همشهری آنلاین: چین و آمریکا درگیر یک جنگ تجاری شده‌اند که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران سیاسی و اقتصادی مهترین موضوع و چالش آن «مساله مازاد تجاری ۳۷۵ میلیارد دلاری چین در برابر آمریکا» است.

کسری تجاری ۳۷۵ میلیارد دلاری در تجارت آمریکا با چین

به گزارش ایرنا اگرچه هیات تجاری آمریکا در ماه جاری میلادی در جریان سفر به چین با مقام های این کشور برای حل همین مشکل گفت و گو کرد اما بعدا مشخص شد که طرفین به نتیجه دلخواه نرسیده اند.

بخصوص آنکه مقام های آمریکایی از چین در جریان همین گفت و گوها خواستند که میزان مازاد تجاری خود را از این رقم تا 200 میلیارد دلار کاهش دهد و همزمان درهای بسیاری از بخش های تجاری و اقتصادی را به روی شرکت های آمریکایی باز کند و میزان وارداتش از آمریکا را نیز افزایش دهد.

در همین حال چین که بارها گفت و گو را راه برون رفت از بحران تجارت در روابط دو کشور دانسته است قصد دارد تا یک هفته دیگر 'لیو خه' معاون نخست وزیر و مشاور ارشد اقتصادی رییس جمهور چین را به واشنگتن اعزام کند.

با این حساب به نظر می رسدکه دو کشور دستکم در جریان اولین دور گفت و گوهایشان در ماه جاری میلادی در پکن موفق شده اند ساختار گفت و گویی را برای حل و فصل اختلافات تشکیل دهند.

در صورتی که این سفر انجام شود دومین دیدار این مقام ارشد چین از آمریکا در سه ماه گذشته خواهد بود دورانی که با فراز و فرودهای بسیار و تعرفه های سنگین دو کشور علیه یکدیگر همراه بوده است.

'خه نینگ' وزیر سابق تجارت چین می گوید که ما به دنبال گفت و گو هستیم و اعزام نماینده ها و هیات ها میان دو کشور می تواند نتایج مطلوبی برای هر دو طرف داشته باشد.

وی البته بار دیگر از آمریکا انتقاد کرد که همچنان به دنبال اعمال تعرفه های سنگین و تنبیه چین در عرصه تجارت است و گفت که این روش هرگز جواب نخواهد داد.

وزارت خارجه چین اعلام کرده است که واشنگتن نسبت به گفت و گوها رویکرد بازتری داشته است اما 'گینگ شوانگ' سخنگوی این وزارتخانه سفر این هیات چین به آمریکا را مورد تایید قرار نداده است.

'وو شینبو' رییس مرکز مطالعات آمریکا از دانشگاه فودان در شهر شانگهای چین می گوید‌: اگر مذاکرات ادامه یابد آن زمان در راستای یک فرایند درازمدت می توان پیشرفت هایی حاصل کرد.

او افزود که مساله کسری تجاری آمریکا در برابر چین برای واشنگتن یک موضوع مهم است و بخش بزرگی از گفت و گوهای طرفین به این مساله اختصاص یافته است.

چین می گوید که آمریکا راه صدور فناوری های پیشرفته به این کشور را مسدود کرده است و برای همین این کشور اجازه خرید و واردات چنین فناوری هایی را ندارد.

در همین حال رسانه های گروهی چین در روزهای گذشته یکپارچه به آمریکا حمله کرده و در گزارش های مختلفی خاطر نشان کرده اند واشنگتن به دلخواه درباره کشورها قضاوت می کند و تنبیهاتی تجاری برای کشورها در نظر می گیرد.

آمریکا با افزایش تعرفه بر روی فولاد و سلول های خورشیدی وارداتی از چین و برخی محصولات دیگر و در نظر گرفتن تدابیر ضد دامپینگ علیه این کشور و ممنوع کردن نهادهای دولتی از خرید تلفن های هوشمند شرکت های 'هوا وی' و 'زد تی یی' چین بشدت باعث رنجش پکن شده است.

'لیو خه' فرستاده ارشد چین و مشاور اقتصادی بلند پایه 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین که بتازگی به دفتر سیاسی حزب حاکم پیوسته شده است، در سفر دوم به آمریکا راه دشواری در پیش خواهد داشت.

از سوی دیگر در شرایطی که پکن مدعی است درصدد داشتن روابط بسیار خوب با دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکاست، ترامپ بدون هیچ ملاحظه ای هر از چندگاهی در زمینه های تجاری چین را تحت فشار قرار می دهد و وزارت بازرگانی چین تایید کرده که بیشتر تدابیر ضد تجاری علیه این کشور در ماه های اخیر از سوی آمریکا اعمال شده است.

چین به آمریکا هشدار داده است از جنگ تجاری با ‌آن کشور هراسی ندارد و تاکید می ورزد که کالاهای بیشتری که به کشورهای دیگر به دلیل تعرفه بالا صادر نشود جذب بازار چین خواهد شد که تقاضای زیادی در آن وجود دارد.

چین به رغم همه این هشدارها همواره تلاش کرده است به دلیل نیاز تجاری متقابل این کشور و آمریکا و ارزش تجاری نزدیک به 600 میلیارد دلاری دو کشور در سال، با واشنگتن مدارا کند.

کد خبر 405240

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha