شناسایی الگوی رایج خواب در "مادرشهری" مانند تهران می‌تواند گامی در جهت مدیریت مطلوب این شهر به حساب بیاید.

با توجه به این که الگوی خواب شهروندان تهرانی کمتر مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است، مرکز تحقیقات و مطالعات همشهری بر آن شد تا به عنوان مطالعه ای اکتشافی و با استفاده از روش نظرسنجی تلفنی تلاشی در این زمینه انجام دهد.

مدیر طرح: سرورالسادات قاضي زاده هاشمی
همکاران: شبنم چهره، زهرا ادریس آبادی، میترا زاغی، فریده درفشی، سمیه گایگانی

پیشگفتار

خواب آرام و عمیق شبانه، یکی از لذت‌های زندگی و امکانی برای تغذیه ذهن، جسم و روح و ایستگاهی برای تمدد قوای از دست رفته انسان است. زندگی فعال و شاد روزانه مستلزم تجربه این نوع خواب است. خوابیدن تنها به جسم انسان مربوط نمی شود بلکه ذهن و روح او را هم در برمی گیرد. پس از به خواب رفتن، دین خواب یا رویا بینی پیش می آید و انسان با دیدن رویا پا به دنیایی ناشناخته می گذارد؛ دنیایی که کشف معانی آن و راه بردن به ظرافت ها و قواعد متفاوت آن کار ساده ای نیست. به همین خاطر خواب به پدیده ای چند وجهی و معمایی بسیار پیچیده و جالب برای انسان ها تبدیل شده است. از همین رو نیز این موضوع در تمامی اندیشه ها
و نظامات اعتقادی، از ادیان الهی گرفته تا نظریه های علوم
انسانی مورد اشاره قرار گرفته است.

در آیه 23 از سوره روم خواب یکی از "آیات الهی" معرفی شده است. در آیه 47 سوره فرقان هم آمده است: "او کسی است که شب را برای شما پرده پوش و خواب را آرامبخش گرداند و روز را مایه جنب و جوش ساخت". در کل در قرآن کریم هفت بار کلمه رویا آمده است. به عنوان مثال می توان به آیه 33 سوره یوسف و خواب معروف پادشاه مصر اشاره کرد (پادشاه مصر گفت: من – در خواب – دیدم هفت گاو لاغر، هفت ]گاو[ فربه را می خورند و هفت حوشه سبز و هفت خوشه خشکیده. ای سران قوم اگر خواب مرا تعبیر می کنید درباره خواب من نظر بدهید) یا زمانی که یعقوب پیامبر خطاب به فرزندش می گوید: "فرزندم خواب خود را برای برادرانت حکایت مکن که برای تو نیرنگی می اندیشند، زیرا شیطان برای آدمی دشمنی آشکار است" (یوسف 5). از منظر اسلامی خواب و مرگ مشابه یکدیگر شناخته می شوند و خواب هایی که انسان ها می بینند به دو دسته تقسیم می شوند: خواب های فاقد تعبیر (اضغاث احلام) و خواب های دارای تعبیر که گاه تغبیری غیر از صورت خواب دیده شده دارند و نیازمند تاویل اند (گلستان قرآن. اسفند 1379. شماره 52. ص 38).

همان طور که گفته شد در همه فرهنگ ها و تمدن ها به موضوع خواب و خواب دیدن توجه شده است. به عنوان مثال در انجیل به نمونه های متعددی از خواب ها برمی خوریم. یونانیان، رومیان، اهالی بابل و دیگر اقوام دنیای قدیم نیز به رویاها بسیار اعتقاد داشتند و مثلا گمان می کردند که در شب های جنگ خدایان از طریق خواب راه های فتح و ظفر را به آن ها نشان خواهند داد.

با پیدایش علوم انسانی و اجتماعی در قرن نوزدهم پدیده خواب نیز به شکلی متفاوت مورد توجه و بررسی قرار گرفت. شاید مهمترین ویژگی مشترک تلقی دانش های جدید بشری از خواب را بتوان در این نکته خلاصه کرد: خواب بازتاب ذهن مادی و اتفاقات روزمره انسان در ضمیر ناخودآگاه اوست. یکی از معروفترین نظریه پردازانی که به خواب و تعبیر خواب توجه کرد زیگموند فروید، روانشناسی یهودی، بود. از نظر او رویا بازتاب احساسات سرکوب شده فرد، بویژه امیال جنسی، است. امروزه بسیاری نظریات فروید را نوعی ساده انگاری افراطی می دانند. درواقع ارزش کار فروید، نه در تلقی او از خواب و نه در تعبیر های او از خواب های متفاوت است؛ آن چه کار او را به تلاشی مهم و ماندگار تبدیل کرد جلب توجه دانشمندان به ضمیر ناخودآگاه است.

توجه به خواب در شاخه ها و سنت های مختلف علوم انسانی ادامه یافت، هرچند روانشناسان بیشتر به این موضوع پرداخته اند. به عنوان مثال کلارک استراند، در میان هفت فعالیتی که موجب شادی بیشتر در امور روزانه می شود، خوابیدن را در رده اول قرار داده است. او می‌گوید: "خواب برای چشیدن طعم "کافی بودن" در زندگی امری حیاتی و ضروری است. پایه ریزی برای کسب آگاهی و هوشیاری کامل در طول ساعات بیداری ما بیش از هر عامل دیگری ، کیفیت زندگی روزانه ما را تعیین می‌کند. به خواب، بی‌نهایت توجه کنید که در این صورت شما را به اوج موفقیت شخصی خواهد رساند."

محققانی که در مورد خواب به مطالعات تجربی مشغول بوده اند می گویند که خواب خوب شبانه می تواند مهارت انسان را مثلا در نواختن یک ساز یا یک بازی ورزشی در حافظه او تقویت کند. پژوهشگران دانشگاه "لوبک" آلمان به 52 نفر داوطلب "یک رشته ضربات خاص" با انگشتان دست را آموزش دادند. آنها این رشته ضربات را برای 15 دقیقه تمرین کردند و پس از آن داوطلبان به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه برای 8 ساعت خوابیده و گروه دیگر بیدار ماندند. کسانی که خوابیدند دفعه بعد تمرین را 33 درصد سریعتر و با 30 درصد اشتباه های کمتر از کسانی که نخوابیدند انجام دادند. این نتایج حتی روز بعد نیز که هر دو گروه خوابیدند ادامه داشت. دکتر "استفان فیشر" سرپرست گروه محققان می گوید که به نظر می رسد خواب برای دست یافتن به بهترین عملکرد در مهارت های فنی مثلا نواختن ساز یا بازی های ورزشی اهمیت اساسی داشته باشد.

محققانی که مقاله خود را در نشریه "اقدامات آکادمی ملی علوم" به چاپ رسانده اند، نوشتند که یافته های آنها نشان دهنده "نقش اساسی خواب در شکل گیری حافظه برای مهارت های فنی است. "آقای "نیل استنلی"، رییس "انجمن خواب بریتانیا"، به بی بی سی گفت که این مطالعه آنچه را در گذشته آزمایش روی حیوانات نشان داده بود، تصدیق می کند.

ما به چقدر خواب نیازمندیم؟
نیاز به خواب امری فردی است که می تواند تحت تاثیر عوامل متفاوتی تغییر کند. ممکن است دو نفر با ویژگی های جسمانی و رفتاری مشابه عادات خوابی کاملا متفاوتی داشته باشند.  به عنوان مثال ممکن است یکی از این دو به 6 ساعت خوابیدن کاملا عادت کرده باشد اما نفر دوم به 8 ساعت خواب احساس نیاز کند. عواملی مثل آب و هوا، وضعیت سلامت جسمانی، سن، و غیره بر میزان احساس نیاز به خواب تاثیر دارند. بعضی محققین معتقداند که در برخی شرایط، مثلا وقتی که به طور مزمن تحت کنش‌های مخاطره‌آمیز قرار داریم، ممکن است به حدود 9:30 تا 10 ساعت خواب نیاز داشته باشیم. دیگر کارشناسان معتقدند که 6 ساعت خواب کمترین میزان خواب برای از بین بردن حالت خستگی است و این در حالیست که اغلب افراد نیازمند 7-8 ساعت خواب در شبانه روزهستند. یکی از منابع در این باره می گوید: "بزرگسالان به طور متوسط به هفت تا نه ساعت خواب نیاز دارند که البته این امر در سن های مختلف، زن یا مرد بودن و فیزیولوژی فردی متغیر است" (هلر، باربارا. چگونه آسوده بخوابیم. ترجمه بنیامین کبیری. ص. 20. اصفهان: کتابسرای فرهنگ. 1382).
 
هنگام خواب چه اتفاقی برای ما می افتد؟
شاید همه ما به تجربه دریافته باشیم که پس از یک خواب عمیق شبانه توانایی و آمادگی بسیار بیشتری برای مواجهه با نگرانی ها و استرس ها، مشکلات و مسایلی که پیشتر آن ها را لاینحل فرض می کردیم داریم. از نظر زیست شناختی، بدن انسان چیزی مانند یک ساعت بیولوژیک دارد که نظم و آهنگ فعالیت های او را تنظیم می کند. خوابیدن یکی از مهمترین فعالیت های انسان برای هماهنگ شدن با این ساعت بیولوژیک است. از نظر روانشناسان خواب را می توان به دو بخش یا به دو حالت تقسیم کرد:

حالت اول که همراه با رویابینی است -Rapid Eye Movement Sleep- (REM) خوانده می شود. این حالت از خواب زمانی است که اغلب رویاها به وقوع می‌پیوندند. حالت دوم که خواب عمیق در آن اتفاق می افتد به Non-Rem Sleep (NREM) مشهور است. تحقیقات نشان می‌دهند که در طول خواب((NREM یا خواب بدون رویا بدن به بازسازی و تولید بافت‌ها، ساختن استخوان‌ها و ماهیچه‌ها می پردازد و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. نتایج تحقیقات اخیر حاکی از آن است که با افزایش سن از تاثیر مفید NREM کاسته می‌شود: افراد تا قبل از رسیدن به 30 سالگی حدود 2 ساعت خواب بدون رویا دارند و لذا طی این مدت می توانند به بازسازی توان از دست رفته شان بپردازند در حالی که در سنین بالای 65 سال این زمان به 30 دقیقه در شبانه روز کاهش می‌یابد (نشریه درمانگر. بهار 1385. سال سوم. شماره پیاپی 9).

دیدن رؤیا یکی از حالت‌های متفاوت هوشیاری است. به این خاطر
می‌گوییم متفاوت که برخلاف دیدن فیلم یا خیالات روزانه،  در هنگام
دیدن رؤیا ما تصاویر و سکانس‌های خیالی را موقتا یک واقعیت می‌دانیم. اغلب مردم رؤیا‌های خود را صبح روز بعد به یاد نمی‌آورند. حتی بعضی ادعا می‌کنند که اصلا خواب نمی‌بینند اما همان طور
که در بالا گفتیم همه ما در یک مرحله خاص از خواب به نام (REM)،  یعنی خواب با حرکات سریع چشم، در حال تماشای رویاهایمان هستیم. احتمالا کسانی که می‌گویند دیشب رؤیا ندیده‌اند، رویایشان خواسته یا ناخواسته از یادشان رفته است.

خواب و جنبه های اجتماعی و فرهنگی آن:
خواب به همان اندازه که امری فردی است تحت تاثیر الگوهای فرهنگی و اجتماعی قرار دارد. به عنوان مثال رسانه های جدید و نوع خواب هایی که می بینیم با هم رابطه دارند و بر هم تاثیر می گذارند. از طرف دیگر شرایط اجتماعی و الگوهای فرهنگی در عادات خواب تاثیرات تعیین کننده ای دارند. بسیاری از افراد سالخورده و میانسال بخوبی به یاد دارند که در گذشته مردم شب ها زودتر می خوابیدند و صبح ها نیز زودتر از خواب بیدار می شدند. این الگوی رفتاری دلایل و توجیهات بسیاری داشت. تنها یکی از دلایل کوچک برای رواج این الگو را می توان هماهنگی بیشتر با طبیعت و نیز ضرورت استفاده هرچه بیشتر از نور طبیعی دانست. به هر حال، این نکته بدیهی است که بحران ها و نقاط عطف اجتماعی و ارزش های فرهنگی بر ساعات خواب و بیداری ما تاثیر می گذارند. مثلا در فرهنگ ایرانی در حضور جمع و بزرگترها یا در امامزاده ها و زیارتگاه ها نمی توان خوابید، زمان های عبادت باید بیدار بود، در شب های خاصی باید از خوابیدن چشم پوشید، در روزهای تعطیل، مثلا در ایام عید، ساعات خواب در میان بخش قابل توجهی از جامعه تغییر می کند، و .... به عبارت دیگر محل خواب، زمان و بسیاری دیگر از مسایل مربوط به خواب هم تحت تاثیر الگوهای فرهنگی قرار دارد و تنها با قیود زیست شناختی تعیین نمی شوند.

یکی از عوامل موثر بر عادات خواب، "سبک زندگی" است. چنین به نظر می رسد که بین زندگی شهری و سبک زندگی متناظر با آن و نیز الگویی خاص از عادات خواب همبستگی وجود داشته باشد. تاخیر در ساعات خواب و بیداری و حذف شدن خواب روزانه از اهم این تغییرات به نظر می رسند. بی شک شناسایی الگوی رایج خواب در "مادرشهری" مانند تهران می تواند گامی در جهت مدیریت مطلوب این شهر به حساب بیاید. با توجه به این که الگوی خواب شهروندان تهرانی کمتر مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است، مرکز تحقیقات و مطالعات همشهری بر آن شد تا به عنوان مطالعه ای اکتشافی و با استفاده از روش نظرسنجی تلفنی تلاشی در این زمینه انجام دهد.

کلیات تحقیق
در این گزارش با به کارگیری نظرسنجی تلفنی و بدست آوردن آمارها، پردازش و تحلیل علمی آنها، سعی شده است تا به عادات خوابیدن و خواب‌ دیدن پاسخگویان و میزان اعتقاد آنها به تعبیر خواب دست یافت.  این گزارش حاصل جمع آوری پاسخ 1180 نفر از مردم تهران به پرسشنامه تهیه شده توسط واحد نظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری است. این افراد به صورت تصادفی و بر اساس مراجعه به فهرست شماره تلفن ها (از 22000000 الی 88999999) انتخاب شدند. در این گزارش نظر کسانی که تمایل به پاسخگویی به تمام پرسش های تحقیق را داشته اند، منعکس شده است.

اهداف  تحقیق
هدف کلی این تحقیق دستیابی به مجموعه اطلاعات و پاسخ هایی است که پاسخگویان  در مورد  عادات خوابیدن و خواب‌دیدن خود بیان داشته‌اند. از اهداف فرعی که در این تحقیق دنبال می شود می‌توان به میزان اعتقاد پاسخگویان به تعبیر خواب اشاره کرد.

روش نظرسنجی
در این پژوهش، از نظرات عامه مردم به صورت تلفنی (نظرسنجی تلفنی) به روش پیمایشی و نمونه گیری تصادفی استفاده شده است. عددهای داخل جدول گرد شده است.
 
جامعه نمونه
در این تحقیق نمونه آماری شامل  1180 نفر از مردم تهران است لازم به ذکر است که از این تعداد 30 درصد مرد و 70 درصد زن هستند.

زمان اجرای نظرسنجی
این نظرسنجی از تاریخ 24 تا 28 آذر ماه 1386 توسط گروه نظرسنجی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای روزنامه همشهری انجام شده است.

پرسشنامه نظرسنجی
1.  جنس         
2. سن           
3. تحصیلات ؟
4. شغل؟
5. در مجموع چند ساعت در شب می‌خوابید؟
6. معمولا چه ساعتی می‌خوابید ؟
7. معمولا چه ساعتی از خواب بیدار می شوید ؟
8. شما خواب هم می‌بینید ؟
9. چند بار در هفته خواب می‌بینید ؟
10. آیا خواب مشخصی هست که به طور مرتب ببینید ؟
11. وقتی خواب می‌بینید اونو برای کسی هم تعریف می‌کنید؟
12. از کسی هم می‌خواهید خوابتان را برای شما تعبیر کند؟
13. تا چه اندازه به تعبیر خواب اعتقاد دارید؟
14. خواب‌هایی که می‌بینید اغلب اوقات خوشایند هستند یا ناخوشایند؟
15. خواب‌هایی که می‌بینید رنگی است یا سیاه و سفید؟
16. خوابی که شب می‌بینید تا چه حد در روحیه و رفتار روز بعد شما موثر است؟

چکیده:
 طرح نظرسنجی حاضر، ‌به منظور دست یافتن به نظر پاسخگویان در مورد عادات خوابیدن و خواب‌ دیدن خود به اجرا درآمده است. یافته های این طرح به قرار زیر است:
- 70 درصد از پاسخگویان زن و301 درصد  مرد هستند.
- 18 درصد پاسخگویان در گروه سنی 30-26 سال قرار دارند.
- از میان پاسخگویان، 24 درصد 7 ساعت در شبانه‌روز، 20 درصد 6 ساعت و 18 درصد 8 ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند.
- از میان پاسخگویان، 31 درصد بین ساعات 11 تا 12، 29 درصد بین ساعات 12 تا 1 و  17 درصد بین ساعات 10 تا 11 شب می‌خوابند.
- 27 درصد از پاسخگویان ساعت 6 تا 7 صبح، 22 درصد ساعت 5 تا 6 صبح و 17 درصد ساعت 7 تا 8 صبح و 14 درصد ساعت 8 تا 9 صبح را ساعات بیدار شدن خود عنوان کردند.
- اکثریت پاسخگویان ( 80 درصد) اعلام کردند که خواب می بینند و تنها 20 درصد عنوان کردند که خواب نمی‌بینند.
- 23 درصد از پاسخگویان اظهار کردند همه شبها، 21 درصد اعلام کردند دوبار در هفته و 17 درصد عنوان کردند سه بار در هفته خواب می‌بینند.
 - از میان پاسخگویانی که شبها خواب می‌بینند، 74 درصد اعلام کردند که تا به حال خواب مشخصی را به طور مرتب ندیده‌اند و تنها 26 درصد عنوان کردند که خواب مشخصی را چندین بار به طور مرتب دیده اند.
- از میان پاسخگویانی که خواب می‌بینند، 38  درصد گاهی اوقات و20 درصد اکثر اوقات خوابشان را برای دیگران تعریف می کنند. تنها 27 درصد اعلام کردند که خوابشان را برای کسی تعریف نمی‌کنند.
- 41درصد از پاسخگویانی که خواب می‌بینند عنوان کردند که هیچ وقت از کسی نمی‌خواهند خوابشان را تعبیر کند. 26 درصد گاهی اوقات و 23 درصد اکثر اوقات  به دنبال تعبیر خوابشان هستند.
- از میان پاسخگویانی که خواب می‌‌بینند، 25 درصد کاملا، 23 درصد تاحدی 20 درصد زیاد و 15 درصد به مقدار کم به تعبیر خواب اعتقاد دارند. 17 درصد اصلا به تعبیر خواب اعتقاد ندارند.
- 54 درصد از پاسخگویانی که خواب می‌بینند، اغلب اوقات خواب هایشان خوشایند است. 35 درصد خواب‌هایشان تاحدی خوشایند و 20 درصد خواب‌هایشان ناخوشایند است.
- از میان پاسخگویانی که خواب می‌بینند، 50 درصد عنوان کردند خواب‌هایی که می‌بینند رنگی و 26 درصد اعلام کردند خواب‌هایشان  سیاه و سفید است.
- از میان پاسخگویانی که خواب می‌‌بینند، 32 درصد خوابی که شب می‌بینند کاملا، 20 درصد تاحدی، 18 درصد زیاد و 13 درصد به مقدار کم بر روحیه و رفتار روز بعدشان موثر است.

جنس پاسخگویان
   
بر اساس جدول شماره 1، از میان 1180 نفر پاسخگو  70 درصد  زن  و 30  درصد مرد  هستند.

جدول شماره  1- توزیع پاسخگویان بر اساس جنس

 

جنس

تعداد

درصد

زن

826

70

 مرد

354

30

جمع

1180

100  

 

  نمودار شماره  1



سن پاسخگویان
جدول شماره 2، نشان دهنده توزیع جامعه آماری این تحقیق است. همان طور که مشاهده می شود بزرگترین گروه سنی در 1180 نفر پاسخگوی این تحقیق را گروه سنی 26 تا 30 سال (18 درصد) و کوچک ترین گروه سنی را افراد 46 تا 50 سال (6 درصد) تشکیل می دهند.

جدول شماره 2- توزیع پاسخگویان بر اساس سن

 

سن

تعداد

درصد

30-26 سال

216

18

25-21 سال

159

14

 40-36 سال

155

13

 20-15 سال

135

11

35-31 سال

125

11

45-41 سال

109

9

60-50 سال

108

9

60 سال به بالا

105

9

50-46 سال

68

6

جمع

1180

100

 

نمودار شماره 2



سطح تحصیلات پاسخگویان
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 3،  از میان 1180 نفر  پاسخگو 43 درصد دیپلم و 4 درصد بی سواد هستند.

جدول شماره 3- توزیع پاسخگویان بر اساس میزان تحصیلات

 

سطح تحصیلات پاسخگویان

تعداد

درصد

دیپلم

502

43

ابتدایی

174

15

راهنمایی

157

13

لیسانس و بالاتر

130

13

دانشجو و فوق دیپلم

97

8

بیسواد

53

4

دبیرستان

47

4

جمع

1180

100

 

نمودار شماره 3

 

شغل پاسخگویان
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 4،  از میان 1180 نفر  پاسخگو، اکثریت آنها  (50درصد) خانه دار هستند.

جدول شماره 4- توزیع پاسخگویان بر اساس شغل

 

شغل پاسخگویان

تعداد

درصد

خانه دار

595

50

آزاد

180

15

محصل

76

6

کارمند ساده

63

5

کارمند لیسانس

46

4

کارمند فوق لیسانس

45

4

دانشجو

43

4

بازنشسته

40

3

کارمند شرکت خصوصی

32

3

کارگر فنی

30

3

بیکار

22

2

دکترا

8

1

جمع

1180

100


نمودار شماره 4



پاسخگویان در مجموع چند ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 5، از میان 1180 نفر پاسخگو، 24 درصد 7 ساعت در شبانه‌روز، 20 درصد 6 ساعت و 18 درصد 8 ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند.

جدول شماره 5- توزیع پاسخگویان بر اساس تعداد ساعات خواب آنها در شبانه‌روز

 

ساعات خواب پاسخگویان در شبانه‌روز

تعداد

درصد

7 ساعت

280

24

6 ساعت

235

20

8 ساعت

208

18

5 ساعت

142

12

9 ساعت

137

12

4 ساعت

77

6

10 ساعت و بیشتر

59

5

3 ساعت

40

3

جمع

1180

100

 

نمودار شماره 5




ساعات  خوابیدن پاسخگویان
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 6، از میان 1180 نفر پاسخگو، 31 درصد بین ساعات 11 تا 12، 29 درصد بین ساعات 12 تا 1، 17 درصد بین ساعات 10 تا 11 و 12 درصد بین ساعت 1 تا 2 نیمه شب می‌خوابند.

جدول شماره 6-  توزیع پاسخگویان بر اساس ساعات خوابیدن آنها

 

ساعات خوابیدن پاسخگویان

تعداد

درصد

11 تا 12

368

31

12 تا 1

347

29

10 تا 11

202

17

1 تا 2

137

12

2 تا 3

59

5

9 تا 10

45

4

3 به بعد

22

2

جمع

1180

100

 

نمودار شماره 6




ساعات بیدار شدن پاسخگویان

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 7، از میان 1180 نفر پاسخگو،  27 درصد ساعت 6 تا 7 صبح، 22 درصد ساعت 5 تا 6 صبح و 17 درصد ساعت 7 تا 8 صبح و 14 درصد ساعت 8 تا 9 صبح را ساعات بیدار شدن خود عنوان کردند.

جدول شماره 7-  توزیع پاسخگویان بر اساس ساعات بیدار شدن آنها

 

ساعات بیدار شدن پاسخگویان

تعداد

درصد

6 تا7 صبح

316

27

5 تا 6 صبح

257

22

7 تا 8 صبح

203

17

8 تا 9 صبح

167

14

9 تا 10 صبح

108

9

قبل از 5

86

7

10 صبح به بعد

43

4

جمع

1180

100

 

نمودار شماره 7



چه تعداد از پاسخگویان خواب می‌بینند؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 8، از میان 1180 نفر پاسخگو، 80 درصد اعلام کردند که خواب می بینند و تنها 20 درصد عنوان کردند که خواب نمی‌بینند.

جدول شماره 8-  توزیع پاسخگویان بر اساس خواب‌دیدن آنها

 

چه تعداد از پاسخگویان خواب می‌بینند

تعداد

درصد

خواب می‌بینند

946

80

خواب نمی بینند

234

20

جمع

1180

100

 
نمودار شماره  8
 

 

پاسخگویان چند بار در هفته خواب می بینند؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 9 ، از میان 946 نفر پاسخگویی که خواب می‌بینند، 23 درصد اظهار کردند همه شبها، 21 درصد اعلام کردند دوبار در هفته و 17 درصد عنوان کردند سه بار در هفته خواب می‌بینند.

جدول شماره 9-  توزیع پاسخگویان بر اساس تعداد خواب‌های آنها در هفته

 

تعداد خواب‌های پاسخگویان در هفته

تعداد

درصد

همه شبها

218

23

دوبار در هفته

195

21

سه بار در هفته

162

17

مشخص نیست

152

16

یکبار در هفته

108

11

چهار بار در هفته

73

8

پنج بار در هفته

38

4

جمع

946

100

 

نمودار شماره  9


 


پاسخگویان خواب مشخصی را به طور مرتب می‌بینند؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 10،  از میان 946 نفر پاسخگویی که شبها خواب می‌بینند، 74 درصد اعلام کردند که تا به حال خواب مشخصی را به طور مرتب ندیده‌اند و تنها 26 درصد عنوان کردند که خواب مشخصی را چندین بار به طور مرتب دیده اند.

جدول شماره 10-  توزیع پاسخگویان بر اساس دیدن مرتب یک خواب مشخص

 

پاسخگویان خواب مشخصی را به طور مرتب می‌بینند؟

تعداد

درصد

خیر

698

74

بله

248

26

جمع

946

100


نمودار شماره  10

 



آیا پاسخگویان خوابشان را برای کسی تعریف می‌کنند؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 11، از میان پاسخگویانی که خواب می‌بینند، 38  درصد گاهی اوقات و20 درصد اکثر اوقات خوابشان را برای دیگران تعریف می کنند. تنها
27 درصد اعلام کردند که خوابشان را برای کسی تعریف نمی‌کنند.

جدول شماره 11-  توزیع پاسخگویان بر اساس تعریف کردن خواب برای دیگران

 تعریف کردن خواب برای دیگران

تعدا

درصد

گاهی اوقات

360

38

بله(اکثر اوقات)

333

35

خیر(هیچ وقت)

253

27

جمع

946

100


نمودار شماره  11


پاسخگویان از کسی می‌خواهند که خوابشان را تعبیر کند؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 12، از میان پاسخگویانی که خواب می‌بینند، 41درصد عنوان کردند هیچ وقت از کسی نمی‌خواهند خوابشان را تعبیر کند. 26 درصد گاهی اوقات و 23 درصد اکثر اوقات  به دنبال تعبیر خوابشان هستند. همچنین 10 درصد از پاسخگویان خودشان خوابشان را تعبیر می‌کنند.

جدول شماره 12-  توزیع پاسخگویان بر اساس تقاضا از کسی برای تعبیر خوابشان

 

پاسخگویان از کسی می‌خواهند که خوابشان را تعبیر کند؟

تعداد

درصد

خیر

389

41

گاهی اوقات

247

26

بله

216

23

خودم تعبیر می کنم

94

10

جمع

946

100

 

نمودار شماره 12



میزان اعتقاد پاسخگویان به تعبیر خواب

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 13، از میان پاسخگویانی که خواب می‌‌بینند، 25 درصد کاملا، 23 درصد تاحدی، 20 درصد زیاد و 15 درصد به مقدار کم به تعبیر خواب اعتقاد دارند. 17 درصد اصلا به تعبیر خواب اعتقاد ندارند.

جدول شماره 13-  توزیع پاسخگویان بر اساس میزان اعتقاد آنها به تعبیر خواب

 

میزان اعتقاد پاسخگویان به تعبیر خواب

تعداد

درصد

کاملا اعتقاد دارم

233

25

تاحدی اعتقاد دارم

221

23

 زیاد اعتقاد دارم

189

20

اصلا اعتقاد ندارم

164

17

کم اعتقاد دارم

139

15

جمع

946

100

 

نمودار شماره 13


 


خواب‌های پاسخگویان  اغلب اوقات خوشایند است یا ناخوشایند؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 14، از میان پاسخگویانی که خواب می‌بینند، 54 درصد اغلب اوقات خواب هایشان خوشایند است. 35 درصد خواب‌هایشان تاحدی خوشایند و 20 درصد خواب‌هایشان ناخوشایند است.

جدول شماره 14-  توزیع پاسخگویان بر اساس خوشایند یا ناخوشایند بودن خوابشان

 

خواب‌های پاسخگویان اغلب خوشایند است یا ناخوشایند؟

تعداد

درصد

خوشایند

430

45

تاحدی خوشایند

328

35

ناخوشایند

188

20

جمع

946

100


نمودار شماره 14

 

خواب‌هایی که پاسخگویان می‌بینند رنگی است یا غیر رنگی؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 15، از میان پاسخگویانی که خواب می‌بینند، 50 درصد عنوان کردند خواب‌هایی که می‌بینند رنگی و 26 درصد اعلام کردند خواب‌هایشان  سیاه و سفید است.

جدول شماره 15-  توزیع پاسخگویان بر اساس رنگی بودن یا نبودن خوابشان

 

خواب های رنگی می‌بینند یا غیر رنگی؟

تعداد

درصد

رنگی

469

50

سیاه و سفید

249

26

نمی‌دانم

212

22

مات و تار

16

2

جمع

946

100

 

نمودار شماره 15

 



میزان تاثیر خواب بر روحیه و رفتار روز بعد پاسخگویان؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 16، از میان پاسخگویانی که خواب می‌‌بینند، 32 درصد خوابی که شب می‌بینند کاملا، 20 درصد تاحدی، 18 درصد زیاد و 13 درصد به مقدار کم بر روحیه و رفتار روز بعدشان موثر است. 17 درصد از پاسخگویان خوابی که می‌بینند هیچ تاثیری بر روحیه و رفتار روز بعدشان ندارد.

جدول شماره 16-  توزیع پاسخگویان بر اساس میزان تاثر خواب بر رفتار روز بعدشان

 

میزان تاثیر خواب بر روحیه و رفتار روز بعد پاسخگویان

تعداد

درصد

کاملا تاثیر دارد

301

32

تاحدی تاثیر دارد

188

20

زیاد تاثیر دارد

171

18

اصلا تاثیر ندارد

164

17

کم تاثیر دارد

122

13

جمع

946

100


نمودار شماره 16


 

کد خبر 40210

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز