همشهری آنلاین : گروهی از تولیدگران موسیقی گرد هم آمدند و به تبادل نظر درباره فعالیت‌های خود پرداختند

در همین حال بیش از 70 ناشر، موسسه و نشریه و آموزشگاه فعال موسیقی ‌در فضای 6 هزار متری  نخستین نمایشگاه موسیقی و آثار شینداری تهران که 7 تا 14 دی در مرکز آفرینش های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می شود، شرکت می کنند. 

به گزارش همشهری آنلاین عصر روز یک شنبه دوم دی گروهی از تولیدگران موسیقی  در محل نمایشگاه گرد هم آمدند و به تبادل نظر درباره فعالیت‌های خود پرداختند.

درابتدای این نشست که از آن به عنوان نخستین نشست گروهی تاریخ صنعت موسیقی می توان یاد کرد، «سیدعبدالحسین مختاباد» دبیر اولین دوره این نمایشگاه‌ها، از فعال شدن دبیرخانه دائمی نمایشگاه موسیقی و آثار شنیداری خبر داد وگفت: «با این که ما اهالی موسیقی می دانیم که موسیقی چه ظرفیت های  اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارد،‌اما به دلیل نبود تشکل صنفی جدی و تاثیر گذار در صنعت موسیقی بسیاری از دستاورد های اهالی موسیقی با بی توجهی روبرو می شود. لذا شکل دهی دبیر خانه دائمی این نمایشگاه می تواند گامی آغازین باشد برای توجه دادن دولت و جامعه به‌ارزشهای اقتصادی و فرهنگی صنعت موسیقی.»

وی با اشاره به وضعیت اقتصاد موسیقی در منطقه و رشدی که این صنعت – هنر در کشورهای همجوار پیدا کرده است گفت: موسیقی ایران و تولیدگران آن این ظرفیت را دارندکه به بازار های جهانی فکر کنند. مختاباد، قوی و یک پارچه شدن تشکل های صنفی و مدنی صنعت موسیقی را یکی از مهمترین عوامل رشد اقتصادی این بخش دانست و گفت: با متشکل شدن این بخش می توانیم به برخی نواقص موجود که اسباب ضعف و ورشکستگی صنعت موسیقی را سبب شده است، پی ببریم و در فکر چاره ای برای آن باشیم تا چرخ های زنگ زده صنعت موسیقی را روغن کاری کرده و به حرکت واداریم.

وی همچنین از شرکت کنندگان خواست تا نظرات و پیشنهادات خود را برای برگزاری این دوره و دوره های آینده به دبیرخانه ارائه دهند: «این اولین تلاش ماست و طبیعتا کاستی هایی دارد.زمان کوتاهی برای برگزاری در اختیار داشتیم اما در نشست های متعدد به این نتیجه رسیدیم که برگزاری نمایشگاه با همه کاستی ها بهتر از موکول کردن به آینده است. ما از نظرات و پیشنهادات شما استقبال می کنیم. امیدواریم به جایی برسیم که نمایشگاه بین المللی موسیقی در منطقه را برگزار کنیم.».....

سپس بابک رضائی مدیر عامل انجمن موسیقی، با اشاره به کمبود امکانات و اعتبارات از شرکت کنندگان خواست تا نهایت تلاش خود را برای بارور کردن این نهال نو پا به کار گیرند:«از اواخر سال گذشته به فکر برگزاری این نمایشگاه بودیم و به دلیل کمبود اعتبارات و امکانات از ماخواستند تا نمایشگاه را سال آینده برگزار کنیم، اما فکر کردیم شاید بهتر است با دست خالی وارد میدان شویم و نمایشگاه را برپا کنیم. تلاش زیادی کردیم تا نظر صنایع مرتبط و وابسته را برای حمایت از نمایشگاه جلب کنیم اما مشکلات بسیاری در این زمینه وجود داشت.

وی ادامه داد: انجمن در سال گذشته پا را از فعالیت در عرصه هنر موسیقی فراتر گذاشته است و تصمیم دارد به صنعت موسیقی برسد. موسیقی علاوه بر اجرای کنسرت و ارائه آلبوم بخش های مختلفی را در خود جای داده است که به کمک این نمایشگاه تصمیم داریم آنها را وسعت دهیم. در شرایط فعلی نگرش های متفاوت و حساسیت های خاصی نسبت به موسیقی وجود دارد و فکر می کنم این دست اندرکاران و شرکت کنندگان در نمایشگاه هستند که می توانند با حضور هر چه بهتر، حقانیت و جذابیت های این صنعت را نمایان کنند. امیدوارم بتوانیم طوری پیش برویم که این نمایشگاه مقدمات نمایشگاه های آینده را فراهم کند. حضور هنرمندان در نمایشگاه همراه عرضه آثار آنها می تواند جذابیت های نمایشگاه را بالا ببرد و با ایجاد فضایی شاد تر به حذب مخاطب کمک می کند.»

 او همچنین با اشاره به مقررات نمایشگاه به تشریح برنامه های این نمایشگاه  پرداخت: «نمایشگاه پنجشنبه ساعت چهار افتتاح می شود و از بعد از ظهر روز بعد بازدید عمومی آغاز می شود. هر روز از ساعت 12 تا شش بعد از ظهر در سالن آمفی تئاتر که دویست نفر ظرفیت دارد، سه نشست تخصصی برگزار می شود. موضوع دو نشست برای هر روز از پیش برنامه ریزی شده و یک نشست در روز به پیشنهاد هر کدام از شرکت کنندگان علاقمند اجرا می شود. هر کدام از شرکت کنندگان می توانند موضوعات مورد نظر خود را به دبیرخانه ارائه کنند. در طول نمایشگاه پنج کنسرت و یک بزرگداشت برای زنده یاد ایرج بسطامی برگزار می شود. غرفه ها از چهارشنبه و یا سه شنبه بعداز ظهر در اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد تا چیدمان و طراحی آن را تا زمان آغاز نمایشگاه انجام دهند.»

رضائی همچنین به انتشار کتاب نمایشگاه پرداخت و افزود: «در این کتاب فهرست تمام غرفه داران نمایشگاه به همراه آدرس کامل و تلفن ارائه و دراختیار بازدیدکنندگان قرار می گیرد.»
پس از آن قادری به تفصیل برنامه های ارائه شده از سوی ستاد نمایشگاه را تشریح کرد:« این نمایشگاه نخستین اتفاقی است که به دست بخش خصوصی در حوزه صنعت نشر ایران می افتد. ایکاش سال ها پیش شاهد برگزاری آن بودیم اما حالا هم باید فرصت را مغتنم بشمریم و از این موقعیت استفاده کنیم. ماحصل این نمایشگاه یاری صنعت نشر موسیقی است که امیدواریم تبعات آن هنر موسیقی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. با توجه به موضوع نمایشگاه در کنار بخش اصلی و نمایشگاهی نشست های تخصصی برگزار می شود. البته صنعت موسیقی بسیار وسیع است اما فکر کردیم در این نشست ها گره های اصلی و نقاط تراکم را مورد توجه قرار دهیم که به نوعی چاشنی نمایشگاه هم باشد.»

قادری در ادامه این مباحث را برشمرد: «کنسرت های موسیقی نواحی ایران، موسیقی دیروز و امروز بندرعباس، گروه خورشید، دوئت ویولنسل و پیانو، موسیقی دستگاهی ایران و بزرگداشت ایرج بسطامی که توسط ناشران ترتیب داده شده از برنامه های جنبی نمایشگاه هستند. نشست ها نیز به صورت تخصصی به موضوعات می پردازند و با وجودی که ورود برای عموم آزاد است، مخاطبان اصلی آن اهالی صنعت موسیقی تعریف شده اند.»
 تاریخچه ضبط صدا در ایران، موسیقی در مطبوعات، بررسی وضعیت تولید و سازندگان موسیقی، نقد تخصصی و فنی موسیقی، بررسی دانش فناوری صدا در ایران، رسانه و موسیقی با گرایش به موسیقی در رسانه ملی صدا و سیمای ایران، آسیب شناسی موسیقی در مراکز ایران، نشر موسیقی (سی دی و آثار صوتی و همچنین مکتوب این حوزه، برگزاری کنسرت های موسیقی، تهیه کنندگی و مدیریت تولید)، اسپانسر ها و حامیان مالی صنعت موسیقی، سازهای وارداتی و وارد کنندگان سیستم های خانگی، مراکز آموزش موسیقی و آموزشگاه های آزاد، صنعت موسیقی و قوانین مدنی، و کپی رایت از مباحثی است که برای بررسی در نشست های تخصصی برگزیده شده اند.

پس از ارائه توضیحات برگزار کنندگان نمایشگاه حق بین ناشر آثار اسلامی و قرآنی ضمن اظهار امیدواری برای آینده صنعت نشر موسیقی گفت: «با برگزاری این نمایشگاه آرزوی این جامعه کم کم دارد جامعه حقیقت برتن می کند. موسیقی حق زیادی بر گردن بسیاری از صنایع و حرفه ها دارد و این نمایشگاه تلنگری است به ذهن صاحبان این صنایع. من این نمایشگاه را به فال نیک می گیرم و امیدوارم که در آینده شاهد برگزاری دوره های دیگر آن نیز باشیم.»

سودابه سالم نیز که به عنوان مدیر آموزشگاه موسیقی زدا در جلسه حاضر بود با تاکید بر اینکه موسیقی کودک نیز باید سهم به سزایی در این نمایشگاه داشته باشد از دست اندرکاران خواست تا شرایط ارائه این موسیقی در نمایشگاه را نیز فراهم کنند. او پیشنهاد کرد که با توجه به برگزاری نمایشگاه در کانون پرورش فکری شرایط بازدید کودکان از نمایشگاه و نقاشی کشیدن از موسیقی کودکان حمایت کنیم.

قادری، رئیس ستاد نمایشگاه نیز ضمن تائید سخنان سالم گفت: «در بحث آموزشگاه های موسیقی و مراکز آموزش آکادمیک موسیقی به تفصیل موسیقی کودک نیز مورد آسیب شناسی قرار می گیرد. ضمن اینکه آموزشگاه ها و ناشران کودک حاضر در نمایشگاه نیز به ارائه آثار خود در این زمینه می پردازند.»

برزی سازنده تار و یکی از غرفه داران نمایشگاه نیز از مسئولان نمایشگاه خواست تا توجه بیشتری به سازندگان سازهای ایرانی شود: «اگر سازسازی مورد حمایت قرار گیرد می تواند یکی از زوایای درآمدزای صنعت موسیقی ایران در جهان باشد. به نظرم می توان در نشست های تخصصی گوشه های فراموش شده این حرفه را بررسی کرد.»

به دنبال این گفته ها دو نفر دیگر از سازندگان ساز نیز با اشاره به حضور واسطه های مختلف در فروش ساز، واردات سازهای غربی، ناآشنایی مردم با سازهای ایرانی و قابلیت های ساز ایرانی برای ارائه به جهان خواستار توجه بیشتری به این حوزه شدند.

مختاباد دبیر نمایشگاه در پاسخ به سازندگان ساز به تشکیل دبیرخانه دائمی نمایشگاه اشاره کرد و گفت: «این اولین تلاش ماست و طبیعتا کاستی هایی دارد چرا که ما نمی توانستیم با توجه به زمانی که در اختیار داشتیم همه موارد را در نمایشگاه لحاظ کنیم. در نشست های متعددی که برای این نمایشگاه داشتیم به این نتیجه رسیدیم که برگزاری نمایشگاه با همه کاستی ها بهتر از موکول کردن به آینده است. حالا فرصتی فراهم شده تا آنچه در ذهن دارید ارائه کنید. به عنوان دست اندرکاران این صنعت ستاد را فعال تر کنید و به این مسائل بپردازید ما از همه نظرات و پیشنهادات شما استقبال می کنیم. امیدواریم به جایی برسیم که نمایشگاه بین المللی موسیقی در منطقه را برگزار کنیم.»

توکلی نماینده موسسه آوای شیدا نیز این نمایشگاه را از لحاظ آغاز فعالیت دیرهنگام ستاد برگزاری، شبیه نمایشگاه ها و برنامه های دولتی دانست و اظهار امیدواری کرد نتایج آن از چنین برنامه هایی بیشتر باشد. او همچنین افزود: «فکر نمی کنید برگزاری نشست های تخصصی ای که شما عناوین آن را ذکر کردید بسیار بیشتر از یک هفته به بررسی و برنامه ریزی نیاز دارد. به دلیل کمبود وقت برگزاری نمایشگاه، طبیعتا فرصت تحقیق و پژوهش گسترده وجود نداشته است. از طرف دیگر در نمایشگاه هم این فرصت دست نخواهد داد. به نظر می آید این زمان بندی عجولانه امکانات بالقوه نمایشگاه را تحت تاثیر قرار می دهد.»

دبیر نمایشگاه ضمن تائید گفته های نماینده موسسه آوای شیدا گفت: «این قدم اول است و طبیعتا مشکلات زیادی همراه دارد اما در پایان نمایشگاه با تعیین دبیر سال آینده و تشکیل دبیرخانه دائمی راه دستیابی به اهداف بلند مدت اهالی صنعت موسیقی را هموار خواهیم کرد. تمام اهالی موسیقی می توانند از همین امروز پیشنهادات خود را برای سال های آینده به دبیرخانه نمایشگاه ارائه کنند.»

 رضائی نیز در ادامه گفته های دبیر نمایشگاه گفت: «ما این حرکت را شروع کردیم و اتفاقا به دنبال طرح سئوالات و موضوعات دست اندرکاران هستیم تا بعدها به آنها جامعه عمل بپوشانیم. تا زمانی که چنین فضایی وجود داشته باشد طبیعتا چنین پرسش هایی نیز طرح نمی شود. یکی دیگر از برنامه های این نمایشگاه تدوین همین نطرات و پرسش هاست تا در آینده بتوانیم از آنها استفاده کاربردی داشته باشیم.»

کد خبر 40057

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز