متن و عکس: گشتاسب فروزان: در هیاهوی خوشایند سفرهای نوروزی، در ازدحام ماشین‌ها و مراکز خرید جاده‌ی زیبای کناره‌ی دریای خزر، تجربه‌ی دیدن آثار برجسته‌ی هنری می‌تواند لذتی خاص به همراه داشته باشد.

دوچرخه شماره ۹۲۰

اين‌جا فرصت مناسبي فراهم است براي تجربه‌اي ارزشمند؛ فرصت تفکر درباره‌ي زيبايي و هستي از دريچه‌ي قاب‌ها و تنديس‌هايي كه هنرمندان معاصر ايران خلق كرده‌اند، آن‌هم در فضايي آرام و دل‌نشين با معماري زيبا ومدرن، همراه با بازي نور و صداي آب.

اين نقطه‌ي روشن در استان مازندران، کيلومتر 9 جاده‌ي محمود‌آباد به نور، در شهرستان ايزد‌شهر و در دو قدمي دريا جاي گرفته ‌است.

مجموعه‌ي فرهنگي و هنري «ديدي» در ارديبهشت 1395 با سرمايه‌گذاري خصوصي، با مساحتي در حدود سه‌هزار و 200 متر مربع، با حضور وزير وقت فرهنگ و ارشاد اسلامي افتتاح شد و از آذر همان سال پذيراي عموم بازديدکنندگان شد.

اين مجموعه‌ي بزرگ که شامل موزه، خانه‌ي کتاب، سالن همايش، مرکز خريد، کافي‌شاپ و رستوران است، با نگه‌داري بيش از 1800 اثر ارزشمند از آثار هنرمندان معاصر ايران، يکي از موزه‌هاي شاخص کشور به شمار مي‌آيد.

از ميان اين آثار، برخي هميشه در اين موزه هستند و بسياري جايگزين خواهند شد و در زمان‌هاي متناوب آثاري براي فروش و نمايش ارائه مي‌شود.

اين موزه در فضايي زيبا امكان لذت‌بردن از زندگي، تماشاي آثار هنري، گفت‌وگو در اين زمينه، برخورد انديشه‌ها، پويايي اقتصاد هنر و حمايت از هنرمندان بر بستر گسترده‌ي خلاقيت و توانايي‌هاي هنرمندان معاصر ايران فراهم كرده است.

در اين مجموعه‌ نمايشگاهي از آثار سه نفر از هنرمندان بزرگ ايران برپا شده بود. اين نمايشگاه تا 31 فروردين 97 پذيراي بازديدكنندگان بود.

بهرام دبيري با 12 اثر کلاژ از نوشته، يادداشت، شعر، نقاشي و عکس که بر مبناي ترکيب‌بندي مينياتور شکل گرفته‌اند؛ محمود زنده‌رودي (زنده)، هنرمند ايراني مقيم فرانسه با 12 جامه‌ي«حرز» با عنوان «لباس طلسم‌شکن»که با روش‌هاي نقاشي‌هاي سقاخانه‌، مانند مهرزدن، کليشه، حکاکي، خطاطي، بازي با اعداد و... به‌ وجود آمده‌اند و عين‌الدين صادق‌زاده هنرمند صاحب سبک خوش‌نويسي و نقاشي‌خط با 10 اثر خوش‌نويسي، در اين مدت، درنمايشگاه مجموعه‌ي ديدي حضور دارند.

 

دوچرخه شماره ۹۲۰

 

دوچرخه شماره ۹۲۰

نشان مجموعه‌ي «ديدي» با سازه‌ي فلزي در ورودي مجموعه

 

دوچرخه شماره ۹۲۰

سازه‌اي از شيشه و فلز در محوطه‌ي بيروني، که هرم شيشه‌اي موزه‌ي لوور را به ياد مي‌آورد، از جمله ويژگي‌هاي اين مجموعه است كه آن را ديدني‌تر مي‌كند

 

دوچرخه شماره ۹۲۰

«بال» اثر حجمي از جنس فايبرگلاس اثر «نسرين صفايي»که در فضاي پلکان مجموعه به خوبي جاي گرفته ‌است

 

دوچرخه شماره ۹۲۰

اثر« فريبرز جوقاني»

 

دوچرخه شماره ۹۲۰

تعدادي از آثار با ارزش موجود در موزه روي يکي از ديوارهاي مجموعه

 

دوچرخه شماره ۹۲۰

«بي‌بي دل» تنديسي از جنس برنز اثر «مجتبي رمزي»

 

دوچرخه شماره ۹۲۰

جامه‌ي «حرز» يا «لباس طلسم‌شکن» اثر محمود زنده‌رودي(زنده). جامه‌ي طلسم‌شکن يا به‌اصطلاح «حرز» البسه‌اي است که پيشينيان براي دفع آفات و بلايا به تن مي‌کردند

 

دوچرخه شماره ۹۲۰

اثر «ناصر اویسی»

 

دوچرخه شماره ۹۲۰

اثر «ابراهيم حقيقي»

 

دوچرخه شماره ۹۲۰

اثر «احمد نصراللهي»

 

دوچرخه شماره ۹۲۰

اثر «مسعود عربشاهي»

 

دوچرخه شماره ۹۲۰

«کهکشان» اثر «فرشيد عليمي»

 

دوچرخه شماره ۹۲۰

نمايي باز از يکي از سالن‌هاي موزه، مملو از آثار حجمي، تنديس‌ها و نقاشي‌هاي هنرمندان معاصر ايران

کد خبر 403378

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha