همشهری آنلاین: رییس حوزه ریاست ستاد کل نیروهای مسلح گفت: حوزه بهداری و طب رزم در دوران دفاع مقدس و پس ازپایان جنگ پیشرفت های زیادی کرد به گونه ای که اکنون دربخش بهداشت و درمان نظامی، دربین کشورهای برتر جهان قرار داریم.

ابوالقاسم فروتن

به گزارش روابط عمومی کل سپاه، سردار سرتیپ پاسدار ابوالقاسم فروتن روز یکشنبه در جلسه هماهنگی ششمین آیین اهدای جایزه ملی شهید رهنمون با اشاره شاخصه های بهداشت و درمان کشور در اوایل جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اظهارداشت: در ابتدای شروع جنگ تحمیلی، شاخص‌های بهداشتی و درمانی کشور متناسب با جمعیت 35 میلیون نفری آن زمان نبود و حداقل امکانات بهداشتی در کشور وجود داشت.

به گفته وی، سرانه نیروی متخصص، سرانه تخت بیمارستانی و سایر شاخص‌های ما درحدی بود که آن زمان برای ارائه خدمات به بیماران بخش کشوری نیز کمبود داشت.

عضو هیات امنای جایزه ملی شهید رهنمون ادامه داد: در آن زمان مردم برای دریافت خدمات درمانی اولیه از کشورهای همجوار کمک می‌گرفتند. محدودیت هایی هم در بخش واردات تجهیزات پزشکی وجود داشت که مشکلات را مضاعف می‌کرد.

رییس حوزه ریاست ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به نقش بهداری رزمی در دفاع مقدس تأکید کرد: در آن شرایط خاص، بدون از جان گذشتگی تیم درمانی نمی‌شد کار مؤثری انجام داد. اینها نشان دهنده سختی و پیچیدگی های کار درمانی در دفاع مقدس بود.

سردار فروتن ادامه داد: بحمدالله با جانفشانی هایی که در بخش دفاع و درمان انجام شد، موفق شدیم بسیاری از مجروحانی که گاهی اگر مورد رسیدگی قرار نمی گرفتند، به شهادت می رسیدند و یا دچار قطع عضو می‌شدند را درمان و مداوا کنیم و این کار را با حضور تیم های پزشکی و ایجاد بیمارستان های صحرایی، ایجاد پست ها و مراکز سیار درمانی در خطوط مقدم با استفاده از تمامی ظرفیت های کشور در بخش حمل و نقل انجام دادیم و بخش اعظمی از مشکلات آن دوران بسیار سخت را سپری کردیم.

وی با بیان دستاوردها و پیشرفت های طب رزمی در ایران پس از پایان جنگ تحمیلی اظهارداشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شکوفایی و به کارگیری استعدادها و قابلیت های جوانان این مملکت، درحین جنگ و پس از جنگ به پیشرفت های زیادی دست یافتیم. به گونه ای که هم اکنون در بخش بهداشت و درمان، در بین کشورهای برتر جهان قرار داریم و در مقایسه با کشورهای اروپایی در شاخص‌های تخت های بیمارستانی و منابع انسانی در شرایط بسیار مناسبی هستیم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در بخش طب نظامی در برخی از گروه های درمانی، به عنوان یک مرجع درجهان شناخته می‌شود. ما دربخش های شیمیایی مرجع دنیا هستیم. اساتید ما که دربخش درمان مشغول فعالیت هستند، چه در حوزه‌های تروما و چه در حوزه جنگهای نوین، جزو پزشکان برتر هستند.

سردار فروتن مرجعیت شدن کشور در بخش تروما و شیمیایی در جهان را محصول فداکاری های شهدا و ایثارگران طب رزم دانست وبیان داشت: فداکاری هایی که مسئولین کشور از خود نشان دادند و زحمات قابل توجهی که تیم های پزشکی و گروههای پیراپزشکی انجام داده اند، این قابلیت ها را برای کشور به ارمغان آورده است و این امید را به مردم می‌دهیم که در این حوزه هیچ نیازی به خارج از کشور نداریم.

وی تأکید کرد: دستیابی به این جایگاه، نشانه ای از عزم ملی و قدرت کشور در بخش بازدارندگی است که با هدایت‌های حکیمانه رهبر معظم انقلاب و تلاش مسئولین کشور رخ داده است.

کد خبر 399276

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha