یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: مراکز داده‌های شرکت گوگل به استفاده از منابع تجدید‌پذیر و غیرقابل تجدید انرژی ادامه می‌دهند، اما گوگل تا دستیابی به هدف استفاده ۱۰۰ درصدی از انرژی پاک فاصله ناچیزی دارد.

گوگل

براساس گزارش ورج، از آنجايي كه شركت گوگل چندین مرکز داده عظيم در گوشه و كنار جهان در اختيار دارد، طي سال‌هاي اخير ماموريتي مبني بر كاهش مصرف انرژي و از بين بردن ردپاي كربني براي خود تعريف كرده‌است.

اين شركت براي اولين‌بار از زماني كه اجراي اين ماموريت را آغاز كرده‌است، توانست در سال 2017 به اندازه‌اي انرژي تهيه شده از منابع تجديد‌پذير مانند خورشيد و باد خريداري كند كه مقدار آن فراتر از انرژي مورد نياز مراكز داده‌هايش در سرتاسر جهان باشد.

گوگل در ازاي هر كيلووات بر ساعت انرژي منابع تجديد‌پذير و غيرقابل تجديدي كه مصرف مي‌كند ميزاني مشابه يا بيشتر از انرژي توليد شده توسط منابع تجديد‌پذير از نيروگاه‌هاي خورشيدي و بادي خريداري كرده‌است. 

نبايد فراموش كرد كه گوگل و مراكز داده‌هايش براي مدتي به استفاده از تركيبي از انرژي پاك و غيرقابل‌تجديد ادامه خواهند داد، اما قدم مثبت اين شركت، خريد انرژي پاك به ميزان مشابهي از انرژي مصرفي‌اش و وارد كردن اين انرژي پاك به شبكه برق است. در حال حاضر، گوگل قراردادهایی برای خرید مجموعا 3 گیگاوات برق از منابع تجدیدپذیر امضا کرده است که این شرکت را به بزرگترین خریدار شركتي انرژی تجدیدپذیر تبديل می‌کند.

به گفته اورس هولزل يكي از مديران اجرايي اين شركت هیچ شرکتی بیش از گوگل خريدار انرژی تجدیدپذیر نيست و تاکنون، قراردادهای انرژی تجدیدپذیر اين شركت به بیش از 3 میلیارد دلار رسیده است.

گوگل اين فعاليت را از سال 2010 و با امضاي توافقی برای خرید تمامي 114 مگاوات برق توليدي یک نيروگاه بادی در آیووا آغاز کرد و تاکنون قراردادهای خرید انرژی تجدیدپذیر دراز مدتی در چندین کشور به امضا رسانده‌است. 20 پروژه انرژی تجدیدپذیر این شرکت در سراسر ایالات متحده، آمریکای جنوبی و اروپا واقع شده است.

علاوه بر اين، در سال‌های اخیر گوگل اقدامات دیگری در راستاي کاهش رد‌پاي کربني خود انجام داده است و قصد دارد در نهایت انرژي مورد نياز تمام مراکز داده خود را از منابع تجدیدپذیر تامین کند. درحال حاضر نيز بسیاری از مراکز داده جدید اين شركت از جایگزین‌های خنک‌کننده‌اي مانند خنک‌کننده دریایی و خنک‌کننده تبخیری بهره مي‌برند.

گوگل همچنین از فناوري هوش مصنوعی برای شناسایی فرصت‌های کاهش مصرف انرژی مراکز داده‌هايش بهره مي‌بردكه به كمك آن مدل‌هایی برای افزايش بهره‌وري انرژي در اين مراکز براساس داده‌های تاریخی جمع‌آوری شده از حسگرهاي حرارتي، پمپ‌ها و دیگر تجهیزات مراكز ايجاد مي‌كند. گوگل باور دارد تلاش‌هايش در طول سال‌ها باعث افزايش 50 درصدي كارايي مراكز داده‌هايش در مقايسه با ديگر مراكز داده‌‌ها در جهان شود.

کد خبر 402251

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha