همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت بهداشت گفت: با افرادی که تحت عنوان طب اسلامی، ادعاهای غیرعلمی و غیرشرعی دارند برخورد می‌کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت

به گزارش وبدا، ایرج حریرچی، افزود: برخی از آنها حتی اعمال جراحی را نفی کرده و مصرف دارو را حرام می‌دانند که با این کار به سلامت مردم ضربه می‌زنند.

وي گفت: مراجع عظام تقلید در چندین مقطع و از جمله دیدارهای اخیرشان با وزیر بهداشت، نظرات صریح خود را در مورد طب اسلامی به صراحت بیان کردند و این دیدگاه علما و مرجعیت دینی است.

وی با بیان اینکه از طریق مراجع قانونی مانند دادگاه رسیدگی به جرایم پزشکی و دادگاه ویژه روحانیت با تخلفات تحت عنوان طب اسلامی در کشور برخورد می‌شود، خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت به تقویت طب سنتی به عنوان عاملی برای پیشگیری از بیماری‌ها و تغییر سبک زندگی، اعتقاد ویژه ای دارد.

حریرچی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص قیمت گذاری تجهیزات پزشکی در سال 97 افزود: قیمت گذاری تجهیزات پزشکی مربوط به سال 93 نیست و در مقاطع مختلف بعد از آن تغییر کرده است.

وی با اشاره به اینکه در تجهیزات پزشکی، میزان ارزبری مهم است، تصریح کرد: در برخی خدمات بالینی، 10 تا 12 درصد از هزینه‌ها، مربوط به مواد مصرفی است بنابراین تاثیر نوسانات نرخ ارز، باید به همین نسبت باشد، البته بخش قابل توجهی از بدهی وزارت بهداشت به حوزه تجهیزات پزشکی پرداخت شده اما هنوز مانند حوزه دارو و پرسنلی، بخش زیادی از مطالبات، باقی مانده است.
حریرچی درخصوص پوشش خدمات روانپزشکی گفت: عمده خدمات روانپزشکی بر اساس تعرفه و مصوبات شورای عالی بیمه، تحت پوشش بیمه قرار دارند.

وی گفت: سازمان بیمه سلامت در مدیریت قبلی و در بخشنامه داخلی اعلام کرده بود که برخی از تعرفه‌های خدمات روانپزشکی، تحت پوشش قرار ندارد که وزارت بهداشت، مخالف این بخشنامه بود و رسما ابراز مخالفت کرد.

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه دسترسی بیماران روانپزشکی به خدمات بسیار مهم است، اظهراداشت: وزارت بهداشت توانست با ایجاد 1000 تخت روانپزشکی، زیرساخت‌های این حوزه را تقویت و افزایش تعرفه بستری روانپزشکی را پیشنهاد کند، هدف وزارت بهداشت، افزایش ظرفیت تخت‌های روانپزشکی در کشور و افزایش دسترسی بیماران به این خدمات است.

سخنگوی وزارت بهداشت درخصوص دستاوردهای حوزه دارو در کشور گفت: صنعت دارو در کشور در چند دهه گذشته، اقدامات بسیار مهم و اثرگذاری را انجام داده است.

وی افزود: تصویب طرح تولید داروی ژنریک و اعتماد به صنایع دارویی کشور در دهه 60 توانست با همت صنایع داروسازی، موجب شکوفایی این صنعت شود و 70 درصد ارزش ریالی بازار دارویی کشور، داروهای تولید داخلی است که در مقایسه با قبل از اجرای طرح تحول سلامت، 10 درصد افزایش یافته است.

حریرچی با بیان اینکه ایران عضو WTO (سازمان تجارت جهانی) نیست و این عامل باعث شده تا صنایع دارویی ایران، مهمترین داروهای دنیا را در کشور تولید کنند، عنوان کرد: مهمترین مشکل کنونی حوزه دارو، تاخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها است.
وی بیان کرد: حدود 60 درصد از ظرفیت تولید داروی کشور، خالی است و داروی مازاد در کشور نمی‌تواند مصرف شود چون نمی‌توان به مردم گفت که مصرف دارو را دو برابر افزایش دهند، در صنایع دارو در کشور شاهد توسعه بیش از ظرفیت صنایع بودیم و راه نجات آن، توسعه صادرات و ارتقای کیفیت بر اساس استانداردهای جهانی است.

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه 70 درصد داروی فروخته شده کشور در سال 95 تولید داخل بوده است، گفت: در زمان‌هایی که در کشورهای مختلف شاهد مشکلات ارزی هستیم، ممکن است تله قیمتی رخ دهد که صنایع و تولید کنندگان، در مواردی مانند دارو و تجهیزات پزشکی که بخش دولتی یا شبه دولتی خریدار عمده است، تقاضا دارند که قیمت افزایش پیدا کند اما توان مردم را باید در نظر گرفت.

دکتر حریرچی درخصوص قیمت دارو گفت: اظهارات ما در خصوص افزایش یا کاهش قیمت دارو، مربوط به سبد داروهای تولیدی و وارداتی به کشور است، البته برخی از داروها ممکن است در مواردی به علت‌های خاص مانند افزایش جهانی قیمت مواد اولیه، گران شوند، اما وزارت بهداشت در چند سال گذشته اجازه نداده که افزایش قیمت دارو، قابل توجه باشد البته نباید صنایع دارویی را نیز فراموش کنیم چراکه ممکن است محصولات خود را با زیان، ارائه کنند و همیشه تلاش کرده ایم تا تعادل را برقرار کنیم.

وی گفت: بر اساس معیارهای سازمان بهداشت جهانی ممکن است در برخی از کشورهای بزرگ، کمبود نیم تا یک و نیم درصدی برخی داروها رخ دهد.

معاون کل وزارت بهداشت با بیان این مطلب که با ادعای ارتقای کیفیت، تولید داروهای برند ژنریک در کشور با قیمتی بالاتر آغاز شد اما شاید برخی از تفاوت قیمت‌ها و افزایش قیمت‌ها از دید بیماران، مربوط به ژنریک یا برند ژنریک بودن برخی داروها باشد، تصریح کرد: بر اساس قانون، بیمه‌ها، پوشش بیمه‌های ژنریک را پذیرفته اند و در سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و همچنین در بندهای قانون برنامه ششم توسعه، تاکید شده که داروهای ژنریک باید در کشور مورد استفاده قرار گیرد و وزارت بهداشت و بیمه‌ها در این زمینه مکلف شده اند.

وی با تاکید بر شعار سال 97 درخصوص تلاش در جهت تحقق این شعار گفت: با توجه به نامگذاری شعار امسال به عنوان حمایت از کالای ایرانی، فرصت بسیار خوبی برای افزایش تولید محصولات ایرانی و توسعه صادرات، فراهم شده است.

وی افزود: 4دهه عملکرد حوزه سلامت و پزشکی ایران نشان داده که ایران از یک کشور وارد کننده پزشک و پرستار از کشورهای رده پایین، به کشوری قدرتمند در این زمینه تبدیل شده است، در دهه 60، بیماران ایران برای انجام عمل قلب باز به اروپا می‌رفتند در حالی که در حال حاضر این اقدامات درمانی نه تنها در مراکز استان‌ها بلکه در برخی از شهرستانها نیز انجام می‌شود و هر ساله تعداد زیادی از بیماران خارجی برای درمان به ایران می‌آیند و یا پزشکان ایرانی برای انجام این اقدامات به سایر کشورها سفر می‌کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه در حوزه دارو، عملکرد بسیار خوبی در افزایش سهم داروهای تولید داخلی در بازار دارویی کشور داشته ایم، گفت: در ملزومات پزشکی شامل تجهیزات پزشکی و لوازم مصرفی، 30 درصد از مصرف بازار کشور، تولید داخلی است و امیدواریم که سهم تولید داخل افزایش پیدا کند، یکی از مهمترین اقدامات ما در سال جاری، افزایش صادرات دارو و تجهیزات پزشکی است و هدف گذاری وزارت بهداشت نیز افزایش 10 برابری صادرات تجهیزات پزشکی از 24 به 240 میلیون دلار است.

دکتر حریرچی درخصوص محصولات تراریخته توضیح داد: سیاستگذاری در مورد تولید محصولات تراریخته وظیفه وزارت بهداشت نیست اما اطمینان بخشی از سلامت این محصولات، وظیفه ما است، در مورد هر محصول تراریخته ای که به کشور وارد خواهد شد، بعد از انجام بررسی‌های لازم اجازه واردات یا عرضه را می‌دهیم.

وی با بیان اینکه ارائه خدمات به بیماران خاص و صعب العلاج قبلی و جدید، توسعه پیدا کرده و اقدامات حمایتی در جهت کاهش هزینه‌ها برای آنها انجام شده است، گفت: بسیاری از داروهای بیمارانی که اخیرا با مصوبه مجلس شورای اسلامی به عنوان بیماری خاص تلقی شدند، وارداتی است و نسبت به داروهای سایر بیماران، وابستگی بیشتری به ارز دارند، در سال 91 که نرخ دلار از 1000 به 3000 تومان افزایش یافت، مجلس شورای اسلامی در اقدامی هوشمندانه تصمیم گرفت که ردیف جدیدی را به عنوان مابه التفاوت ارز داروهای وارداتی در نظر بگیرد که میزان آن 1920 میلیارد تومان بود.

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه اولین و مهمترین اقدام وزارت بهداشت در سال 97، حفاظت از دستاوردهای ارزشمند طرح تحول نظام سلامت است، اظهارداشت: مردم اطمینان داشته باشند تا زمانی که هستیم اجازه نمی‌دهیم که هزینه های بهداشتی و درمانی آنها افزایش پیدا کند، با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور، بسته‌های طرح تحول سلامت، بدون وارد شدن خدشه ای به خدمات قبلی، اصلاح مي‌شود.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین سیاست های ما در سال جاری، کنترل و مدیریت هزینه‌ها در حوزه سلامت است، در بودجه 96 در ردیف‌های یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و 10 درصد هدفمندی یارانه‌ها، مشکلاتی برای وزارت بهداشت ایجاد شد و اعتبارات به طور کامل تحقق نیافت.

کد خبر 402388

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha