همشهری آنلاین: گروه چینی دالیان واندا بزرگ‌ترین مجتمع سینمایی دنیا را در فضایی به اندازه ۴۰۰ هکتار در شهر کینگدائو در شرق چین راه‌اندازی کرد که شامل ۵۲ استودیوی فیلمسازی از جمله یک استودیو به مساحت ۱۰ هزار مترمربع است.

گروه دالیان واندا

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از بيزنس‌اينسايدر، كينگدائو اورينتال مووي متروپليس كه برخي آن را پاسخ چين به هاليوود مي‌دانند، به اندازه 200 زمين فوتبال است و هزينه هشت ميليارد دلاري آن صرف راه‌اندازي استوديوهاي فيلمسازي، چند هتل، يك پارك موضوعي و باشگاه قايق‌سواري شده است. مديريت گروه داليان واندا را وانگ جيانلين، ميليارد چيني بر عهده دارد و مراسم افتتاح آن با حضور صدها نفر در كينگدائو برگزار شد.

جيانلين كه پيش‌تر سينماهاي زنجيره‌اي AMC و شركت فيلمسازي لجندري اينترتينمنت در آمريكا را هم تحت كنترل خود درآورده، در مراسم افتتاح مووي متروپليس قول داد براي ساختن فيلم در اين مجتمع يارانه‌هاي چشمگير در نظر بگيرد. او در سخنان كوتاه خود گفت: «ما از همه فيلمسازان جهان براي كار دعوت مي‌كنيم اما تمركزمان بر بازار داخلي خواهد بود. ما مي‌خواهيم توسعه صنعت سينماي چين را شدت ببخشيم.»

با اينكه فاز اول مجتمع سينمايي كينگدائو سال 2016 افتتاح شده بود اما به دليل چالش‌هاي سرمايه‌اي ميان دو كشور آمريكا و چين در دو سال گذشته فقط دو فيلم هاليوودي در آن توليد شده‌اند؛ «حاشيه اقيانوس آرام: طغيان» و «ديوار بزرگ» با بازي مت ديمن. با اين حال داليان واندا همچنان بر عهده خود براي در اختيار گذاشتن سرمايه 790 ميليون دلار به پروژه‌هاي خارجي پاي‌بند است.

داليان واندا پيش از اين برنامه خود را در نخستين سال آغاز به كار رسمي مجتمع سينمايي خود توليد دست‌كم شش پروژه هاليوودي اعلام كرده بود. در سال‌هاي اخير به دليل اعمال برخي سياست‌هاي خاص سهميه‌بندي در اكران، فيلم‌هاي چيني در بازار اين كشور بيش از فيلم‌هاي خارجي به ويژه هاليوودي مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

کد خبر 404220

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha