سه‌شنبه ۴ دی ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

کامران محمدی: سرانجام تعمیرات دنباله‌دار 2 سالن از 5 سالن تنها مجموعه تئاتری کشور پس از حدود 4 ماه تعطیلی به پایان رسید و اکنون تالار اصلی و چهارسوی تئاتر شهر، آماده تحویل به گروه‌هاست.

قرار است در این 2 سالن که سالن‌های مهم‌تر و اصلی تئاتر شهر محسوب می‌شوند، حمید سمندریان و نادر برهانی مرند 2 نمایش خارجی را اجرا کنند.

سمندریان برای شروع، «ملاقات بانوی سالخورده» نوشته فردریش دورنمات را برگزیده است و برهانی مرند با «مرغابی وحشی» اثر هنریک ایبسن به تالار چهارسو خواهد آمد.

اما جالب این که اکنون که سالن‌ها آمده‌اند، گروه‌ها آماده نیستند. مدیر تئاتر شهرمی‌گوید: «آقای سمندریان یکشنبه سالن را دیده‌اند و چهارشنبه(امروز) ساعت 11 برای نصب دکور به سالن اصلی می‌آیند  اما دکور گروه برهانی مرند هنوز آماده نیست.»

مهراد رایانی مخصوص که در آخرین وعده، زمان بازگشایی تئاتر شهر را  اول دی  اعلام کرد و از قضا این بار درست هم درآمد، ادامه می‌دهد: «همان طور که می‌دانید پس از آماده شدن دکور هم دست کم 3-2 روز زمان لازم است که نور و صدا و بازیگران در
آنجا بیفتند و گروه پس از تمرین، آماده اجرا شود.»

با این وصف، دست کم 5-4 روز دیگر نیز تئاتر شهر تعطیل است و در خوش‌بینانه‌ترین حالت، می‌توان به آغاز کار در اواخر هفته آینده امیدوار باشیم.

او می‌گوید: «ما طبق تقویم و قراری که با گروه گذاشته بودیم، آمادگی تحویل سالن را از روز یکشنبه داشتیم. گروه‌ها هم بازبینی‌شان را پیش از این انجام داده‌اند و فکر می‌کنم در هفته آینده، استارت بزنیم. البته در این هوا بعید است که اتومبیل تئاتر شهر با یک استارت روشن شود و احتمالا پس از استارت هم باید چند روزی را منتظر گرم شدن گروه‌ها باشیم.»

برهانی مرند می‌گوید: «شنبه شب، همان طور که وعده داده بودند، سالن آماده بود و ما این روزها درگیر آماده‌سازی دکور هستیم.

به ویژه آن که مطابق قوانین جدید، بخشی از وظایف این مسئله برعهده گروه است که کار را سخت‌تر هم می‌کند.»برهانی مرند که به نسبت سمندریان احتمالا زمان بیشتری برای آماده شدن گروهش نیاز دارد، امیدوار است که تا یکشنبه آینده کار دکور را به پایان برده و پس از 3-4 روز تمرین، آماده اجرا شود.

اما این که چرا با وجود آن که هر 2 گروه می‌دانستند اول دی سالن را تحویل خواهند گرفت، کمی زودتر برای ساخت و نصب دکور دست به کار نشده‌اند؟

پاسخ این پرسش را البته می‌توان دست‌کم در 2 نکته این روزهای تئاتر شهر جست‌وجو کرد: شاید خلف وعده چندباره مسئولان در تحویل سالن به گروه‌ها، کمی آن‌ها را ناامید کرده و به اندازه کافی قضیه را جدی نگرفته‌اند.

البته مشکلات مالی گروه برهانی مرند را نیز باید به این نکته افزود که به اضافه وظیفه خرید مواد لازم برای دکور، عملا کار گروه‌ها را بیش از همیشه به تعویق می‌اندازد.

سالن‌های دیگر و باقی ماجرا

اول آنکه به گفته مهرداد رایانی مخصوص که تا کنون منطقی‌تر از مسئولان دیگر قول داده است، برای آماده شدن 3 سالن باقیمانده تئاتر شهر باید تا زمان جشنواره فجر صبر کنیم و زودتر از این تاریخ، احتمال بازگشایی سالن‌های قشقایی، سایه و کارگاه نمایش، چیزی نزدیک به صفر است.

جشنواره بیست‌وششم فجر هم اواسط بهمن کارش را شروع می‌کند؛ یعنی حدودا یک ماه و نیم دیگر. و دیگر اینکه  ظاهرا ماجرای مترو تئاتر شهر هم ختم به خیر شده و مترویی‌ها آرام آرام بار و بندیل‌شان را به ضلع شرقی تئاتر شهر منتقل می‌کنند.

جایی در خارج از محوطه این ساختمان استوانه‌ای و آن قدر دور که صدای کسی درنیاید.

بنابر این حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم  تا پایان کار این ایستگاه چقدر طول می‌کشد..

کد خبر 40151

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز