شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین- ریچارد لیدبتر* | ترجمه سجاد میرزامهدی تهرانی: شایعات زیادی امروزه در اینترنت وجود دارد که باعث می‌شود به این فکر بیفتیم که دیگر نسل کنسول‌های هشتم به پایان رسیده است.

کنسول

ماه گذشته یک خبری در اینترنت پخش شد مبنی بر اینکه کمپانی سونی در حال کارکردن بر روی یک پلی‌استیشن جدید است. کسی که این خبر را گفته یکی از اعضای تیم ساخت بر روی این کنسول است. از این رو هیچ اطلاعاتی از سیستم سخت‌افزاری این کنسول نداریم.

اما برای اینکه شفاف سازی شود باید از همه زوایا به این قضیه نگاه کنیم که آیا سال 2018 باید منتظر پلی‌استیشن جدیدی باشیم.  ابتدا باید زمان بندی مورد بحث قرار گیرد. می‌دانیم که مارک سرنی طراح Ps4 دوباره به جاده زده و به دیدار توسعه‌دهنگان بازی‌های ویدویی می‌رود و از آن‌ها درباره نیازهای خود و این که چگونه یک کنسول می‌تواند پاسخ گو نیازهای آن‌ها باشد اطلاعات می‌گیرد.

این همه داستان نیست، برای اینکه کنسول جدید هرچه زوتر راهی بازار شود دو مانع جدی از نوع تکنولوژِی سد راه است. اول اینکه برای کنسول جدید نیاز به پردازنده جدید و قوی نیاز هست و یک حافظه قوی.

همه چی از پردازنده شروع می‌شود، خیلی به خواهیم ساده بگویم شرکت تایوانی TSMC که غول بزرگ تولید‌کننده پردازنده با فناوری FinFET است هنوز از پردازنده‌ای با معماری هفت نانومتری با فناوری FinFET هنوز طراحی نشده است. سازندگان کنسول از محصولات این کمپانی برای پردازنده‌های خود استفاده می‌کنند.

این دلیل می‌تواند تا حدی حضور پلی استیشن 5 در سال 2018 با تاخیر بیندازد.

در بحث حافظه هم دو تکنولوژی مقابل کنسول جدید است. HMB و GDDR6 که در حال حاضر HMB در حال حضر قابل دریافت است که استفاده از این بسیار برای مایکروسافت و سونی گران تمام خواهد شد. اما استفاده از GDDR6 برای این دو کمپانی معقول‌تر خواهد بود. GDDR6 قرار است در سال 2019 تولید انبوه داشته باشد از این رو یک دلیل دیگر برای اینکه کنسول جدید در سال 2018 وارد بازار نمی‌شود.

  • استفاده از AMD و سری رایزن

این خیلی منطقی است که سونی برای پلی‌استیشن جدید بخواهد با کمپانی AMD همکاری کند. از طرفی مایکروسافت قبلا به طور کاملا واضح استفاده از AMD را برای کنسول های خود را پیشنهاد داده است. دوباره، به احتمال زیاد شاهد ادغام پردازنده‌ی اصلی و پردازنده‌ی گرافیکی در یک چیپ خواهیم بود. این حرکت هزینه‌های ساخت را پایین می‌آورد و هم‌چنین ساخت مدل‌های اسلیم کنسول‌ها که در آینده عرضه می‌شوند را راحت‌تر می‌کند.

مارک سرنی درباره‌ی عقیده‌ای که سونی از نسل‌های کنسولی دارد، صحبت کرده و سونی هر نسل کنسولی را جدا حساب می‌کند. با این حال، اگر می‌خواهند یک کنسول دیگر بر پایه‌ی x86 بسازند که پردازنده‌ی گرافیکی AMD دارد، دور از ذهن به نظر می‌رسد که نخواهند سراغ پشتیبانی از بازی‌های نسل قبل بروند.

مارک سرنی می‌گوید که حتی بین کنسول‌هایی که پایه‌ی x86 دارند، ممکن است تکنولوژی پردازنده‌های اصلی با هم تداخل پیدا کنند. با این حال، می‌توانید مطمئن باشید که سونی نمی‌خواهد ۷۰ میلیون مخاطب فعلی خودش را رها کند؛ مخصوصا که مایکروسافت بسیار جدی روی این بخش مانور می‌دهد.

با توجه به این حرف ها سوالی پیش می‌آید که چه نوع چیپ ستی را تا سال 2019 یا 2020 می توان تحویل داد. از برنامه‌ی AMD برای تکنولوژی‌های آینده‌ی این شرکت خبر داریم و در نتیجه می‌دانیم که سونی و مایکروسافت به چه تکنولوژی‌هایی دسترسی خواهند داشت.

از طرفی می‌دانیم که معماری ۷ نانومتری قرار است چه برتری نسبت به ساخت یک چیپ‌ست با معماری ۱۶ نانومتری داشته باشد. می‌توانیم کم و بیش جاهای خالی را پر کنیم و به پاسخ برسیم، ولی باید به این موضوع هم اشاره کنیم که ناشناخته‌های زیادی هم وجود دارند و همه چیز چگونگی و زمان پیشرفت تکنولوژی مشخص نیست.

کنسول

  • گرافیک؛ چیزی که معادلات را پیچیده‌تر می‌کند

به سادگی می‌توان حدس زد که اگر AMD کلید موفقیت کنسول‌ها است درنتیجه مایکروسافت و سونی به دنبال قدرتمند‌ ترین پردازنده رادئون هستند. حال رادئون در حال ساخت خفن‌ترین پردازنده گرافیکی خود با نام رمزی Navi هست که می‌دانیم رادئون برای تکمیل این پروژه از برنامه‌های خود نیز عقب است.

پردازنده‌های گرافیکی Navi احتمالا از تکنولوژی GCN یا Graphics Core Next شرکت AMD استفاده می‌کنند که تکنولوژی جدیدی نیست، ولی این اتفاق از طرفی در اجرای بازی‌های نسل قبلی به سونی و مایکروسافت کمک خواهد کرد.

شرکت‌های سازنده‌ی کنسول‌ها هم‌چنین این فرصت را دارند تا پیش از عرضه‌ی نسخه‌ی دسکتاپ این پردازنده‌های گرافیکی، از آن‌ها استفاده کنند. پلی‌استیشن۴ پرو ماه‌ها پیش از این که نسخه‌های دسکتاپ کارت‌های گرافیک Vega عرضه شود، از این پردازنده‌های گرافیکی استفاده کرده بود. سوال این جاست که آیا جهشی بزرگ در پردازش گرافیکی، ممکن خواهد بود یا نه.

پاسخ به این سوال، به این موضوع بازمی‌گردد که آیا کنسول‌های نسل بعدی را با نسخه‌های اصلی آن‌ها مقایسه می‌کنید، یا مدل‌های ارتقا یافته‌ی آن‌ها؟

  • حرف آخر

اگر انتظار جهش بزرگ نسلی داریم، امکان عرضه‌ی پلی‌استیشن۵ در سال جاری وجود نخواهد داشت. کاملا واضح است که نسل فعلی هنوز هم ظرفیت زیادی دارد. مخصوصا باید به این موضوع توجه کنیم که دوره‌ی فعلی، زمانی است که سونی و مایکروسافت بیشترین درآمد خود را دارند و پول بسیار زیادی به جیب می‌زنند.

اینکه بخواهند نسل فعلی را تمام کنند، حرکتی معقولانه برای آن‌ها نیست. این نکته را هم باید در نظر بگیریم که آن‌ها حتی برای کنسول‌های نسل جدید بازی آماده ندارند که امکان عرضه‌ی آن در سال جاری وجود داشته باشد.

پایان سال 2019 زمانی است که می تواند یک کنسول جهش خود را به نسل بعدی داشته باشد اما قیمت این جهش ممکن است بالا یا پایین شود.

در حال حاضر بازار قطعات کامپیوتر کاری کرده که قیمت زیادی برای ساخت کنسول جدید آب بخورد ولی یک پردازنده‌ی ۷ نانومتری، با سیستم خنک کننده‌ای در سطح و اندازه‌ی ایکس‌باکس وان ایکس به همراه پیشرفتی بزرگ در رم و استفاده از یک حافظه‌ی SSD، سطح جدیدی از قیمت‌ها و هزینه‌ها را با خود به همراه دارد.

اینکه بتوان کنسولی ساخت که از نظر قیمت، قابل تهیه باشد، ممکن است عرضه‌ی ایکس‌باکس و پلی‌استیشن بعدی را تا سال ۲۰۲۰ به عقب بیاندازد.

Richard Leadbetter*
سردبیر نشریه‌ی تخصصی Digital Foundry

کد خبر 403260

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha