پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان "اتا" پس از ده‌ها سال مبارزه مسلحانه در راه جدایی منطقه باسک اسپانیا به طور رسمی انحلال کامل خود را اعلام کرد. در بیانیه رهبران گروه زیرزمینی "اتا" آمده است این سازمان تمام ساختار تشکیلاتی خود را منحل می‌کند.

گروه اتا

به گزارش خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه (۲ مه/۱۲ اردیبهشت) سازمان زیرزمینی اتا که در منطقه باسک اسپانیا سال‌ها برای استقلال از دولت مرکزی اسپانیا مبارزه کرده بود، به طور کامل به فعالیت خود خاتمه داد.

سازمان "اتا" که سال گذشته دست از مبارزه نظامی برداشته و سلاح‌های خود را تسلیم کرده بود در بیانیه‌ای که اکنون منتشر کرده خبر داده که این سازمان به هرگونه فعالیت تشکیلاتی خود نیز پایان داده است.

دلیل انحلال "اتا" از سوی رهبران این سازمان "عدم توانایی در حل مشکلات و اختلافات سیاسی منطقه باسک" اعلام شده است.

این بیانیه که در تاریخ ۱۶ آوریل نوشته شده، روز چهارشنبه در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت.

خوان ایگناسیو زویدو، وزیر کشور اسپانیا، در پی انتشار بیانیه انحلال "اتا" قول داده است که به تحقیقات درباره "جنایات حل‌نشده این سازمان" ادامه دهد. او گفت: «پلیس به تحقیق برای یافتن تروریست‌ها در هرجا که باشند، ادامه خواهد داد».

وزیر کشور اسپانیا خاطرنشان کرد که "اتا" با دست برداشتن از مبارزه مسلحانه و انحلال تشکیلات خود نمی‌تواند به امتیاز ویژه‌ای دست یابد.

این سازمان باسکی در بیانیه انحلال خود از جمله نوشته است: «عصر جدیدی آغاز شده است، بگذارید دست از تکرار اشتباهات گذشته برداریم و به طور جمعی آینده دیگری بسازیم».

هنوز مشخص نیست که چرا این بیانیه که اصالت آن مورد تایید قرار گرفته دو هفته پس از تاریخ نوشتن منتشر شده است.

کد خبر 404413

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha