همشهری آنلاین: نمایشگاه نقاشی‌های «سعید معیری زاده» با سخنرانی محمود فرشچیان، آیدین آغداشلو و دکتر الهی قمشه‌ای افتتاح می‌شود.

نمایشگاه نقاشی‌های «سعید معیری زاده» با عنوان «بازخوانی آثار شکسپیر و مولوی در سبک نئوفولکلور» در نگارخانه اصلی فرهنگسرای نیاوران افتتاح می شود.

در مراسم افتتاحیه که با سخنرانی اساتید محمود فرشچیان، آیدین آغداشلو و الهی قمشه ای همراه خواهد بود قریب به 60 نقاشی با موضوعات مولوی، شکسپیر و روند شکل گیری نئوفولکلور در معرض تماشا قرار می گیرد.

نقاشی‌هایی که «معیری زاده» در این نمایشگاه عرضه کرده است برپایه نمایشنامه «تلاش بیهوده عشق» اثر «ویلیام شکسپیر» و برخی از اشعار مولوی تحت عنوان «قمار عشق» است. که با نگاه سمبولیک نقاش، دیدگاههای مولوی به عنوان یک «عاشق دیوانه» و شکسپیر به عنوان یک «عاقل عاشق» پیوندی می خورد تا عقیده ای یکسان ارائه شود.

معیری زاده با عرضه 22 کلاژ نقاشی از آثار شکسپیر، 22 نقاشی چرم روی بوم از آثار مولانا و 10 الی 15 اثر با موضوع روند شکل گیری سبک نئوفولکلور برآنست تا علاوه بر انتقال یکسان بودن اندیشه‌های دو ادیب و شاعر برجسته شرق و غرب، جلوه‌یی نوین از نقاشی ایرانی را در معرض دید قرار دهد. آثار او در بخش روند شکل گیری سبک نئوفولکلور در واقع مشق هایی از مکاتب نقاشی ایرانی تا اساتید معاصر نظیر محمود فرشچیان است.

معیری زاده معتقد است نقاشی ایرانی طی تاریخ خود به چنان قللی رسیده که در دوران معاصر از نظر شکل، رنگ، فرم و حتی محتوا قابلیت های بیانی گسترده ای را دارا گشته است. آنچه مساله‌ای قابل انتقاد و بحرانی امروز است این است که: هنرمندان فولکلور در ابراز عقاید و احساسات خود غفلتی داشته اند و این می‌تواند با نگاهی نئوفولکلور که تعهد شدیدی به شکل، قالب و کلیشه ها نداشته باشد انجام شود. داشتن نگاهی نو به هنرهای کهن ما را به دگردیسی مثبت تری رهنمون خواهد شد که بدون شک به نفع همۀ بشریت خواهد بود.

نمایشگاه «بازخوانی آثار شکسپیر و مولوی به روایت نئوفولکلور»تا 13 دی 86 دایر خواهد بود. و علاقه مندان می‌توانند همه روزه از ساعت 10 تا 19 (روزهای تعطیل 14 تا 19) از آن دیدن کنند.

کد خبر 39917

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز