مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: اخترشناسان توانسته‌اند سیگنال‌های اولین ستارگانی که بر تاریکی جهان هستی تابیده‌اند را ردیابی کنند، کشفی که به گفته آنها می‌تواند متحول‌کننده باشد.

ستاره

براساس گزارش گاردين، سيگنال‌هاي راديويي كم‌فروغ نشان مي‌دهند جهان هستي درحدود 180 ميليون سال پس از بيگ‌بنگ و طي فرايند متحول‌كننده‌اي به نام طلوع كيهاني، از تاريكي بيرون آمده‌است.

ردپاي كم‌رنگ نور به جا مانده از درخشش اولين ستاره‌هاي جهان شواهدي جديد و غيرمنتظره از موجوديت و طبيعت ماده تاريك نيز در خود دارد كه در صورت تاييد شدن توسط رصد‌خانه‌هاي مستقل، به كشف بزرگ ديگري تبديل خواهد شد.

به گفته جاد بومن اخترشناس دانشگاه آريزونا،‌يافتن اين سيگنال‌هاي ناچيز دريچه‌اي جديد را به سوي جهان اوليه گشوده‌است و بعيد به نظر مي‌رسد بتوان در طول زندگي بشر پديده‌اي قديمي‌تر از اين را در تاريخ ستاره‌ها كشف كرد.

در پي انفجار بزرگ يا بيگ‌بنگ، جهان به شكلي گستره‌اي بي‌ستاره و سرد از گاز هيدروژن در پس‌زمينه ريزامواج كيهاني ايجاد شد. اين تشعشعات همچنان در سرتاسر فضا رسوخ مي‌كنند و اخترشناسان مدتهاست موشكافي و تجزيه و تحليل اين تشعشعات را براي يافتن پديده‌هايي كه در اعماق گذشته رخ داده‌اند را آغاز كرده‌اند.

طي 100 ميليون سال پس از بيگ‌بنگ، دوراني كه به عصر تاريكي مشهور است،‌كشش گرانشي بخش‌هاي متراكم‌تر را به توده‌هايي تبديل كرد و فروپاشي اين توده‌ها به درون، اولين ستاره‌هاي جهان را خلق كرد، ستاره‌هايي كه نور آنها باعث برانگيختگي اتم‌هاي هيدروژن و جذب تشعشعات ريزامواج اطراف توسط آنها مي‌شد. 

همين روند جذب باعث شد دانشمندان احتمال دهند كه طلوع كيهاني از خود ردپايي در پس‌زمينه تشعشعات كيهاني به جا گذاشته باشد كه رديابي آن بسيار دشوار بود و بيش از ده‌ها سال اخترشناسان را درگير خود ساخته‌بود.

اخترشناسان دانشگاه آريزونا براي مقابله با اين چالش‌ها، از ابزار رصد كوچكي، به اندازه يك ميز قهوه‌خوري به نام Edges استفاده كردند كه در منطقه‌اي دورافتاده از استراليا غربي نصب شد،‌جايي كه تداخلات راديويي ناشي از تجهيزات انساني به صفر مي‌رسيد. طول موج ردپاي كشف‌شده توسط اين ابزار نشان مي‌دهد طلوع كيهاني 180 ميليون سال پس از انفجار بزرگ،‌يعني درحدود 13.6 تا 9 ميليارد سال پيش از تولد خورشيد ايجاد شده‌است.

اخترشناسان براي اثبات حقيقي بودن سيگنال‌هاي رديابي شده، سال‌ها به شبيه‌سازي و تغيير زاويه آنتن ابزار رصد خود پرداختند تا از آنچه يافته‌اند اطمينان حاصل كنند.

بزرگي ردپاي كشف شده دوبرابر پيش‌بيني‌ها است و همين موضوع دانشمندان را شگفت‌زده كرده‌است، زيرا نشان مي‌دهد ميزان جذب تشعشعات پس‌زمينه كيهاني توسط گاز هيدروژن بيشتر از حد پيش‌بيني شده بوده است و دماي جهان نيز بسيار سردتر از دمايي بوده‌است كه تاكنون تصور مي‌شد.

کد خبر 400025

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha