همشهری آنلاین: نرم‌‏افزار جامع سازمان و اسناد کتابخانه ملی (رسا) چهارشنبه 22 شهریور معرفی شد و رسما آغاز به کار کرد.

به گزارش ایلنا دراین مراسم که باحضور علی اکبر اشعری رئیس سازمان و اسناد کتابخانه ملی و جمعی از کارشناسان و نخبگان حوزه کتابداری و اطلاع رسانی برگزار شد ،ابتدا علی اکبر اشعری با اشاره به اینکه کتابخانه ملی نبایداز قافله علمی عقب بماند گفت: ما بر این باوریم که اگر قرار است با ارائه خدمات علمی و فرهنگی در جامعه نقشی را ایفا کنیم  باید به این اعتقاد برسیم که  فناوری‌‏های نوین باید در خدمت حافظه ملی باشد.

در ادامه، دکتر فریبرز خسروی، قائم مقام سازمان اسناد و کتابخانه ملی در امر توسعه فن‌‏آوری اطلاعات ضمن سپاسگزاری از کلیه همراهان پروژه گفت‌‏: شروع پروژه به ابتدای دهه 70 باز می‌‏گردد و تلاش‌‏هایی که متاسفانه در آن زمان به ثمر نشست، سرانجام از سال 73 قرار بر استفاده از برنامه‌‏های موجود کتابداری گذاشته شد.

وی تصریح کرد‌‏: اصولا استانداردهای لازم این کار در سطح کشور بومی نشده بود که در نخستین اقدام‌‏ها این کار پی گرفته شد. سرانجام به این نتیجه رسیدیم که یک برنامه خارجی را خریداری و بومی سازی کنیم که با انجام مناقصه شرکت مربوط انتخاب شد و مراحل مقدماتی کار به انجام رسید.
سپس  "محمد علی حیدری"، کارشناس IT سازمان اسناد و کتابخانه ملی ریز اقدامات انجام شده در سه سال اخیر را برای حاضران تشریح کرد.

سپس باقری، نماینده شرکت پارس درباره ویژگی های سیستم جامع کتابخانه ملی ایران گفت‌‏: در دهه اخیر شاهد پیشرفت فن آوری نوین در عرصه ارتباطات بوده ایم و همین موجب بروز مفاهیم و ادراکات در همه زندگی بشر شده است، برای سازگار شدن با شرایط موجود باید مولفه‌‏های عصر جدید را درک کرد و پس از آن با آن سازگار شد.

وی تصریح کرد: تاریخچه همکاری شرکت پارس با کتابخانه ملی به سال 1372 باز می‌‏گردد و در آن زمان تنها چهار نسخه جامع فن آوری پارس در کتابخانه های ایران نصب و به بهره‌‏برداری رسیده بود .
باقری افزود : از سال 1375 تولید بانک اطلاعات کتاب شناسی و از سال 1376 لوح فشرده اطلاعات تهیه و در اختیار نهادهای مورد نیاز قرار گرفته است .

نماینده شرکت پارس در ادامه با بیان این مطلب که در سال 1381 طرح توسعه کاربری فن آوری اطلاعات توسط جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسیده است،گفت‌‏: کتابخانه ملی نیز به عنوان مرکز ملی خیلی زود درصدد بهره‌‏برداری از فن‌‏آوری اطلاعات شده و خوشبختانه برنامه ریزی زیرساختی کتابخانه جدید با بهره‌‏برداری از فن آوری اطلاعات همزمان شد .

وی ادامه داد‌‏: از 18 سال اخیر تا کنون مجموعه نرم افزارهای کتابداری توسط شرکت پارس تولید شده است و همین موضوع این اطمینان را به مسولان داد که این پروژه را به شرکت پارس بسپارند و از سال 82 نیز به طور رسمی و جدی کار خود را آغاز کرده‌‏ایم .

باقری گفت‌‏: امروز ما به خاطر تولید فن‌‏آوری ملی به خود می‌‏بالیم و امروزه این سیستم قابلیت رقابت با سیستم‌‏های موجود در دنیا را دارد و کتابخانه ملی با تلاش خودش توانسته نرم‌‏افزار ملی را تولید و به بهره‌‏برداری برساند .

در ادامه، شهریاری، دبیر عالی شورای اطلاع رسانی کشور اظهارداشت‌‏: جهانی شدن به عنوان یک فرایند گریز ناپذیر همه جوامع را دستخوش تغییر و تحول کرده است، از این رو شناسایی ویژگی‌‏های آن از وظایف هر جامعه‌‏ای محسوب می‌‏شود.

وی با بیان این مطلب که ارتباطات فرهنگی این فرصت را پیش روی ما می‌‏گذارد تا به نقد وضعیت خویش بپردازیم، گفت‌‏: ما همچنین با تکیه بر دستاوردهای گذشته مان می‌‏توانیم شاهد پیشرفت‌‏هایی در این عرصه باشیم و از این راه به حفظ هویت دینی و علمی خود بپردازیم .
شهریاری اظهارداشت‌‏: مولفه‌‏های فرهنگ ما بومی بود که در طول 30 سال اخیر این مولفه ها ملی شده اند.

در ادامه مراسم نیز سیستم جامع کتابخانه ملی ایران با حضور علی اکبر اشعری، مشاور رئیس جمهور و فریبرز خسروی قائم مقام مرکز اسناد و کتابخانه ملی افتتاح شد.

کد خبر 4055

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز