همشهری آنلاین: نخست‌وزیر انگلیس در آستانه دیدار با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در لندن طی اظهاراتی در مجلس عوام این کشور اظهار داشت که دولتش از دخالت عربستان در یمن حمایت می‌کند.

 نخست‌وزیر انگلیس: از دخالت عربستان در یمن حمایت می‌کنیم

به گزارش ایرنا، ترزا می این سخنان را درپاسخ به اظهارات تند جرمی کوربین رهبرحزب کارگر انگلیس درباره بحران انسانی در یمن و سیاست‌های تهاجمی رژیم آل سعود علیه این کشور بیان داشت.

جرمی کوربین گفته بود:فاجعه انسانی دریمن بیداد می‌کند، هزاران نفر از گرسنگی رنج می‌برند، 600 هزار کودک به دلیل بمباران‌های ائتلاف نظامی به رهبری عربستان و محاصره یمن به وبا مبتلا شده‌اند؛ ابتلای 600 هزار کودک به وبا مساله ای است که به نظر من تمام نمایندگان مجلس بایستی آن را جدی بگیرند.

وی افزود:آلمان فروش سلاح به عربستان را متوقف کرده و این در حالی است که حجم معاملات تسلیحاتی انگلیس با عربستان به‌طور چشمگیری افزایش داشته و مشاوران نظامی انگلیسی جنگ یمن را هدایت می‌کنند.

این سیاستمدار انگلیسی تصریح کرد: این درست نیست که دولت انگلیس برخلاف توصیه سازمان ملل متحد که تصریح می‌کند در یمن جنایت جنگی صورت گرفته، رفتار کند؛ آیا نخست‌وزیر آمادگی دارد تا در ملاقات با ولیعهد عربستان اعلام کند که فروش سلاح به ریاض را متوقف کرده و خواستار آتش‌بس در یمن شود.

«ترزا می» در پاسخ به این سخنان اظهار داشت: همه ما نگران بحران انسانی در یمن هستیم به‌ویژه تأثیرات منفی که این مساله بر مردم این کشور، به‌طور خاص زنان و کودکان داشته است.

وی در همین رابطه عنوان کرد که انگلیس کمک‌های مالی خود به یمن را طی سال‌های اخیر افزایش داده است

نخست‌وزیر انگلیس افزود که در جریان سفرش به عربستان در ماه دسامبر گذشته و دیدار با محمد بن سلمان درباره ضرورت بازگشایی گذرگاه حدیده در یمن برای دسترسی کمک‌های بشردوستانه به داخل یمن گفت‌وگو کرده و ابراز خرسندی کرد که عربستان این اقدام را صورت داده است.

ترزا می تصریح کرد: دخالت عربستان در یمن به درخواست دولت مشروع این کشور و حمایت شورای امنیت سازمان ملل متحد صورت گرفته و ما از آن حمایت می‌کنیم؛ اما در رابطه با مسائل بشردوستانه بایستی اعلام کنم که تمام طرف‌های درگیر بایستی از ورود کمک‌های بشردوستانه به داخل یمن اطمینان حاصل کنند.

نخست‌وزیر انگلیس قرار است امروز (چهارشنبه) در داونینگ استریت میزبان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان باشد. بن سلمان در مدت اقامت سه‌روزه خود همچنین با ملکه الیزابت دوم و اعضاء خاندان سلطنتی دیدار خواهد کرد.

با این‌ حال افکار عمومی انگلیس به‌شدت نسبت به انجام این سفر مخالف بوده و قرار است ساعاتی دیگر در مقابل دفتر نخست‌وزیری تجمع کنند.

یک نظرسنجی صورت گرفته از سوی کارزار مبارزه با تجارت اسلحه نشان می‌دهد که اکثر مردم انگلیس با معاملات تسلیحاتی کشورشان با ریاض مخالف هستند. این در حالی است که بر اساس گزارش‌های منتشرشده انگلیس از زمان آغاز حملات نظامی یمن، مجوز فروش حدود چهار میلیارد پوند به عربستان سعودی را صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است.

اسکای نیوز نیز سه‌شنبه در گزارشی از افزایش چشمگیر صدور مجوز فروش اسلحه به ریاض از زمان نخست‌وزیری «ترزا می» خبر داد.

اسکای نیوز در گزارش خود آورده است که در بازه زمانی جولای 2016 تا سپتامبر 2017 بیش از 50 'مجوز فروش آزاد اسلحه' به عربستان صادرشده که این رقم در قیاس با 32 مجوز صادرشده در مدت مشابه قبل از آن، 56 درصد افزایش نشان می‌دهد.

نهادهای حقوق بشری در انگلیس 'مجوز فروش آزاد اسلحه' را سندی برای انجام معامله 'محرمانه' توصیف می‌کنند که بر اساس آن دولت قادر خواهد بود تا بدون هیچ محدودیتی به مدت 5 سال سلاح صادر کند. طبق این مجوز الزامی برای دولت انگلیس وجود ندارد تا مشخصات مصرف‌کننده نهایی را اعلام کرده و ضمن آن حجم معاملات انجام‌شده تا پایان دوره مجوز قابل افشا نخواهد بود.

کارشناسان «کارزار مبارزه با تجارت سلاح» می‌گویند که بر اساس تحقیقات صورت گرفته، دریافته‌اند که دولت انگلیس در سال 2016 میلادی 257 فقره معامله تسلیحاتی با عربستان داشته که این میزان در 9 ماه اول سال 2017 به 707 فقره یعنی معادل 175 درصد افزایش‌یافته است.

ائتلاف عربی - آمریکایی به سرکردگی عربستان از ششم فروردین سال 94 به‌صورت بی‌وقفه، یمن را مورد تجاوز زمینی، هوایی و دریایی قرار داده که تاکنون موجب شهادت بیش از 14 هزار شهروند این کشور و زخمی شدن ده‌ها هزار نفر دیگر و ویرانی این کشور مسلمان‌ شده است.

کد خبر 400303

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha