گروه سیاسی: این روزها به‌نظر می‌رسد یکی از ملموس‌ترین آثار اذعان آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران در داخل آمریکا در کنار احساس نیاز واشنگتن به کمک ایران برای غلبه بر مشکلات گریبانگیر این کشور در منطقه، تأکید محافل سیاسی و تحلیلگران این کشور بر لزوم مذاکره مستقیم واشنگتن با تهران است.

این رویکرد تا حدی در جامعه آمریکا گسترش یافته که روز پنجشنبه موجبات نامه‌نگاری رهبران مذهبی این کشور با جورج بوش و درخواست آنان از رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر گفت‌وگوی مستقیم با ایران را فراهم آورد.

سه‌شنبه شب گذشته هم گروهی از قانونگذاران کنگره آمریکا در تلاش بودند تا امضای نمایندگان را در تأیید نامه‌ای به جورج بوش مبنی بر ورود به مذاکرات بدون‌ پیش‌شرط، مستقیم و فراگیر با ایران جمع‌آوری کنند.

ایسنا نیز گزارش داد که این نامه تاکنون به امضای 13 نفر از نمایندگان کنگره آمریکا رسیده است.

پیتر ولش از نمایندگان تنظیم‌کننده این نامه، در نوشتار خود به جورج بوش تأکید کرده است که انتشار برآورد جامعه اطلاعاتی آمریکا و موفقیت مذاکرات با ایران درباره عراق به خوبی نشان می‌دهد که اختلاف‌نظرهای واشنگتن با تهران می‌تواند از طریق دیپلماتیک حل شود و این کار باید انجام گیرد.

درخواست همیشگی

اما بالاترین مقام آمریکایی که چندین بار بر آمادگی خود برای گفت‌وگو با همتای ایرانی خود تأکید کرده و پیش‌شرط تعلیق غنی‌سازی را  به انتهای ابراز تمایل خود ضمیمه کرده، کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا است.

وی در آخرین گفت‌وگوی مطبوعاتی خود در سال 2007 هم این خواسته را تکرار کرد و خاطرنشان ساخته که حاضر است با منوچهر متکی دیدار کند اما به این شرط که ایران غنی‌سازی را به حالت تعلیق درآورد.

حربه انتخاباتی

در عرصه رقابت‌های انتخاباتی آمریکا هم موضوع مذاکره با ایران به اهرمی برای فشار بر هیأت حاکمه تبدیل شده است.

باراک اوباما، یکی از نامزدهای دمکرات‌هاست با دفاع از موضع خود در حمایت از گفت‌وگو با ایران تأکید کرد که برآورد اخیر جامعه اطلاعاتی آمریکا حقانیت موضع وی را ثابت می‌کند.

بازتاب منطقه‌ای

جالب آنکه جو غالب محافل سیاسی آمریکا گویا بر رسانه‌های خاورمیانه نیز تأثیر گذاشته است. روزنامه امارات تودی با در نظر داشتن چنین رویکردی نوشت: آمریکا اکنون بیش از هر زمانی نیازمند ورود به مذاکره با ایران و پرهیز از هرگونه عادت به امر و نهی است.

کد خبر 39860

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز