چونک: اشتغال‌آفرینی برای زنان روستایی با سفارش و فروش صنایع‌دستی تزئینی ابتکاری است که این استارتاپ راه‌اندازی کرده است.

استارت اپ

در این سیستم، طراحان تیم سفارش‌ها را در اختیار بانوان روستایی قرار می‌‌دهند. بعد از آماده شدن محصول، استارتاپ آن را به‌صورت نقدی از تولیدکننده خریداری کرده و از طریق یک پلتفرم آنلاین به مشتری می‌فروشد.

مامان‌پز: این استارتاپ کاربران را با زنان خانه‌داری که دستپخت خوبی دارند، مرتبط می‌کند. خوراک‌ها در بسته‌بندی خانگی بقچه‌پیچ‌ می‌شود. مشتری از روز قبل خوراک را سفارش می‌دهد و پیشاپیش با روش تهیه خاص هر مادر خانه‌دار آشناست. در نتیجه می‌تواند یک خوراک ثابت را با طعم دلخواهش سفارش بدهد.

نقش زنان در استارتاپ‌ها پررنگ‌تر از حضورشان در کسب‌وکارهای سنتی است. گسترش اینترنت پرسرعت باعث شده تغییرات جدی در کسب‌وکارهای جدید شکل بگیرد. در فضای تازه، افراد براساس مهارت و توانایی‌هایشان سنجیده می‌شوند و سابقه‌ کار یا تحصیلات آکادمیک، به اندازه قبل اهمیت ندارد. به گزارش همشهری، عوامل زیادی ازجمله امنیت، حقوق برابر و آزادی ساعت کار باعث شده، ‌استارتاپ با وجود عمر کوتاه پنج، شش‌ساله‌اش یکی از محل کارهای ایده‌آل برای زنان باشد.

تا جایی که، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور اخیرا زنان استارتاپی را یک الگو برشمرده و گفته بود: مدیرعاملی ۳۵۰ شرکت و استارتاپ را در کشور زنان در دست دارند و در هیأت‌مدیره ۱۲درصد شرکت‌های فعال این حوزه حضور دارند و این موضوع می‌تواند الگو باشد. اینها چند نمونه از استارتاپ‌های مطرح ایران و جهان هستند که توسط زنان و دختران ایجاد شده و باری از روی دوش آنها برمی‌دارند.

  • ماون
    چت کردن با پزشک

این استارتاپ با استفاده از یک اپلیکیشن، پزشک و بیمار را به هم متصل می‌کند. آنها به‌صورت ویدئویی با هم تماس برقرار می‌کنند و از او توصیه، نسخه و... می‌گیرند. کیت پیش از اینکه چنین ایده‌ای را عملی کند، به مادران جوان باردار بین همکارانش برخورده بود که برای مراقبت از خودشان و فرزندشان مشکل داشتند؛ نمی‌توانستند مرخصی بگیرند یا به اندازه کافی زمان نداشتند که یک دکتر خوب را پیدا کنند. او در این اپلیکیشن، بیمار را با پزشک و درصورت لزوم با پرستاران مرتبط می‌کند.

  • «راکتز آو آسوم»
    لباس‌های خاص برای بچه‌ها

این استارتاپ مخصوص مادرانی است که می‌خواهند برای فرزند خردسال‌شان لباس‌های عجیب و خاص سفارش بدهند. لباس‌ها را طراحان این استارتاپ به‌صورت سفارشی طراحی و تولید می‌کنند اما برخلاف بقیه پوشاک سفارشی در جهان، قیمت پایین‌تری دارد چون با مشترک کردن افراد و پیش‌فروش کردن لباس‌ها، قیمت‌ها را به طرز قابل‌توجهی پایین آورده است. در این سیستم، بچه‌ها از 18ماهگی تا 11سالگی مشترک می‌شوند و در بازه زمانی مشخص لباس مورد نیازشان را دریافت می‌کنند. اگر کسی از لباسی خوشش نیامد، می‌تواند آن را پس بفرستد و تا نوبت بعدی، منتظر لباس دیگری باشد.

  • یلپ
    کافه‌یاب مخصوص والدین

این استارتاپ رستوران‌ها، ‌کافه‌ها، سینماها و مراکز تفریحی را با روشی تازه جست‌وجو می‌کند که مناسب گردش‌های خانوادگی باشد؛ به‌خصوص شرایط حضور خانم‌های بچه‌دار را درنظر می‌گیرد. رستوران‌ها، مطب پزشکان و مراکز خریدی که امکاناتی مثل «اتاق تعویض پوشک نوزاد»، «غذای بچه»، «شیر خشک» و... داشته باشند، در اولویت هستند. در این اپ والدین می‌توانند به مکان‌های مختلف امتیاز داده یا انتقادهایشان را درباره کیفیت آن محل مطرح کنند؛ با این روش انتخاب برای بقیه کاربران ساده‌تر خواهد شد.

استارت اپ

 

کد خبر 400551

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha