همشهری آنلاین: رئیس اداره بهداشت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی از کاهش سه هزار زنبور عسل در استان خبر داد.

کاهش ۳ هزار نفری جمعیت زنبور عسل خراسان جنوبی

به گزارش مهر، قاسم عجم گفت: در حال حاضر ۳۴۲ زنبورستان با جمعیت ۱۷ هزار و ۵۴۵ کندو در خراسان جنوبی وجود دارد.

وی با بیان این که طی سال ۹۵ بیش از به ۲۰ هزار زنبور در خراسان جنوبی وجود داشت، اظهار کرد: این تعداد تاکنون قریب به سه هزار تا کاهش داشته است.

عجم خشکسالی را یکی از عوامل کاهش زنبور عسل در استان دانست و گفت: آفت‌کش‌هایی که از سوی کشاورزان برای مزرعه‌ها استفاده می‌شود، از دیگر عوامل کاهش زنبور عسل در استان است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان، زنبور عسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی افزود: زنبورداران باید در فصل بهار مراقب سم‌پاشی‌های کشاورزان باشند تا با کاهش تعداد زنبورها مواجه نباشیم.

وی با بیان این که این آفت‌کش‌ها باعث ضعیف شدن کندوها می‌شود، گفت: این امر زنبورهای کارگر را ضعیف کرده و به دنبال آن به بیماری‌ها حساس می‌شوند.

عجم بیان کرد: بیماری‌هایی مانند واروآ و نوزما به صورت کنترل شده در کندوها وجود دارد و تا زمانی که کندوها و زنبورها نیز قوی باشند این بیماری‌ها عوارضی ندارند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان، زنبور عسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی از اجرای طرح پایش زنبور عسل در استان خبر داد و گفت: این طرح در دو مرحله بهاره و پاییزه اجرایی می‌شود.

وی با بیان این که فاز بهاره از این طرح آغاز شده و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد، افزود: در راستای اجرای این طرح، ۳۴ واحد از زنبورستان انتخاب شده و برای چهار بیماری واروآ، نوزما، لوک و آکارین نمونه‌گیری می‌شوند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان، زنبور عسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی ادامه داد: از هر زنبورستان، ۱۰۰ زنبور نمونه‌گیری خواهند شد.

عجم با بیان این که این بیماری‌ها برای زنبور عسل آسیبی بسیار جدی بوده اما خطری برای انسان ندارند، اظهار کرد: هر کدام از این بیماری‌ها به تنهایی می‌تواند یک کندو را فلج کند.

وی با بیان این که این طرح طی سال گذشته در ۴۱ واحد اجرایی شد، افزود: از این تعداد سه واحد دچار بیماری واروآ شدید بودند که درمان شدند.

کد خبر 402944

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha