چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۱:۳۴
۰ نفر

27شهریور و مصادف با سالروز درگذشت استاد سیدمحمدحسین شهریار که به عنوان روز شعر و ادب فارسی برگزیده شده است، بزرگداشت یکصدمین سالگرد تولد این شاعر ترک‌زبان در تهران و تبریز برگزار می‌شود.

علی‌اصغرشعردوست- مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و دبیر همایش‌های بین‌المللی بزرگداشت استاد شهریار- با حضور در یک نشست مطبوعاتی در مورد جزئیات این کنگره و دلیل انتخاب این شاعر ملی از میان دیگر شاعران کشور گفت: اکنون چهار سال است که روز شعر و ادب فارسی به نام استاد شهریار در تقویم رسمی کشور ثبت شده است، اما قبل از آن، چنین روزی به صورت رسمی در کشور وجود نداشت.

شعردوست در زمان نمایندگی در مجلس ششم با همفکری سایر نمایندگان و دوستداران شعر و ادب تصمیم می‌گیرند روزی را به منظور تجلیل از شعر فارسی انتخاب کنند که پس از انجام بررسی‌های لازم در این زمینه، سالروز درگذشت استاد سیدمحمد حسین بهجت تبریزی به عنوان روز شعر و ادب فارسی انتخاب شد.

شعردوست در این زمینه گفت: البته انتقادهایی نیز به این انتخاب صورت گرفته، اما تلاش ما جهت روشن‌کردن افکار عمومی ادامه خواهد داشت و معاصربودن این شاعر نامی، یکی از دلایل این گزینش است.

مراسم افتتاحیه کنگره بزرگداشت استاد شهریار شنبه 25شهریور در تهران و تبریز برگزار می‌شود و تا 28شهریور ادامه خواهد داشت.

به گفته وی مراسم افتتاحیه کنگره تهران، شنبه 25شهریور ساعت 30/15 در تالار وحدت آغاز می‌شود. برنامه‌های این مراسم عبارت است از:

 سخنرانی گروهی از نمایندگان مجلس، سخنرانی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، بازخوانی پیام رؤسای‌جمهور و رؤسای هیأت‌های نمایندگان کشورهایی چون؛ جمهوری تاجیکستان، روسیه و جمهوری آذربایجان و همچنین اجرای سروده‌های شاعران خارجی و داخلی که در وصف استاد شهریار آفریده‌اند.

همچنین 27شهریور نیز در تالار وحدت مراسمی در بزرگداشت مقام استاد شهریار برگزار می‌شود که جمعی از صاحب‌نظران، ادیبان و دانشگاهیان در شهر تبریز درباره استاد شهریار سخنرانی خواهند کرد. در حاشیه این برنامه نیز نمایشگاه آثار تجسمی، نمایشگاه عکس و کتاب‌های تخصصی و همچنین پنجمین همایش نقاشان ایرانی با موضوع شهریار برگزار خواهد شد. بازدید از خانه استاد شهریار که به صورت موزه‌ای از آثار ایشان درآمده، از دیگر برنامه‌های این کنگره است.

 در این کنگره، منظومه «حیدربابایه سلام» توسط گروه موسیقی عارف بابا‌اف و شعر «سهندیه» به وسیله گروه موسیقی سهند تبریز اجرا می‌شود.همچنین شب شعری ترتیب داده شده و از شاعران برگزیده 30 استان کشور دعوت شده تا بر سر مزار این شاعر گرانقدر در مقبره‌الشعرای تبریز حضور پیدا کنند. این اتفاق نشانه پیوستگی قومی و ملی میان ایرانیان است.

دبیر همایش‌های بین‌المللی بزرگداشت استاد شهریار افزود: از سال آینده به ادب‌دوستان، جایزه سالانه شعر با عنوان جایزه استاد شهریار داده می‌شود و شاعر نمونه سال از میان آنها انتخاب می‌شود. مراسم تصویب این طرح در شورای انقلاب فرهنگی در حال بررسی است.

برنامه نهایی در زمینه بزرگداشت استاد شهریار، 27شهریور به پایان می‌رسد که مراسم اختتامیه در تهران برگزار خواهد شد.

در طول این یک سال، سفرهای مختلفی به کشورهای ترکیه، آذربایجان و تاجیکستان خواهیم داشت و قرار است هر دو ماه یک‌بار در این کشورها برنامه‌هایی به منظور تجلیل از آثار و شخصیت استاد شهریار داشته باشیم.

سیدمحمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار در کنار پاسداری از سنت‌های ادبی ایران و سرودن انواع قالب‌ها نظیر قصیده، مثنوی و بویژه غزل، مکتب‌ شهریار را پدید آورده است.

وی بدون شک از شاعران نام‌آور دوره معاصر است که آوازه شهرتش به دلیل غزل‌های فارسی و منظومه حیدربابایه سلام، در بیش از هشتاد کشور جهان پیچیده است.

کد خبر 4043

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز