شنبه ۸ دی ۱۳۸۶ - ۱۲:۱۸
۰ نفر

گروه بورس: با وجود آن که انتظار می‌رفت پس از ایجاد تغییرات در وزارت نفت، اختلاف‌های کهنه وزارت اقتصادی و دارایی با این وزارتخانه در مورد انتخاب دبیرکل بورس نفت پایان یابد اما ظاهراً اختلاف‌نظرها آنچنان ریشه‌دار شده که وزیر جدید هم نمی‌تواند گره از کار بورس نفت ایران باز کند.

غلامحسین نوذری وقتی رسماً حکم وزارت را ازمجلس گرفت آنچنان به رفع اختلاف‌ها  اطمینان داشت که وعده داد ظرف تنها 3 هفته مشکلات حل و فصل خواهد شد و دو وزارتخانه زمان قطعی راه‌اندازی تالار معاملات در کیش را اعلام خواهند کرد.

اما آنچنان که پیش‌بینی می‌شد فرصت 3‌هفته‌ای نوذری هم به آخر رسید و وزیر نفت حتی خود را ملزم به اعلام نتیجه مذاکرات نکرد.

نکته جالب دیگر این که در وزارتخانه عریض و طویل نفت هیچکس در هیچ مقامی کمترین اطلاعی از سرنوشت بورس نفت ندارد و همه راه‌ها در نهایت به شخص نوذری ختم می‌شود که ظاهراً تمام مسئولیت در این زمینه را شخصاً به‌عهده گرفته است.

نتیجه این که ضعف اطلاع‌رسانی در مورد آینده بورس نفت آنچنان شدت گرفته که حتی سهامدار اصلی شرکت سهامی بورس بین‌المللی نفت ایران هم اخبار دقیق و جدیدی در این خصوص ندارد.

مهدی کرباسیان، رئیس هیأت‌مدیره صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت تعلل چندین ماهه در راه‌اندازی بورس را انتخاب نشدن دبیرکل از سوی دو وزارتخانه اقتصاد و نفت می‌داند و می‌گوید: پس از جلسه راهبردی 4 مهر ماه 85 که با حضور شخص رئیس‌جمهور تشکیل شد راه‌اندازی هرچه سریع‌تر بورس نفت در کوتاه‌ترین زمان ممکن مورد تأکید قرار گرفت.

به گفته کرباسیان در این جلسه علاوه بر تعیین فرصتی برای تبدیل بورس نفت از شرکت سهامی خاص به سهامی عام، مقرر شد فهرستی از کالاها و اقلام قابل‌معامله تهیه شود اما در نهایت شخص دبیرکل موظف بود که پس از انتخاب از سوی دو وزارتخانه روند راه‌اندازی بورس نفت را پیگیری کند.

او می‌افزاید: جلسه راهبردی در مهرماه 85 پیش‌بینی کرد راه‌اندازی بورس نفت دست کم به 3 سال زمان نیاز داشته باشد.

رئیس هیأت‌مدیره صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت می‌گوید: از همان تاریخ بورس نفت منتظر معرفی دبیرکل از سوی وزارت اقتصاد و تأیید از سوی وزارت نفت است اما تا امروز هیچ فردی رسماً برای احراز این سمت معرفی نشده و در نتیجه راه‌اندازی بورس نفت برای ماه‌های متمادی به تأخیر افتاده است.

جالب این که کرباسیان هم به‌عنوان رئیس هیأت‌مدیره بزرگ‌ترین سهامدار بورس نفت از مذاکرات دانش‌جعفری و نوذری اطلاعات دقیقی ندارد. به گفته او ظاهراً دو وزیر چند نفررا برای احراز سمت دبیرکلی به یکدیگر معرفی کرده‌اند ضمن این که شخص وزیر نفت به‌صورت جدی وضعیت بورس نفت را پیگیری می‌کند.

البته کرباسیان نبود دبیرکل را تنها مشکل پیش روی راه‌اندازی بورس نفت نمی‌داند و می‌گوید: هنوز معلوم نیست که چه اقلامی در بورس نفت معامله خواهد شد چرا که قیمت بسیاری از معادلات نفت را کماکان دولت تعیین می‌کند.

کرباسیان در شرایطی عدم معرفی کاندیدای دبیرکلی از سوی وزارت اقتصاد را مهم‌ترین دلیل به تأخیر افتادن راه‌اندازی بورس نفت می‌داند که شکرالله عطارزاده، عضو کمیسیون انرژی مجلس معتقد است که این مدیران سابق و دست‌اندرکاران وزارت نفت در سال‌های گذشته بوده‌اند که تمایلی به افتتاح تالار معاملات نفتی در کیش نداشته‌اند.

عطارزاده در گفت‌وگو با ایسنا گفت: از آنجا که باندهای مافیایی فعال در صنعت نفت در خرید و فروش نفت و فرآورده‌های نفتی مشارکت داشته‌اند حاضر به ایجاد بازار رقابتی نبوده‌اند.

کد خبر 40344

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز