مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: آزمایشگاه فضایی از کار افتاده تیانگونگ-۱ چین که در مورد محل سقوط آن به زمین نگرانی وجود داشت روز دوشنبه پس از ورود به جو عمدتا متلاشی شده و در جنوب اقیانوس آرام به آب افتاده است.

ایستگاه فضایی از کار افتاده چین در اقیانوس سقوط کرد

به گزارش يورونيوز، ایستگاه فضایی چینی «تیانگونگ-۱» (Tiangong-1) سرانجام روز دوشنبه وارد اتمسفر زمین شد و بخشی از قطعات سوخته شدۀ آن پس از عبور از جو در جنوب اقیانوس آرام فرود آمد.

این در حالی است که برخی از کارشناسان سواحل برزیل در جنوب اقیانوس اطلس در نزدیکی شهرهای سائوپائولو و ریو دو ژانیرو را به عنوان محل احتمالی فرود قطعات این فضاپیما پیش‌بینی کرده بودند.

بنا بر اعلام مقامات چینی زمان ورود تیانگونگ-۱ به اتمسفر زمین در حدود ساعت ۸ و ۱۵ دقیقه بامداد دوشنبه ۱۳ فروردین به وقت پکن (۱۵ دقیقه نیمه شب به وقت گرینوویچ) بوده و بخش زیادی از این ایستگاه فضایی پس از ورود به جو سوخته شده است. پکن نیز روز جمعه گفته بود بعید است که قطعات بزرگی از این فضاپیما بتواند از جو عبور کرده و به سطح زمین برسد.

این ایستگاه فضایی که اولین آزمایشگاه فضایی چینی محسوب می‌شد، در سال ۲۰۱۱ میلادی به فضا پرتاب شد و بنا بر برنامه‌ریزی‌های اولیه قرار بود ماموریت آن در سال ۲۰۱۳ پایان یابد اما برخلاف انتظار، مقامات چینی دوره ماموریت آن را تمدید کردند.

چین پیش‌تر اعلام کرده بود که این ایستگاه در اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی وارد جو زمین خواهد شد اما عملی نشدن این پیش‌بینی باعث شد که بسیاری از کارشناسان احتمال از کنترل خارج شدن این ایستگاه فضایی را مطرح کنند.

روزنامه چینی گلوبال تایمز روز دوشنبه توجه رسانه‌های جهان و نظریه پردازی‌‌ها درباره این ایستگاه فضایی را نشانۀ «حسادت» آنها نسبت به صنعت فضایی چین دانست و نوشت: «بازگشت دوبارۀ فضاپیماها به جو زمین عادی است؛ با این حال تیانگونگ-۱ توجهات بسیاری را جلب کرد؛ عمدتا به این دلیل که برخی از کشورهای غربی در تلاش بودند تا رشد سریع صنعت فضایی چین را زیر سوال ببرند.»

کد خبر 401792

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha