دوشنبه ۳ دی ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست وزیر جدید اوکراین در اولین موضعگیری خود در برابر روسیه، از تلاش خود برای ایجاد یک رابطه همکاری برابر با این کشور خبر داد.

به گزارش مهر، یولیا تیموشنکو در گفتگو با روزنامه فایننشال تایمز خاطر نشان کرد که ائتلاف حاکم طرفدار غرب وی به دنبال هماهنگ کردن روابط با مسکو خواهد بود.

وی ابراز اطمینان کرد که کرملین آماده پذیرش ترتیبات شفاف تر با کی یف در زمینه تهیه گاز است. اوکراین دارای سیستم خط  لوله وسیعی برای انتقال بخش اعظم گاز روسیه به اروپاست.

به نوشته این روزنامه، بسیاری از ناظران سیاسی پیش بینی کردند که تیموشنکوی 47 ساله که هفته گذشته به سمت نخست وزیری اوکراین رسید [تیموشنکو نخست‌وزیر اوکراین شد] روابط دوجانبه بین کی یف و مسکو را دگرگون کند. روابط دو طرف از انقلاب نارنجی سال 2004 تیره شده است.

به گفته بسیاری از کارشناسان، یکی از محرکه ها برای این اقدام تیموشنکو طرحهای وی برای حذف واسطه ها از تجارت چند میلیارد دلاری گاز طبیعی بین اوکراین، روسیه و تهیه کنندگان آسیای میانه است.

وی برای اثبات گفته های خود به اظهارات دمیتری مدودوف، نامزد پیشنهادی ولادیمیر پوتین به عنوان رئیس جمهوری آتی روسیه طی ماههای اخیر درباره این مسئله اشاره کرد که گفت روسیه آماده حذف واسطه هاست.

تیموشنکو خواستار توافقهای مستقیم در زمینه تهیه گاز بین شرکت گازپروم روسیه و شرکت نفت و گاز اوکراین شده است.

وی در گفتگوی خود با فایننشال تایمز متعهد شد که به دنبال گفتگوهای عملی با مسکو به منظور جلوگیری از تکرار مشاجرات روسیه و اوکراین بر سر بهای گاز در سال 2006 است.

نخست وزیر اوکراین تصریح کرد: من به عنوان نخست وزیر بازنگشته ام که روابط با روسیه را تیره کنم؛ هدف من این نیست. تلاش خواهم کرد تا یک رابطه همکاری برابر ایجاد کنم.

تیموشنکوهمچنین به این مسئله اشاره کرد که تشکیل دولت جدید اوکراین به شکل کامل تنها یک هفته پیش از سال جدید میلادی کار بسیار دشواری خواهد بود.

پارلمان اوکراین سه شنبه هفته گذشته (27 آذرماه) با اختلاف اندکی یولیا تیموشنکو را به عنوان نخست وزیر جدید انتخاب کرد.

کد خبر 40027

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز