی جذاب است که حیف است از کنار آن بدون توجه بگذریم.

خبری در این سایت آمده با این تیتر: «بانی اولین گوسفند شبیه‌سازی‌ شده از ملکه انگلیس لقب شوالیه دریافت کرد.»

این خبر از بی‌بی‌سی نقل شده‌ و لید خبر هم به این صورت است: بانی اولین گوسفند شبیه‌سازی‌ شده دنیا که در لیست 900 نفری شخصیت‌های علمی، هنری، ورزشی و اجتماعی دریافت لقب شوالیه (سر) از ملکه انگلیس بود، شوالیه نامیده شد.

شما هم احتمالاً دوزاریتان افتاده که قضیه چیست. مترجم محترم بدون توجه به لید خبر بی‌بی سی، فقط به تیتر این خبر نگاه کرده و کرشمه‌ای که در تیتر آن خبر بوده او را به اشتباه انداخته.

تیتر بی‌بی‌سی این است: Dolly the sheep pioneer Knighted ولی لید خبر، دقیقاً این جمله است: پروفسور یان ویلموت، مردی که رهبری تیم خالق موجود شبیه‌سازی‌شده، دالی را به عهده داشت، لقب شوالیه گرفت. اما چند نکته جالب دیگر هم هست.

اول اینکه دالی گوسفنده (Dolly the sheep) اولین گوسفند شبیه‌سازی‌ شده در دنیاست و بانی فرزند دالی مرحوم است.

پس تیتر خبر کلاً اشتباه است زیرا بانی اولین گوسفند شبیه‌سازی‌ شده نیست. به علاوه دالی در سال 1997 به دنیا آمد و در سال 2003 هم چشم از جهان فرو بست و در نهایت تأسف باید بگوییم این گوسفند ناکام، عمرش کفاف نداد تا دریافت لقب شوالیه فرزندش را شاهد باشد! دیگر اینکه در لید خبر، گفته شده بانی (فرزند دالی) «که در لیست 900 نفری شخصیت‌های علمی، هنری، ورزشی و اجتماعی و... قرار دارد».

از کی تا حالا یک گوسفند در میان لیست 900 نفری دانشمندان برتر علوم مختلف قرار گرفته که این بار دوم باشد؟ و حد اقل اگر قرار بود که بانی در این لیست باشد باید می‌نوشتند که در لیست 900 رأسی شخصیت‌های علمی، هنری و...! چون واحد شمارش گوسفند رأس است نه نفر. (البته اگر بانی شتر بود حداقل این جمله از نظر نگارشی صحیح بود.)

بیچاره دانشمند بزرگ، آقای یان ویلموت بعد از سال‌ها تلاش و تحقیق در زمینه شبیه‌سازی‌ و به دست آوردن شهرت جهانی در این عرصه، ‌ اگر بفهمد در ایران یک گوسفند را با او اشتباه گرفته اند، چه وضعیتی پیدا می‌کند!  البته ملکه انگلیس (الیزابت دوم) هم اگر متن خبر ایرانی را یک بار دیگر به انگلیسی برایش ترجمه کنند حتماً بی‌هوش می‌شود.

می‌دانید که اعطای نشان شوالیه امپراتوری بریتانیا از طرف ملکه، طی یک مراسم بسیار مجلل صورت می‌گیرد. حالا شما فرض کنید در آن مراسم یک گوسفند به کاخ سلطنتی برود و پس از بوسیدن دست ملکه الیزابت این نشان ارزشمند را دریافت کند!

اگر از بی‌مزه‌شدن نویسنده در این ستون، خیلی خوشتان نیامده، عذر نویسنده را بپذیرید و برای این‌که طنزهایی به غایت بانمک و واقعا مفرح ببینید، به اخبار علمی بعضی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها مراجعه فرمائید!

کد خبر 40574

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز