چهارشنبه ۵ دی ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۴
۰ نفر

جواد حمیدی: مردم تایلند این هفته با شرکت در انتخابات پارلمانی و انتخاب نامزدهای فهرست حزب قدرت، نارضایتی خود را از ادامه حکومت نظامی در کشور اعلام کرده و در واقع به کودتا ، نه گفتند.

آنچه این نتیجه را بیش از پیش جالب می‌کند انتساب حزب PPP به تاکسین شیناواترا – نخست وزیر مخلوع تایلند- است که در سال 2006 و در جریان کودتایی بدون خونریزی از کار برکنار شد.

تاکسین که به اتهام فساد مالی و نقض قانون انتخابات در تبعید و در کشور انگلستان به سر می‌برد، پس از پیروزی حامیانش در انتخابات اعلام کرد درصدد بازگشت به کشور است.

به همین بهانه با دکتر میکسین پی، مدیر برنامه آسیا در مرکز مطالعات بروکینگر آمریکا گفت‌وگو کرده‌ایم.

دکتر پی که اصلیتی آسیایی دارد با امیدوار‌کننده توصیف کردن نتیجه این انتخابات، تصریح می‌کند که نتیجه، تایلند را به دموکراسی و آزادی نزدیک کرد.

وی پیش بینی می‌کند با بازگشت تاکسین به کشور، تایلند بار دیگر صحنه ناآرامی‌های نسبی خواهد بود اما نه به اندازه‌ای که در سال 2006 شاهد بودیم.

***

  • این انتخابات به چه دلیل حائز اهمیت بود؟

همانگونه که می‌دانید تایلند از یک سال پیش – سپتامبر 2006- تا کنون توسط دولت موقت به سرپرستی ارتش این کشور هدایت می‌شد.

در واقع این نخستین انتخابات از زمان سرنگونی دولت دموکراتیک تاکسین بود و از این منظر می‌توان از این انتخابات به‌عنوان رفراندومی برای کودتای 2006 یاد کرد.

  • که با شکست کودتا همراه بود. بله؟

دقیقا. 70 درصد واجدین شرایط در این انتخابات شرکت داشتند که خود نشان‌دهنده اهمیت این انتخابات برای مردم است. مردم تایلند از بی‌ثباتی و نا آرامی در کشور خسته شده‌اند و از سویی از عملکرد تاکسین نیز راضی بودند.

  • می‌توان این انتخابات را به آزمونی برای تعیین آینده تاکسین در تایلند تشبیه کرد؟

این تعبیر شماست و شاید تا حدودی درست باشد. به‌طور کل باید پذیرفت تاکسین هنوز از محبوبیت بسیاری به ویژه در بین مردم فقیر و روستاییان تایلند برخوردار است.

  • اما سال گذشته مردم بانکوک و بسیاری از شهرهای بزرگ با شرکت در تظاهرات و ناآرامی‌های خیابانی مقدمات شکل‌گیری کودتای سپتامبر را فراهم آوردند.

شما به بانکوک و شهرهای بزرگ اشاره کردید. اما باید توجه داشت که تایلند در بانکوک و چند شهر دیگر خلاصه نمی‌شود. اکثریت جمعیت تایلند در روستاها و حومه زندگی می‌کنند که به جرأت می‌توان گفت90 درصد آنها از تاکسین حمایت می‌کنند.

کودتا در پایتخت و با پشتیبانی چند شهر بزرگ صورت می‌گیرد اما انتخابات در کل کشور برگزار می‌شود.

  • حزب قدرت نتوانست در انتخابات اکثریت مطلق برای تشکیل کابینه و سپس معرفی نخست وزیر را بدست آورد؛ آنها 13 رای تا کسب اکثریت کم داشتند. در چنین شرایطی وضعیت به چه شکل خواهد‌شد؟

ساماک سانداراوج – رهبر PPP –  برای تشکیل کابینه نیاز به ائتلاف با احزاب کوچکتر دارد که در این انتخابات کرسی‌های اندکی را بدست آورده اند. وی هم از آمادگی حزبش برای ائتلاف خبر داده است و هم تأکید کرده نخست‌وزیر خواهد شد.

در این صورت حزب دمکراتیک تایلند به رهبری آبیسیت وجاجیوا به‌عنوان حزب مخالف به فعالیت خود ادامه خواهد داد. اما اگر PPP نتواند با احزاب کوچکتر به توافق دست باید آنگاه این فرصت در اختیار حزب دمکراتیک قرار خواهد گرفت.

  • پیش بینی نا آرامی می‌کنید؟ ارتش به این انتخابات چگونه واکنش نشان می‌دهد؟

ارتش از پیش اعلام کرده بود نتیجه انتخابات هر چه که باشد خواهد پذیرفت. فکر نمی‌کنم شاهد واکنش آن چنانی از ارتش باشیم مگر آنکه PPP همچنان بر اظهارات گذشته خود پافشاری کند.

  • منظور، بازگشت تاکسین به کشور است؟

این یکی از آن موارد است.

  • تاکسین هم برای بازگشت به کشور بی‌میل نیست. باید در انتظار شورش بود؟

بازگشت تاکسین به کشور بی‌تردید ناآرامی‌هایی را موجب خواهد شد. برخی معتقدند این اتفاق، تظاهرات خیابانی و ناآرامی را بار دیگر به کشور باز می‌گرداند.

من هم فکر می‌کنم شاهد موجی از اعتراض‌ها خواهیم بود اما باید توجه داشت مردم تایلند دیگر تمایل چندانی برای تکرار آنچه در سال 2006 شاهد آن بودیم ندارند. دست کم تا کنون که این طور بوده است.

کد خبر 40236

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز