همشهری آنلاین: استفان اودران که بیش از همه برای بازی در فیلم برنده اسکار «ضیافت بابت» به کارگردانی گابریل آکسل شناخته می‌شد، روز سه‌شنبه در سن ۸۵ سالگی پس از یک بیماری کوتاه از دنیا رفت.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از راديو فرانسه، در ميان تمام زوج‌هاي سينمايي تاريخ شايد هيچيك به اندازه كلود شابرول و استفان اودران با هم كار نكرده باشند. اين دو 23 فيلم در مقام كارگردان و بازيگر در كارنامه ثبت كردند؛ روندي كه از 1959 آغاز شد و به مدت بيش از دو دهه ادامه يافت. شابرول در 1964 يعني همان سالي كه با اودران ازدواج كرد، نمايش «ليدي مكبث» را هم در تئاتر ورساي نزديك پاريس با بازي همسرش روي صحنه برد.

هر چند اودران در 1972 در فيلم كلاسيك «جذابيت پنهان بورژوازي» به كارگرداني لوييس بونوئل هم بازي كرده بود اما تا دوران ميانسالي براي تبديل شدن به يك ستاره بين‌المللي منتظر ماند. «ضيافت بابت» در 1989 علاوه بر بردن اسكار بهترين فيلم خارجي‌زبان يك جايزه گلدن گلوب هم كسب كرد و نامزدي بهترين بازيگر زن را از مراسم بفتا براي اودران به ارمغان آورد. ستاره فرانسوي در اين فيلم دانماركي نقش زني را بازي كرده بود كه لذت چشيدن غذاهاي ناب را براي مردم دانمارك در دهه 1870 هديه داده است.

اودران كه در آثار فيلمسازاني چون ژاك بكر، مكس اوفولس، اريك رومر، ژرژ لوتنر، ساموئل فولر (فيلم جنگي «شماره يك بزرگ قرمز») و... مقابل دوربين رفته بود، بيش از همه با بازي در فيلم‌هاي همسرش درخشيد و محبوب فرانسوي‌ها شد. او در 1968 براي بازي در «دختران بد» خرس نقره‌اي بهترين بازيگر زن را از جشنواره برلين برد و نخستين نامزدي بفتا را در 1970 با «قصاب» (هر دو به كارگرداني شابرول) تجربه كرد. آن دو پس از 20 سال كنار هم بودن در 1980 از هم جدا شدند و اودران براي مدتي كوتاه با ژان-لويي ترنتينيان، ديگر ستاره سينماي فرانسه ازدواج كرد.

اودران معمولا در فيلم‌هاي شابرول به نقش زنان بورژوا و عمدتا بي‌وفا ظاهر مي‌شد و چنين به نظر مي‌رسيد كه فيلمساز نامدار اين نقش‌ها را اختصاصا براي او در نظر مي‌گيرد و از اين گزينش لذت هم مي‌برد. توماس شابرول كه حاصل ازدواج دو ستاره بزرگ سينماي فرانسه است، راه مادر خود را ادامه داده و بازيگر است.

کد خبر 401567

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha