مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهش‌های جدید تاریخ‌نگاری روی تعدادی استخوان انگشت متعلق به هوموساپین‌ها نشان می‌دهند انسان‌های مدرن درحدود ۸۵ هزار سال پیش در عربستان سعودی زندگی می‌کرده‌اند.

براساس گزارش BBC، اطلاعات جديد كه به واسطه تكنيك راديو ايزوتوپي به دست آمده‌اند به مدارك موجود درباره مهاجرت انسان‌ها به خارج از مرزهاي آفريقا درحدود 180 هزار سال پيش مي‌افزايد. 


تا پيش از اين تصور مي‌شد كه هوموساپين‌ها تا 60 هزار سال پيش به صورت مداوم خارج از مرزهاي آفريقا زندگي نكرده‌اند. تجسس‌هاي پيشين در منطقه عربستان ابزارهايي را آشكار كرد كه احتمال مي‌رود توسط هوموساپين‌ها ساخته شده باشند. اما مدارك استخواني و بقاياي اسكلت اين انسان‌ها كشف نشده‌بود.

محققانی که در منطقه باستانی الوسطی در عربستان فعاليت دارند موفق شده‌اند در بستر يك دریاچه‌ يك بند از انگشت میانی انساني را بيابند. به گفته هو گروکات سرپرست اين مطالعه از دانشگاه آکسفورد كشف مابقي بدن اين انسان عادي است زيرا تقریبا همه انسان‌ها و حیواناتی که در گذشته زندگی کرده‌اند بدون آنکه ردی بگذارند نابود می‌شوند.

محققان با استفاده از سی‌تی‌اسکن مدلی سه‌بعدي از استخوان خلق كرده و آن را با بقایای ديگر انسان‌هاي مدرن و نئاندرتال متعلق به همان دوره مقایسه کرد. نتايج نشان دادند استخوان كشف شده بيشترين شباهت را به استخوان هوموساپين‌ها دارد.

به گفته محققان آب و هوای عربستان 85000 سال پيش نسبت به امروز بسيار متفاوت بود. بارش باران‌هاي موسمي دریاچه‌هایی پرآب در اين منطقه ايجاد كرده‌بودند و جانداراني مانند اسب آبی، گاوهاي وحشي و بز كوهي از آفريقا به اين منطقه مهاجرت كرده‌بودند. فسیل‌هاي كشف شده در منطقه الوسطی علاوه بر بقاياي هوموساپين‌ها، نشانه‌هاي وجود تنوعي از جانداران و تعدادي ابزار سنگي را نيز در خود دارند و اين به گفته گروکات به آن معني است كه انسان‌ها در آن دوران تصميم‌ گرفته‌اند به اين منطقه خوشايند كوچ كنند.

به گفته محققان اگرچه برخي باور دارند بدون وجود ابزارهاي پيچيده امكان مهاجرت انسان‌هاي مدرن به آسيا وجود نداشته‌است، اما اكنون اين مدارك نشان مي‌دهند آنچه زمينه‌ساز كوچ انسان‌ها بوده، نه دستاورد‌هاي فناورانه، بلكه شرايط اقليمي بوده‌است.

پژوهش‌هاي اخير همچنين نشاندهنده تاثیر تغییرات اقليمي بر تکامل انسان است زيرا اينگونه به‌ نظر می‌رسد مدت‌زمان اقامت انسان در عربستان سعودی کوتاه و در حد دوره‌اي چند‌ صد تا چند هزار ساله بوده‌است. اگرچه هنوز مشخص نيست انسان‌ها در نهايت از اين منطقه كوچ كرده‌اند يا نابود شده‌اند و براي درك بهتر اين موضوع به پژوهش‌هاي بيشتري نياز است.

کد خبر 402399

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha