یکشنبه ۹ دی ۱۳۸۶ - ۱۱:۵۴
۰ نفر

سحر قائم نژاد: در فاصله سال‌های 80 تا 84، سیمان بزرگترین صنعت حاضر در بورس اوراق بهادار تهران به شمار می‌رفت و به تنهایی قادر بود شاخص‌ها را به صورت محسوسی افزایش و کاهش دهد.

اما بعد از سال‌های اوج، تصمیم‌گیری‌های متناقض دولت در کنار عملی نشدن تعهدات، سهام شرکت‌های تولیدکننده سیمان را روی سراشیبی سقوط قرار داد.

این روزها دولت می‌کوشد با اعلام فرصت 3 ماهه برای خروج سیمان از سبد حمایتی دیوار بی‌اعتمادی را فرو بریزد و بازار هم چند روزی است به تصمیم جدید دولت روی خوش نشان داده اما تجربه خلف وعده‌ها همچنان مانع از آن است که همه فعالان بورس به بهبود وضعیت شرکت‌ها کاملا خوش‌بین باشند.

شهرام شهمیری از کارگزاران بورس برای تشریح نظر فعلی بازار سهام سیمان و دلایل آن به قدرت سال‌های گذشته شرکت‌های سیمان در بازار اوراق بهادار اشاره می‌کند و می‌گوید: این شرکت‌ها در سنوات گذشته وزنه‌های سنگینی در بورس به شمار می‌رفتند و تغییر قیمت سهام آنها شاخص را به نحو محسوسی دچار نوسان می‌کرد.

او دلیل این اثرگذاری را سرمایه قابل توجه شرکت‌های سیمان می‌داند و می‌افزاید: علاوه بر این بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری فعال در بورس سهام شرکت‌های سیمان را در اختیار داشتند بنابراین هرگونه تغییر در قیمت سهام سیمان شاخص بازار را به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار می‌داد.

به گفته شهمیری خلف وعده‌های دولت وضعیت شرکت‌های سیمانی را بحرانی‌تر هم کرد چرا که با وعده آزادسازی قیمت این شرکت‌ها به سراغ اجرای طرح‌های توسعه‌ای رفتند اما با خارج نشدن از سبد حمایتی نه تنها سودآوری شرکت‌های سیمان افزایش نیافت بلکه هزینه مضاعفی را هم به آنها تحمیل کرد.

او معتقد است: یکی از مهمترین دلایل سقوط شاخص بورس از اوج به کف در سال‌های گذشته افت ارزش سهام شرکت‌های سیمان است و مسبب اصلی تحمیل چنین شرایطی به بازار و این گروهها دولت و خلف وعده‌هایش است.

شهمیری پیش‌بینی می‌کند: اگر وعده دولت برای خروج سیمان از سبد حمایتی محقق شود یا دست‌کم فروش با قیمت تعادلی به تصویب برسد قطعا بازار نسبت به سهام شرکت‌های سیمانی اقبال نشان خواهد داد.

این کارگزار بورس می‌افزاید: از 10 روز پیش برای اکثر شرکت‌های سیمانی صف خرید تشکیل شده اما از آنجایی که تقریبا همه سهامداران عجول سهام سیمانی خود را پیش‌تر فروخته‌اند کسی حاضر به فروش سهام شرکت‌های سیمانی نیست.

شهمیری با این همه معتقد است: حتی در صورت عرضه سهام شرکت‌های سیمانی برای فروش میزان استقبال آن بستگی به اندازه ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران دارد.

محمدرضا رهبر دیگر کارگزار بورس هم وعده جدید دولت را خبر خوشی می‌داند که در صورت تحقق با ایجاد اقتصاد آزاد خواهد توانست ضمن افزایش تولید و اشتغالزایی، تورم را مهار کند. به اعتقاد او اساسا هرگونه شفاف‌سازی قیمت در حیطه تولید دست دلالان و رانتخواران را کوتاه خواهد کرد.

رهبر می‌گوید: چنین تحولات مثبتی انگیزه سرمایه‌گذاری در بورس را هم تشدید می‌کند چرا که اساسا شرکت‌های سیمان از حاشیه سودآوری مناسبی هم برخوردار هستند و خرید سهام از سوی کارشناسان توصیه می‌شود.

به گفته رهبر بازار انتظار داشت خروج سبد حمایتی در مدت زمانی کمتر از 3 ماه عملی شود با این حال نسبت به اخبار جدید واکنش مثبتی از خود نشان داده و در حال حاضر برای اکثر شرکت‌های سیمانی صف خرید تشکیل شده است.

نصرالله برزنی هم در تحلیل واکنش بازار به احتمال آزاد شدن قیمت سیمان می‌گوید: طی 10 روز گذشته نظر بازار و سهامداران نسبت به شرکت‌های سیمانی تغییر کرده و در نتیجه سهامدارانی که برنامه میان‌مدت و بلندمدت برای سرمایه‌گذاری دارند با تضمین احتمال خروج سبد حمایتی دولت در صف خرید ایستاده‌اند ضمن اینکه اصولا فعالان بورس می‌دانند که ارزش سهام سیمانی در تابلو به مراتب کمتر از ارزش ذاتی آنهاست.

کد خبر 40455

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز