همشهری آنلاین: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: یکی از دلایل مخالفت دولت با فیلترینگ این است که اگر برخی از اپلیکیشین‌ها اثر مخربی داشته باشند، در کنار آن استفاده و فراگیر شدن فیلترشکن‌ها هم اثرات مخرب امنیتی زیادی دارند.

محمدجواد آذری جهرمی

به گزارش ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه مراسم رونمایی از پروژه‌های همراه اول همزمان با هفته ارتباطات، با اشاره به اختلالات ایجاد شده در خدمات اینترنتی به دلیل استفاده از فیلترشکن اظهار کرد: درست است که بسیاری از فیلترشکن‌ها خدمات ظاهری خوبی به کاربر ارایه می‌دهند و به همین دلیل کاربران به استفاده از آن‌ها علاقه‌مندند اما بنا به گزارش‌هایی که مراکز معتبر منتشر می‌کنند، این نوع نرم‌افزارها استفاده ضدامنیتی دارند و نوعی باج‌افزارند که به جمع‌آوری اطلاعات مشترکین اقدام می‌کنند و فراگیری و استفاده از فیلترشکن‌ها تبعات بسیار زیادی دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر نقش شرکت ارتباطات زیرساخت در مسدود کردن فیلترشکن‌ها گفت: اقدام شرکت زیرساخت این است که با فراگیری و استفاده از فیلترشکن‌ها، تحت دستوری که آقای رییس جمهور دادند و در چارچوبی که شورای عالی فضای مجازی ارایه داده و منطق هم دارد، نباید اجازه دهد فضای کشور پر از باج‌افزار شود و باید جلوی اینها گرفته شود. به همین دلیل این حرکت برای مسدود کردن فیلترشکن‌ها آغاز شده و طبق قانون هم بوده است و مشکل مقرراتی درباره این مساله وجود ندارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اختلالات اینترنتی نیز توضیح داد: انسداد فیلترشکن‌ها نباید باعث افت کیفیت اینترنت و یا ایجاد مشکلاتی برای کسب و کارها شود. اختلالات اینترنتی موضوع بدی است که ما از سازمان تنظیم مقررات ارتباطات خواستیم موضوع را بررسی کند و به اپراتورها هم در این باره تذکر دادیم. دیروز بعد از ظهر هم جلسه‌ای با حضور اپراتورها برای بررسی این موضوع تشکیل شد.

آذری جهرمی ادامه داد: اما بنا نیست به این موضوع بپردازیم که با دستور فیلترینگی که آمده و با مخالفت بسیاری از مردم مواجه شده است، می‌توانیم به باج‌افزارها و فیلترشکن‌ها اجازه دهیم که در کشور توسعه پیدا کنند.

وی با تاکید بر مضرات استفاده از فیلترشکن بیان کرد: امیدواریم مسئولانی که متصدی فیلترینگ هستند، به این موضوع توجه داشته باشند زیرا این مسئله یک تهدید بزرگ است. باید مردم را درباره استفاده از فیلترشکن توجیه کنیم تا آن‌ها با همراهی کنند. زیرا در هر تصمیمی اگر همراهی مردم نباشد، اثراتش مشابه اثرات کنونی و گستردگی باج‌افزارها می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه فراگیر شدن فیلترشکن‌ها مطلوب کسانی است که همواره به دنبال براندازی کشور بودند و این مطلوب نیست، گفت: همان طور وزارت امور خارجه آمریکا در سال ۸۹ جزو برنامه‌هایی که برای براندازی جمهوری اسلامی داشت، توسعه فیلترشکن بود و حتی گوشی‌های اپل را در به نوعی در بازار ایران عرضه می‌کرد که بدون فیلترشکن کار نکنند.

  • استفاده از پیام‌رسان انتخاب کاربر است

آذری جهرمی با بیان اینکه پیام‌رسان و استفاده از ابزار ارتباطی، انتخاب کاربر است، افزود: اینکه ما به استفاده از یک پیام‌رسان نائل باشیم یا نه، تغییری در انتخاب مردم ندارد. البته سیاست کشور ترویج پیام‌رسان‌های بومی است و ما بر این اساس مصوباتی در شورای عالی فضای مجازی داشتیم و پیام‌رسان‌هایی هم در این حوزه فعالیت کردند. اما این پیام‌رسان‌ها باید خدمات و تنوع و کاربری‌های لازم را برای مردم فراهم کنند و همچنین اعتماد مردم را جلب کنند.

وی با اشاره به میزان کاربران پیام‌رسان‌های بومی بیان کرد: تا روز گذشته ۱۰ میلیون نصب فعال از تعرفه‌های داخلی روی گوشی‌های همراه داشتیم که البته به معنای ۱۰ میلیون نفر نیست زیرا ممکن است یک نفر چند اپلیکیشن نصب کرده باشد. با وجود این آمار قابل توجهی است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه مردم از پیام‌رسان‌های مختلف استفاده می‌کنند و انحصاری نیز وجود ندارد، اظهار کرد: البته هنوز ابراز نارضایتی از اقدام انجام شده در خصوص مسدود شدن وجود دارد. اما واقعیت این است که هم پیام‌رسان‌های داخلی به تدریج جایگاه خود را پیدا می‌کنند که البته نیاز به زمان دارد و هم دستگاه‌های مختلف اجرایی و قضایی خود را به‌روزرسانی می‌کنند چراکه محیط ارتباطی دنیا تغییر کرده و نوع برخورد با فضای مجازی باید اصلاح شود.

آذری جهرمی با بیان اینکه اگر بخواهیم ظرفیت‌های بومی داشته باشیم و آن‌ها را رشد دهیم، باید شاخص‌های خود را تغییر داده و حمایت کنیم، افزود: البته درنهایت مردم هستند که تصمیم می‌گیرند از چه ابزاری استفاده کنند. تمایل ما بر اساس سیاست‌های حاکمیتی و ترویج پیام‌هارسان‌های بومی است و البته یک سیاست خدشه‌ناپذیر و مهم در جمهوری اسلامی بر پایه انتظارات مردم تامین شده که نظرات مردم را لحاظ کنیم و به آن احترام بگذاریم. سرویس‌های داخلی هم اگر می‌خواهند شکل بگیرند، باید بر پایه احترام و اعتماد مردم باشد.

  • دسترسی به سرعت یک گیگابیتی روی نسل چهارم و نیم

وی با اشاره به پروژه‌های رونمایی شده در همراه اول بیان کرد: مرکز عملیات امنیت بومی شرکت همراه اول و مرکز امداد نجات فوری خدمات مجموعه‌های آسیب دیده برابر حملات سایبری رونمایی شده است، همچنین مرکز داده‌ای که به منظور بالا بردن ضرایب پدافند غیرعامل در همراه اول به عنوان پشتیبان مراکز داده قبلی بود، مورد بهره‌برداری قرار گرفت. مرکز پایش شاخص‌های کیفی شبکه و همچنین ارزیابی شاخص‌های کیفی شبکه و توسعه آن‌ها نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به توسعه دسترسی به نسل سوم و چهارم تلفن همراه اظهار کرد: همراه اول با استفاده از تکنولوژی مایمو (MIMO) و آرایه‌های آنتنی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، سرعت دانلود را روی نسل چهار و نیم به یک گیگابیت در ثانیه برساند که البته برای همه مردم قابل دسترسی نیست و هم نیاز است تجهیزات نصب شود و هم گوشی‌هایی که این قابلیت‌ها را پشتیبانی می‌کنند، وجود داشته باشد.

آذری جهرمی ادامه داد: ما از همراه خواستیم ظرف ۴۵ روز آینده موضوع این رادیوهای پرظرفیت در مجموعه ورزشگاه آزادی حل شود. زیرا تعداد زیادی از مردم در مدت زمان کوتاهی آنجا جمع می‌شوند که موجب قفل شدن شبکه‌های ارتباطی می‌شود و نیاز به ارتباطات وجود دارد. البته لازم است گوشی‌هایی که می‌توانند از این تکنولوژی استفاده کنند، به تدریج مورد استفاده قرار گیرند.

کد خبر 405518

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha