گروه سیاسی: وزیر کشور احتمال اعلام نتایج انتخابات اسفند ماه را در 24 ساعت اولیه محتمل دانست و گفت: برنامه‌ریزی ما در این مقطع اعلام نتایج در 24 ساعت اولیه است، البته این کار به عملیات رایانه‌ای دیگری نیاز دارد که آن هم در حال انجام است و امیدواریم شورای نگهبان آن را تأیید کند.

مصطفی پورمحمدی در حاشیه همایش تبیین ویژگی‌های کارت شناسایی ملی و کارکرد آن در دولت الکترونیک، طی سخنانی در جمع خبرنگاران که ایسنا خبر آن را منتشر کرد، این مطلب را اعلام کرد.

اما با وجود اعلام وزیر کشور درباره اعلام نتایج اولیه انتخابات در اولین ساعات پس از رای‌گیری، مدیرکل نظارت و امور استان‌های شورای نگهبان گفت: انتخابات دور هشتم مجلس شورای اسلامی به صورت انتخابات جامع رایانه‌ای برگزار نمی‌شود.

نصرالله لطفی در مصاحبه با ایرنا تأکید کرد: تنها بخش‌هایی از انتخابات مجلس شورای اسلامی به صورت رایانه‌ای انجام خواهد شد. وی اجرای مرحله ثبت نام داوطلب، استعلام سوابق داوطلبان و تجمیع آرا در شعب انتخاباتی را به صورت رایانه‌ای و اخذ و شمارش آرا را به شیوه سنتی ذکر کرد.

لطفی افزود: در کنار اخذ رأی به شیوه سنتی، وزارت کشور مجاز خواهد بود اخذ رأی رایانه‌ای را هم داشته باشد اما مبنای عمل، شیوه سنتی خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: برگزاری انتخابات به صورت رایانه‌ای به شرط فراهم شدن زمینه‌های لازم یک ضرورت است اما سامانه‌ای تهیه شده برای برگزاری انتخابات رایانه‌ای مطابق با خواسته قانونگذار نبود.

وزیر کشور درباره به کارگیری کارت ملی در انتخابات اسفندماه سال‌جاری نیز توضیح داد: افرادی که کارت ملی ندارند، باید شناسنامه خود را به همراه داشته باشند تا شماره سریال شناسنامه را با مکانیسمی محاسبه و به کد ملی تبدیل ‌کنیم و در نهایت کد ملی این افراد نیز ثبت می‌شود.[در همین ارتباط]

به گزارش ایرنا، وی همچنین در توضیح الزام همراه داشتن شناسنامه علاوه بر کارت ملی گفت: شورای نگهبان برای پیشگیری از مشکل احتمالی در روند برگزاری انتخابات در زمینه همراه داشتن شناسنامه و کارت ملی احتیاط می‌کند و آن را الزامی می‌داند.

وی دراین‌باره توضیح داد: استدلال شورای نگهبان این است که ممکن است در زمان برگزاری انتخابات، شبکه رایانه‌ای دچار اختلال یا قطع برق شود یا کاربری نحوه استفاده از اینترنت را در رأی‌گیری نداند.

اختلاف، فقط در شمارش

معاون سیاسی وزیر کشور اعلام کرد که از مراحل طرح رایانه ای شدن انتخابات در کشور فقط درباره شمارش رایانه ای آراء با شورای نگهبان به توافق نرسیده ایم.

علیرضا افشار در گفت‌وگو با مهر، و با بیان اینکه با رایانه ای شدن انتخابات هیچ گونه تغییری در برگزاری انتخابات رخ نخواهد داد، گفت: فعل و انفعالات مربوط به برگزاری انتخابات رایانه ای پس از ارائه برگ رای صورت خواهد گرفت و تفاوت رای گیری برای انتخابات رایانه ای تنها استفاده از کارت ملی است.

از سوی دیگر سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات نیز در گفت‌وگو با فارس وعده کرد که شورای نگهبان هفته جاری در باره برنامه نرم ‌افزار شمارش رایانه‌ای انتخابات تهران اعلام نظر خواهد کرد.

عباسعلی کدخدایی که سخنگوی شورای نگهبان نیز هست، با اشاره به اینکه طبق نظر این شورا مراحلی از انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی رایانه‌ای برگزار خواهد شد، گفت: منتظریم وزارت کشور برنامه نرم‌افزاری شمارش رایانه‌ای آراء در تهران را که قرار بود اشکالات آن را تا آخر هفته جاری برطرف کند برای تصمیم‌گیری به شورای نگهبان ارائه نماید.

کد خبر 39864

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز