یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: اسنوکر (Snooker) شکلی از بیلیارد است که روی میز بزرگی پوشیده از پارچهٔ سبز رنگ که دارای شش حفره است بازی می‌شود.

Snooker

چهار سوراخ در چهارگوشه میز و دو سوراخ دیگر در وسط کنارهٔ میز قرار دارند. رنگ سبز رویه میز نشانی از دورانی‌ست که بازی بر روی چمن انجام می‌شده‌است؛ در آن زمان ضربه‌ها با عصا زده می‌شده و بعدها به میزهای کنونی و با چوب‌های حرفه‌ای‌تر تکامل یافته‌است.

  • میز اسنوکر

این بازی برروی میزی با اندازه فوت (معادل ۳۷۰ در ۱۸۰سانتیمتر) انجام می‌شود. البته میزهای این بازی در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود. معمولاً درازای میز دوبرابر پهنای آن است.

  • توپ‌ها

این بازی شامل ۲۱ توپ است. ۱۵ توپ قرمز رنگ، یک توپ مشکی، یک توپ صورتی، یک توپ آبی، یک توپ قهوه‌ای، یک توپ سبز و یک توپ زرد.

هرتوپ قرمز یک امتیاز دارد. سایر توپ‌ها به ترتیب: توپ مشکی = ۷، توپ صورتی = ۶، توپ آبی = ۵، توپ قهوه‌ای = ۴، توپ سبز = ۳ و توپ زرد = ۲ امتیاز است.

در ایران به توپ‌ها یا گوی‌های این بازی شار اطلاق می‌شود.

داور در ابتدای بازی توپ‌ها را می‌چیند.

در قوانین نسخهٔ انگلیسی این بازی هر بازیکن پس از زدن هر توپ قرمز مجاز به زدن یک رنگی خواهد بود و حداکثر امتیازی که یک بازیکن قادر به گرفتن آن است ۱۴۷ امتیاز است.

  • خطاها

خطاها برای توپ‌های زرد، سبز و قهوه‌ای چهار واحد، آبی ۵، صورتی ۶ و مشکی ۷ واحد است. این خطاها در صورتی که بازیکن به اشتباه به آنها ضربه بزند (توسط توپ سفید، دست، چوب، رست) و همچنین بروز خطاهای دیگر در هنگام و در طول ضربه زدن به توپ‌های اعلام شده‌است.

اگر توپ سفید هنگام وارد شدن ضربه به هیچ‌یک از توپ‌ها برخورد نکند فُول محسوب شده و ۴ امتیاز برای حریف محسوب خواهد شد.

  • تاچ یا لمس

حالتی که توپ سفید با یک توپ دیگر به هم چسبیده باشند تاچ گفته می‌شود و در تاچ با توپ قرمز بازیکنی که نوبت ضربه‌اش است می‌تواند توپ را به هر سمتی که می‌خواهد بزند چرا که در ابتدا ضربه‌ای برای او محاسبه خواهد شد، لازم است ذکر شود که در هنگام این جداسازی اگه توپی که سفید با آن تاچ شده تکان بخورد خطا (هل دادن) رخ داده و بسته به اینکه کدام توپ با سفید تاج بوده (قرمز، زرد، سبز و قهوه ای چهار امتیاز خطا، آبی=پنج امتیاز، صورتی =شش امتیاز و سیاه=هفت امتیاز) میزان خطا محاسبه می‌گردد.

  • برخی از تجهیزات مورد استفاده در بازی

گچ: به نوک چوب بیلیارد زده می‌شود تا تماس مناسبی بین چوب و شار سفید برقرار شود.
چوب: از جنس چوب یا فایبرگلاس بوده و از سر آن برای ضربه‌زدن به شار سفید استفاده می‌شود.
رست (Rest): از نظر ظاهری مانند چوب عادی با سر X مانند می‌باشد و هنگامی استفاده می‌شود که شار سفید در دسترس نباشد.
مثلث (rack): برای چیدن شارهای قرمز در شروع بازی از آن استفاده می‌شود.
رست و چوب بلند: برای زدن شار (توپ) سفید هنگامی که توسط چوب ورست عادی قابل دسترسی نباشد استفاده می‌شود.
اکستنشن: یا همان ته چوب که جدیداً به جای چوب بلند استفاده می‌شود.
مگنت: وسیله‌ای است که برای نگه داری گچ از آن در حین بازی استفاده می‌شود.

کد خبر 404648

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha