چهارشنبه ۵ دی ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

همه کسانی که اهل انبار مایحتاج خانگی نیستند می‌دانند چند هفته‌ای هست که پودرهای شوینده برای شست‌وشوی دستی یا ماشینی به طور محسوسی کمیاب شده‌اند

و آنطور که تولید‌کنندگان می‌گویند این کمیابی دلیلی ندارد جز سیاستگذاری‌های قدیمی و نخ نما.

سید مصطفی مقدسی، نائب رئیس هیات مدیره انجمن تولید‌کنندگان مواد شوینده و پاک کننده هم کاستی موجود در بازار را تایید می‌کند و می‌گوید: به دلیل پرداخت نشدن همه یارانه سال 86 از سوی دولت، تولید‌کنندگان با کمبود نقدینگی مواجهند و قادر به ترخیص مواد اولیه از مبادی گمرکی نیستند و به ناچار تولید کاهش یافته است. اما این همه مشکلات برای تولید پودرهای شوینده متناسب با میزان تقاضا نیست.

به گفته مقدسی مشکل اصلی روش یارانه دهی فعلی است و اگرچه دولت مصمم به تغییر روال است اما هنوز روش مشخصی برای این کار انتخاب نکرده با این حال تلاش برای حذف کم هزینه یارانه‌ها کماکان ادامه دارد.

او می‌افزاید: تا سال 83 هر سال با افزایش هزینه‌های تولید و مواد اولیه دولت قیمت پودر شوینده را اندکی افزایش می‌داد اما از 3سال پیش قیمت‌ها تثبیت شده بنابراین اختلاف هزینه تولید با قیمت مصرف به شکاف عمیقی تبدیل شده به نحوی که حذف یکباره یارانه‌ها باعث افزایش 100درصدی قیمت فعلی می‌شود.

او در تشریح دیگر دلایل کمبود فعلی موادشوینده در بازار خاطر‌نشان می‌کند: سال 83 دولت رقم نیاز کشور به موادشوینده را 400هزار تن در سال برآورد کرد و بودجه‌ای متناسب با این میزان تولید اختصاص داد، امانکته اینجاست که با گذشت 3سال به دلیل افزایش جمعیت، سرانه مصرف، سطح فرهنگ و بهداشت نیاز داخلی رشد کرده اما دولت برآورد 400هزار تنی را افزایش نداده است.

به اعتقاد مقدسی نبود تناسب میان تولید و تقاضا که از یارانه ناکافی ناشی می‌شود باعث کمیابی پودرهای شوینده است. از سوی دیگر دولت ‌آذر ماه فقط، 60میلیارد تومان از یارانه160میلیارد تومانی را به تولید کنندگان پرداخت کرده و همین امر باعث شده آنها برای خرید مواد اولیه در مضیقه قرار بگیرند.

کد خبر 40228

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز