همشهری آنلاین: مقام‌های بلژیکی اعلام کردند از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ میلادی، حدود ۱۱ میلیارد یورو از پول‌های لیبی در بانک «یورو کلیر» ناپدید شده است.

ناپدید شدن ۱۱ میلیارد یورو از دارایی های لیبی در بلژیک

به گزارش ایرنا و به نقل از تارنمای خبری «هاف پست عربی» ،هیات سرمایه گذاری لیبی و شرکت سرمایه گذاری خارجی لیبی مبلغ 16 میلیارد یور در حساب های خود در این بانک داشتند و مقام های بلژیکی اقدام به بلوکه کردن این حساب ها کرده بودند.

روزنامه بلژیکی «لا لیبره»( La libre) در این خصوص نوشت، تا 29 نوامبر سال 2013میلادی حدود 16.1میلیارد یورو در حساب های بانکی لیبی بود اما مقام های بلژیک پاییز سال 2017 زمانی که در حال تحقیق در مورد پولشویی بودند ، اعلام کردند بخش زیادی از این مبلغ ناپدید شده است و حدود پنج میلیارد یورو از کل پول باقی مانده است.

بر اساس اعلام وزارت دارایی بلژیک،در حالی این مبلغ از دارایی های لیبی ناپدید شده است که مقام های بلژیکی اعلام کرده اند این کشور تصمیمی برای لغو بلوکه شدن دارایی های لیبی اتخاذ نکرده است.

«صلاح الدین الجمالی» نماینده اتحادیه عرب برای حل بحران لیبی نهم اسفند گفت، بیش از 60 میلیارد دلار از پول و اموال لیبی در کشورهای غربی است اما آن ها به بهانه های مختلف و از جمله ضرورت برگزاری انتخابات، از بازگرداندن آن خودداری می کنند.

وی افزود: 'غربی ها می گویند منتظراند انتخابات در لیبی برگزار شود و پس از آن اموال و پول های لیبی را بازمی گردانند زیرا اکنون دولت مرکزی ضعیف و همه چیز موقتی است اما من در خصوص نیت واقعی و تصمیم آن ها شک دارم زیرا بیش از 60 میلیارد دلار پول لیبی در این کشورها است و این کشورها می خواهند بیشترین زمان ممکن از آن استفاده کنند و این در حالی است که مردم لیبی این

روزها بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز دارند .با این اوصاف باید منتظر بمانیم تا اوضاع در لیبی آرام و با ثبات شود تا کشورهای غربی دیگر بهانه ای نداشته باشند و اموال به غارت رفته بازگردانده شود .مردم لیبی باید این پرونده را دنبال کنند.'

لیبی از زمان سقوط حکومت معمر قذافی دیکتاتور پیشین این کشور در سال 2011 دستخوش جنگ و ناآرامی است.

اکنون دو دولت در این کشور وجود دارد: دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس که مورد حمایت جامعه جهانی است و دیگری دولت طبرق در شرق لیبی به ریاست «عبدالله الثنی» است که مورد تایید ژنرال حفتر فرمانده ارتش این کشور قرار دارد.

پارلمان لیبی از دولت مخالف دولت وفاق ملی که در شرق این کشور مستقر است، حمایت می کنn\د.

کد خبر 400389

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha