شنبه ۸ دی ۱۳۸۶ - ۱۹:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان کره جنوبی اعلام کردند که راهی کارآمدتر برای تولید خوک‌های کلون‌سازی شده (همانند سازی‌شده) ایجاد کرده‌اند که برای پیوند اندام‌ها برای انسان‌ها مناسب‌ هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این دانشمندان گفتند بر خلاف روش معمول کلون‌‌سازی که از سلول‌های بدنی یا سوماتیک استفاده می‌کند، از سلول‌‌های بنیادی استخراج‌شده از مغز استخوان خوک‌ها برای ایجاد جنین‌های کلون‌‌‌سازی شده استفاده کرده‌اند و با این روش میزان موفقیت را بسیار بالا برده‌اند.

این دانشمندان می‌خواستند خوک‌هایی پرورش دهند که هنگام بالغ‌شدن اندازه‌ای کوچکتر از حد طبیعی یعنی وزنی بین 60 تا 80 کیلوگرم  داشته باشند، برای آنکه اندام‌های آنها هم‌اندازه اندام‌های انسانی باشد و تا به راحتی برای پیوند مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته این پژوهشگران برای اولین بار است که چنین خوک‌هایی با استفاده از سلول‌های بنیادی همانند‌سازی می‌شوند.

دانشمندان کره‌ای می‌گویند رویان‌های همانند‌سازی شده با استفاده از سلول‌های جسمی تنها یک تا پنج‌ درصد بخت زنده ماندن دارند، در حالیکه با استفاده از سلول‌های بنیادی این رقم به 20 درصد افزایش می‌یابد.

چهار بچه خوک همانندسازی شده به این روش در سوم دسامبر (12 آذر) به دنیا آمدند. یکی از آنها برای تجزیه و تحلیل DNA کشته شد، یک از آنها در حین تغذیه له شد، و دو بچه خوک باقیمانده به خوبی رشد کرده‌اند.

سئونگ هوان- هو،پژوهشگر ارشد موسسه ملی علوم حیوانی کره جنوبی در این باره گفت:" این تکنولوژی برای تولید خوک‌های کوچک با ژن‌های تغییریافته کاربرد خواهد داشت، خوک‌هایی که اندام‌های‌شان را بدون ایجاد کمترین مقاومتی می‌توان به انسان‌ها پیوند زد."

 صنعت مهندسی زیستی کره حنوبی در سال 2006 پس از اینکه مشخص شد دستاورد ادعایی هوانگ وو، متخصص مشهور کلون‌سازی این کشور، تقلبی است، دچار وقفه شد.

هوانگ وو در آن زمان مدعی شد که برای اولین بار از طریق همانندسازی سلول‌های بنیادی انسانی را تولید کرده است، ادعایی که دروغ از آب درآمد.

کد خبر 40399

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز